Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor gonda » 21 nov 2014 20:23

Hier volgt de officiële mededeling:
De Federale Minister van Landbouw Willy Borsus heeft uit voorzorg en op voorstel van het Agentschap een ophokplicht opgelegd voor alle pluimvee van professionele pluimveehouders in heel België omwille van de derde uitbraak van vogelgriep in Nederland en de rol die wilde vogels hoogstwaarschijnlijk spelen in de verspreiding van het virus.
Tengevolge van deze nieuwe uitbraak in Nederland wordt in overleg met de vertegenwoordigers van de betrokken sectoren vanaf vandaag het ophokken van pluimvee verplicht voor alle professionele pluimveehouders in heel België.
Deze afschermplicht geldt momenteel reeds voor de professionele pluimveebedrijven in gebieden met grote aantallen wilde vogels (de gevoelige natuurgebieden).
Deze ophokplicht wordt ook ten stelligste aanbevolen aan de niet professionele pluimveehouders.

Het ophokken / afschermen van pluimvee bestaat erin dat de dieren op stal worden gehouden of dat hun buitenbeloop wordt afgeschermd met netten zodat alle contact met wilde vogels, inbegrepen trekvogels, vermeden wordt.

Bovendien zijn de volgende maatregelen van toepassing voor alle pluimveehouders, zowel professionelen als hobbyisten:

- ontsmetting na elk vervoer van voertuigen voor vervoer van pluimvee, vogels en eieren en een bijkomende ontsmetting onder toezicht bij terugkeer uit een risicogebied,
- geen onbehandeld oppervlaktewater gebruiken voor het drenken van pluimvee en in gevangenschap gehouden vogels,
- voederen en drenken van pluimvee moet binnen gebeuren,
- verzamelingen en markten enkel onder voorwaarden.

Om de introductie van het virus in onze pluimveestapel te voorkomen, is de toegang tot alle plaatsen waar pluimvee of andere in gevangenschap levende vogels worden gehouden verboden voor elk voertuig, elke persoon en alle materiaal dat in de 4 voorafgaande dagen in contact is geweest met pluimvee of op een plaats is geweest waar pluimvee wordt gehouden in een risicogebied in Duitsland of in het UK en in heel Nederland.

Minister Borsus : “Het betreft hier voorzorgsmaatregelen aanbevolen door het FAVV dat de situatie op de voet volgt. Deze maatregelen worden ondersteund door de vertegenwoordigers van de betrokken sectoren. Ik herinner eraan dat nog geen enkele uitbraak van vogelgriep is vastgesteld op ons grondgebied. Ik wil ook de consument geruststellen. Er is geen enkel risico voor het consumeren van gevogelte. Pluimveeproducten kunnen in alle veiligheid geconsumeerd worden”.

Meer informatie vindt u op http://www.favv.be -> homepage

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor Martine M » 21 nov 2014 20:25

Ik zag het net op het nieuws Gonda.
Netten vind ik zo absurd dat haalt toch niets uit?

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor gonda » 21 nov 2014 20:29

dat was ook het advies in 2003, het is de bedoeling dat er geen dieren in kunnen vliegen.....mijn netten hangen nog, hier en daar morgen een kleine herstelling uitvoeren....

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor Martine M » 21 nov 2014 20:29

Ik weet het dat het toen ook was maar de vogelpoep valt er gewoon door.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor gonda » 21 nov 2014 20:33

bereken eens de kans dat een wilde vogel genre wilde eenden en ganzen juist een poepke laten vallen op jouw ren
het komt niet van wilde duiven of van mussen

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor Martine M » 21 nov 2014 20:38

Hier is die kans er eigenlijk wel want de wilde eenden en ganzen landen hier achter mijn tuin regelmatig als ze door trekken in de velden.
Oh en volgend jaar wordt het achter mijn tuin een natuurgebied voor vogels. :mrgreen:

Enfin kans is dan groter dat ik het mee naar huis neem met de hondenwandeling want in die velden ga ik wandelen.

Sylph
Berichten: 992
Lid geworden op: 13 apr 2011 19:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord-Brabant

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor Sylph » 21 nov 2014 20:48

Het virus kan zich verspreiden door de uitwerpselen of speekseldruppels van zieke vogels

aldus http://www.ingelicht.be/oorzaken-van-vogelgriep

Alhoewel besmetting via uitwerpselen van overvliegende vogels met netten niet uit te sluiten is, wordt de kans van besmetting wordt door middel van netten wel verkleind, zo schat ik in.

Hoe het virus zich in Nederland heeft kunnen verspreiden is nog niet bekend

aldus http://www.telegraaf.nl/binnenland/2335 ... nd___.html

Morgenochtend worden hier netten gespannen, dat advies ga ik opvolgen...

lorre82
Berichten: 102
Lid geworden op: 18 nov 2014 07:53
Land: belgie
M/V: V

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor lorre82 » 21 nov 2014 21:36

Ophokken voor een paar dagen is bij mijn moeilijk. Met men tweeloop in de ren staan en ieder vogel die nog maar denkt aan zijn behoefte te doen over mijn land krijgt dosis hagel in zijn achterste.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor Jan Bollen » 21 nov 2014 22:26

Hier zijn vandaag enkele tienduizenden vogels overgevlogen en ik heb er op gelet maar er is geen enkele flats gevallen. Zelfs op mijn auto was er niks te zien. Die 500 spreeuwen die hier elke avond komen slapen en de 200 meeuwen die achter op het voetbalplein in de voormiddag de wormen komen oppikken. Wat moet ik daarmee doen? Verder heb ik nog een zwerm mussen die nu tussen de zijdehoentjes wonen omdat ze door de spreeuwen verjaagt zijn uit de coniferen.

Gebruikersavatar
BarnieAussieChickie
Berichten: 808
Lid geworden op: 08 sep 2014 18:28
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 21 nov 2014 22:46

Allemaal ophokken! ;)


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten