Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) Afsplitsing persoonlijke reac

Hier staat alles over de Vogelgriep
Sylph
Berichten: 992
Lid geworden op: 13 apr 2011 19:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord-Brabant

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) Afsplitsing persoonli

Berichtdoor Sylph » 30 nov 2014 13:04

Bij mij zit ook een deel al weer vrijwillig in de ren, de hele week trouwens al, dat deel vindt de ren wel leuk. Maar dat geldt niet voor de rest, die verkent nog steeds de hele wei en dat mogen ze van mij voorlopig blijven doen.

15 km BAC, dat is dichtbij.....maar gelukkig nog niet te dicht bij.

Gebruikersavatar
Krissy
Berichten: 2476
Lid geworden op: 22 apr 2012 01:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland, Duin- en bollenstreek

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) Afsplitsing persoonli

Berichtdoor Krissy » 30 nov 2014 13:26

20 km hier vandaan. We dachten de kippen voor de zekerheid maar vast de ren in te doen. Maar ze hebben het nu door en vertikken het om de ren in te gaan. Ze laten zich zelfs met een stuk oud brood niet lokken.
Gelijk hebben ze. We wachten wel op officiële instructies.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) Afsplitsing persoonli

Berichtdoor dragon » 30 nov 2014 14:10

het stoort me wel dat er op het nieuws continu wordt gesproken over de 'voor mensen gevaarlijke variant' terwijl andere bronnen verklaren dat een besmetting van mensen met deze variant nog niet heeft plaatsgevonden en het dus gaat om de theoretische mogelijkheid, en dat mensen slechts lichte griepverschijnselen zullen krijgen bij daadwerkelijke besmetting...

Sylph
Berichten: 992
Lid geworden op: 13 apr 2011 19:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord-Brabant

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) Afsplitsing persoonli

Berichtdoor Sylph » 30 nov 2014 18:36

Ik begrijp wat je bedoelt, dragon:

'Wat is het verschil tussen hoog en laag pathogeen?
Vogelgriep is de verzamelnaam voor het ziektebeeld dat wordt veroorzaakt door griepvirussen. Sommige van deze griepvirussen leiden tot ernstige ziekte of overlijden bij pluimvee. Dit heet hoog pathogene aviaire influenza. Andere typen vogelgriep verlopen juist mild of zelfs zonder ziekteverschijnselen. Dit heet laag pathogene aviaire influenza. Hoog pathogeen bij pluimvee wil echter niet zeggen dat het ook hoog pathogeen is voor de mens. Bij het H5N8-virus zijn tot op heden nog geen infecties bij de mens gevonden.'

Bron (cursivering door mij):
Veelgestelde vragen en antwoorden voor algemeen publiek hobbydierhouders en andere belanghebbenden (document bijgewerkt op 30 november 16:45 uur) (PDF, 147 kB),
vindplaats:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... griep.html

Gebruikersavatar
Krissy
Berichten: 2476
Lid geworden op: 22 apr 2012 01:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland, Duin- en bollenstreek

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) Afsplitsing persoonli

Berichtdoor Krissy » 01 dec 2014 11:54

van de site van de rijksoverheid:
Onderzoek heeft uitgewezen dat het bij de besmetting van het pluimveebedrijf in Zoeterwoude om de hoogpathogene H5N8 variant gaat. Het bedrijf is 30 november 2014 geruimd.

Binnen de 1 kilometer zone rond het getroffen bedrijf ligt nog een pluimveebedrijf. Nu vastgesteld is dat het om H5N8 gaat, wordt dit bedrijf vandaag preventief geruimd. Het gaat hierbij om een bedrijf met ongeveer 50.000 dieren.

Van de andere 3 bedrijven in de 10 kilometer zone is op 2 bedrijven geen pluimvee aanwezig. Het laatste bedrijf wordt op dit moment onderzocht
.

Balen. Ook balen dat de grens van het toezichtsgebied precies door mijn straat loopt.En dat de kippen dus weer naar binnen moeten.
Maar vreemd is het wel.
Alweer een 'ophokbedrijf'.
En bij buitendieren lijkt er niks aan de hand.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) Afsplitsing persoonli

Berichtdoor Jan Bollen » 01 dec 2014 22:16

Er is een professionele kippenhouder die het niet te nauw neemt met de hygiëne en een besmetting van het griepvirus in zijn stal haalt en dan moeten de hobbydieren daar het slachtoffer van worden. Waar is de logica?

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) Afsplitsing persoonli

Berichtdoor Jan Sch » 01 dec 2014 22:23

Jan Bollen schreef:Er is een professionele kippenhouder die het niet te nauw neemt met de hygiëne en een besmetting van het griepvirus in zijn stal haalt en dan moeten de hobbydieren daar het slachtoffer van worden. Waar is de logica?

Nu ze dode eenden hebben gevonden; die besmet zijn met vogelpest maakt het allemaal wel duidelijker. Wat van die grote ventilatoren aan; en de lucht komt van ver binnen. Daar helpt geen hygiëne aan.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) Afsplitsing persoonli

Berichtdoor Jan Bollen » 01 dec 2014 22:29

Dat kan natuurlijk ook maar die eenden moeten al in de omgeving van die ventilatoren komen.

Sylph
Berichten: 992
Lid geworden op: 13 apr 2011 19:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord-Brabant

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) Afsplitsing persoonli

Berichtdoor Sylph » 01 dec 2014 23:09

En misschien komen er meer maatregelen nav het onderzoek waarin onder meer de besmette eenden zijn gevonden en op basis van de bevinding dat er waarschijnlijk drie separate introducties van het vogelgriepvirus hebben plaatsgevonden:

'Op basis van bovenstaande informatie beraad ik mij op het vervolg van het maatregelenpakket dat is ingesteld om de uitbraak van vogelgriep te bestrijden. In het bestuurlijk overleg dat ik morgen voer met de sector zal ik mijn voorstel presenteren.'

Citaat uit de brief van de staatssecretaris van 1 december 2014
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -2014.html

Pffff.....ik laat de snel in elkaar geflanste malle pietje ren zeker nog maar even staan......

Krissy schreef:Balen. Ook balen dat de grens van het toezichtsgebied precies door mijn straat loopt.En dat de kippen dus weer naar binnen moeten.


En Krissy ik baal plaatsvervangend met je mee...

[edit: typefout verbeterd en quote Krissy toegevoegd]
Laatst gewijzigd door Sylph op 01 dec 2014 23:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BarnieAussieChickie
Berichten: 808
Lid geworden op: 08 sep 2014 18:28
Land: Nederland
M/V: V

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) Afsplitsing persoonli

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 01 dec 2014 23:10

Dan moet de 'shit' wel de 'ven' raken neem ik aan....... :gutgut:


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 4 gasten