ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Kippenboerke4 » 18 feb 2024 12:59

Als ik op google zoek naar ophokplicht België kom ik wel aan websites ...

Gebruikersavatar
Evy Silkie
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 okt 2023 11:04
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Evy Silkie » 18 feb 2024 22:17

https://favv-afsca.be/nl/vogelgriep-avi ... tie-belgie

Ik volg altijd deze. Het laatste wat ik hoorde is dat vogelgriep vooral in west-vlaamse bedrijven binnenkomt en komt sterk voor bij meeuwen. Ik denk ook dat er geen ophokplicht is maar wel dat voeding nog steeds afgeschermd moet gegeven worden.

Iemand van een vogelopvang vertelde me eens dat 1 van de grootste symptomen van een duif met vogelgriep is dat ze met het hoofdje rondbewegen. Ik had een jaar geleden plots grote sterfte op korte tijd van turkse tortels in mijn tuin (er zaten er veel, want wij voederen nogal wat bij.) en ik ben er nog altijd van overtuigd dat het vogelgriep was aangezien ik ze zag zitten op de grond, hoofdschuddend, en de volgende ochtend dood. Gelukkig wel niet doorgegeven aan mijn kippen... Ik denk dat het vooral doorgegeven wordt via watervogels die water besmetten. (Alsook waarom de meeuwen zo sterk besmet worden.)

Een duif die tegen een raam aanvliegt kan inderdaad sterk van de kaart zijn, het beste wat je doet als er geen externe verwondingen zijn is hem een nachtje in een doos in een donkere en rustige ruimte zoals een garage zetten, de volgende dag is hij normaal terug goed om vrijgelaten te worden. Goed gehandeld dus. En bij twijfel een vogelopvang bellen kan ook altijd.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor tuff cookie » 29 mar 2024 07:35



Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten