Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) Afsplitsing persoonlijke reac

Hier staat alles over de Vogelgriep
karuna
Land:
M/V: V

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor karuna » 16 nov 2014 20:00

De vorige keer hebben we ze hier geent omdat we toen midden in het gebied zaten waar besmette wilde vogels waren gevonden.

Ik hoorde het vervoers en ophokverbod net pas. De dames zijn vandaag juist na een paar dagen opsluiting weer losgelaten. We waren een paar dagen weggeweest dan zitten ze binnen.

Scheelt dat we nu het nachtstuk kunnen verbinden met een overdekt rennetje en twee verdieping hok. Dan zijn ze toch buiten maar overdekt. Alleen weer het verbindende stukje dak aanbrengen weer. Dan hebben ze 5 bij twee binnen en 3,5 bij 1 buiten met twee verdiepingen.

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 16 nov 2014 20:11

buldog schreef:
Inge schreef:Ik zou liever zien dat in Nederland op deze manier op de ebola epidemie gereageerd werd. Maar dat vinden ze niet nodig om de passagiers op schiphol te controleren, terwijl dat risico nmi veel groter is. Maar nee, alleen voor vogelgriep barst hier weer een massahysterie los.

Dat is appelen met peren vergelijken.
Maar doe lekker je ding en ga vooral door het stemming makerij.
Dacht dat jij het zo goed voor had met je dieren.
Wel iemand uitmaken die niet naar de DA gaat, maar zelf niet willen luisteren naar een advies van de overheid als er een mogelijkheid bestaat dat je dieren een dodelijke ziekte kunnen oplopen. :duimop:

Ik heb het heel goed voor met mijn dieren, maar van de Nederlandse overheid heb ik beslist geen hoge pet op, die maken hier alleen maar fout op fout. Wat dat betreft kijk ik liever naar hoe de Belgen hier mee omgaan.
En ik vind dit geen stemmingmakerij, ik geef alleen maar mijn mening hoe ik hierover denk. En bij de vorige keer zijn er enorme blunders gemaakt die ook toegegeven zijn.

BarnieAussieChickie
Land: Nederland

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 16 nov 2014 20:13

K3- schreef:Misschien stel ik wel weer een domme vraag..... maar wat zijn de ziekteverschijnselen bij mensen en hoe ziek word je ervan

Verderop in dit artikel staan de symptomen voor de mens beschreven.
http://www.gelderlander.nl/algemeen/binnenland/gevaarlijke-variant-vogelgriep-alleen-besmettelijk-bij-direct-contact-zieke-dieren-1.4629211

BarnieAussieChickie

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 16 nov 2014 20:20

Geldt in Duitsland eigenlijk een ophokplicht en vervoersverbod? Daar waren eerder deze maand besmette kalkoenen met dezelfde variant.

lnge
Moderator

Berichtdoor lnge » 16 nov 2014 20:38

BarnieAussieChickie schreef:Geldt in Duitsland eigenlijk een ophokplicht en vervoersverbod? Daar waren eerder deze maand besmette kalkoenen met dezelfde variant.

Het lijkt erop dat ze daar ook niet echt drastische maatregelen hebben genomen, behalve bij het bedrijf en de directe regio

Vogelgriep (HPAI) in Duitland

Op 5 november 2014 hebben de Duitse autoriteiten een melding gedaan van een uitbraak van het hoogpathogene aviaire influenza-virus van het subtype H5N8 op een kalkoenen bedrijf in de Landkreis Vorpommern-Greifswald (LVU DE01513). Duitsland heeft inmiddels maatregelen genomen op het besmette bedrijf en voor de betreffende regio.

bron: http://www.vwa.nl/actueel/mededelingen- ... -verplicht

Sylph

Berichtdoor Sylph » 16 nov 2014 20:45

Onze kippen zitten in ieder geval vandaag binnen en morgen zullen ze ook binnen blijven.

De risico's kan ik nog niet voldoende inschatten dus ik houd me aan de plicht die de overheid mij als hobbykippenhouder nu oplegt. Of ze dinsdag ook binnen blijven hangt wat mij betreft af van de verdere berichtgeving, eventuele uitbreiding van de besmetting en niet van de ophokplicht sec.

Als de risico's voor mens en dier blijken mee te vallen, dan gaan de kippen, ondanks de ophokplicht, dinsdag toch naar buiten. De gezondheid van de kippen weegt voor mij ook zwaar. Zoals Inge schreef: van te lang in een te kleine ruimte zitten kunnen de kippen ook ziek worden. Het hok waar onze kippen in verblijven is groot, maar of het groot genoeg is voor een verblijf van twee a drie dagen, dat moet nog blijken....

lnge
Moderator

Berichtdoor lnge » 16 nov 2014 20:55

En dat is ook waardoor dit komt, teveel dieren op te weinig oppervlakte. Dan krijg je uitbraken van ziektes die niet onder controle te krijgen zijn.
Leve de megastallen!

Joke Kra
Land: Netherlands

Berichtdoor Joke Kra » 16 nov 2014 20:57

Ik woon hemelsbreeds zo'n 22 km. van Hekendorp af. Een afstandje van niks dus voor 'wilde' vogels.
En daarom hok ik gewoon mijn kipjes op voor de gevraagde 72 uurtjes. Zó lang is het nou ook weer niet!

Ik ben het eens met Bulldog: beter voorzorgsmaatregelen/verantwoordelijkheid nemen voor alle zekerheid om verder uit de hand lopen te voorkomen. Niemand zit te wachten op maatregelen als in 2003, waarbij massaal kippen (dus ook de hobbykippen) geruimd werden (al dan niet terecht).

Zelfs het allerkleinste risico op verdere verspreiding neem ik gewoon niet en ik hoop dat meer kippenhouders in de omtrek van Hekendorp ook hun kippen/duiven etc. tijdelijk ophokken. Als we dat - zeg in een straal van ca. 40 km. rond Hekendorp - allemaal even zouden doen, blijft verdere verspreiding misschien beperkt en kunnen onze kipjes na de gevraagde 72 uur gewoon weer naar buiten en dus die van jullie - elders in het land - ook. Zó moeilijk kan het toch niet zijn om - misschien - erger te voorkomen??
Gewoon even doen wat de overheid ons tijdelijk vraagt/verplicht. Laten we een uit de hand gelopen ramp als in 2003 samen proberen te voorkomen!! Dat voorkomt een berg ellende die mogelijk voor heel Nederland kan gaan gelden en dus alle forumers hier kan treffen!

KipWini

Berichtdoor KipWini » 16 nov 2014 20:57

Heel verstandig om alle advies in de wind te slaan. Vooral de opmerking 'het is bijna kerst, er zal wel iemand van profiteren'. Geef me een zak chips en een lekker wijntje dan kan ik van al deze paranoïde (en vooral hyperintelligente ahum) opmerkingen genieten. Laat je kippen lekker buiten staan, als er wel wat gebeurt: niet zeuren!!

BarnieAussieChickie

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 16 nov 2014 21:00

Heb even mijn afgesloten rennetje gemeten, die is 170 bij 220. Echt klein dus. Er moeten 2 gote kippen en 2 krieltjes in. Zou dat kunnen voor 2 dagen? Wat vinden jullie?

Terug naar “Vogelgriep”