ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Hier staat alles over de Vogelgriep
AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor AstridW » 30 okt 2020 13:37

Flink geknutseld vanmorgen. Ren flink kleiner gemaakt en zeil erover. Komen hier veel ganzen en eenden overvliegen dus toch maar even goed gedaan

Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 okt 2020 14:58

Ik wil je niet meteen ontmoedigen, maar denk je dat het houdt als er regen op komt te liggen?

Hopelijk is het niet lang nodig.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor AstridW » 30 okt 2020 15:01

ja water kan eraf, en als het zich toch ophoopt dan knip ik er een gat in. Inderdaad hopelijk maar voor even.

Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor rozekip » 30 okt 2020 15:03

Ziet er praktisch uit!

Hoe zit het met vaccineren? Ik vind nieuwsberichten uit 2005/2006 dat er kennelijk een vaccin is. Dan hoeven je kippen niet opgehokt (maar moeten ze wel geruimd als in jouw omgeving vogelgriep wordt geconstateerd). Maar dat is lang geleden. Kan niets recenters vinden, hier iemand enig idee?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor jantien » 30 okt 2020 17:49

Ik heb de hele boel indertijd hier laten vaccineren ( flinke onderneming, maar gelukkig toen een hele fijne DA) omdat ik toen meer dan 100 dieren had. Niet te doen om die allemaal op te sluiten. Nu nog de helft en geen geiten meer en ik laat ze gewoon lopen zoals anders.
Elk jaar roepen ze wel weer dat we moeten afschermen maar geen haan die er naar kraait ;)
En net of dat zou helpen....... :roll:

Vaccinaties moeten dan eerst worden gemaakt en besluiten moeten worden genomen...tegen de tijd dat die ziekteperiode is verlopen is het vaccin pas klaar en dan weet je nog niet of je het kunt krijgen dus heeft het geen zin daarop te vertrouwen en te wachten.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor AstridW » 30 okt 2020 20:18

Stel dat een van je kippen vogelgriep oploopt doordat je ze niet hebt afgeschermd, dan zijn de gevolgen voor pluimveehouders in je omgeving niet te overzien. Ik vind dat een risico dat je niet mag nemen.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor AstridW » 30 okt 2020 20:23

rozekip schreef:Ziet er praktisch uit!

Hoe zit het met vaccineren? Ik vind nieuwsberichten uit 2005/2006 dat er kennelijk een vaccin is. Dan hoeven je kippen niet opgehokt (maar moeten ze wel geruimd als in jouw omgeving vogelgriep wordt geconstateerd). Maar dat is lang geleden. Kan niets recenters vinden, hier iemand enig idee?


Het laatste dat ik weet is dat vaccinatie tegen vogelgriep verboden is. Maar ik weet niet zeker of dat nog geldt en of dat ook voor hobbydieren geldt. Daar zal je dierenarts vast meer over kunnen vertellen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor jantien » 30 okt 2020 20:34

AstridW schreef:Stel dat een van je kippen vogelgriep oploopt doordat je ze niet hebt afgeschermd, dan zijn de gevolgen voor pluimveehouders in je omgeving niet te overzien. Ik vind dat een risico dat je niet mag nemen.


Dan zul je je schoeisel, kleding ed. Ook eerst moeten ontsmetten eer je je bij je kippen begeeft...

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor AstridW » 30 okt 2020 20:55

Nee. Het gaat erom dat je pluimvee houdt en je dus ook aan de daarbij horende regels moet houden. En je er dus ook rekening mee moet houden dat er vogelgriep kan opduiken waardoor je je dieren moet kunnen afschermen en evt zelfs ophokken. Als je dat niet kunt heb je niet goed nagedacht over het houden van deze dieren.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 okt 2020 08:02

Jantien geeft gewoon aan geen zin te hebben om haar kippen te kwellen door maatregelen die toch hun doel voorbijgaan. En ik kan dat wel volgen.
Je kippen kunnen vogelgriep heus ook wel oplopen als je ze afschermt. En ze krijgen het niet gegarandeerd als je ze niet afschermd.
Er zal wel zeker minder risico zijn als je zorgt dat er geen wilde vogels in je ren kunnen landen (want daar gaat de ophokplicht over), maar weegt dat op tegen het leed dat je je dieren aandoet?


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten