ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Hier staat alles over de Vogelgriep
Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 okt 2022 12:27

Oh, en water van de kraan ipv de regenton. Voor het onwaarschijnlijke geval dat er faeces van een besmette vogel op het dak ligt en dat dan ook nog eens voldoende is om te besmetten. Maar het voelt veiliger.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor tuff cookie » 08 okt 2022 16:40

Ja, doe ik ook water uit de kraan en ook andere schoenen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Kip La La » 28 feb 2023 10:37


Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 feb 2023 12:38

Oh wauw.
Eindelijk eens een eerlijk bericht.

Hopelijk wordt het goed gedeeld en gelezen.. Alleen dan komt er druk om iets te veranderen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor tuff cookie » 28 feb 2023 14:30

Ja, zeker een eerlijk bericht en verder maar afwachten.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor jantien » 01 mar 2023 16:42

Mij was vorig jaar ook totaal niet bekend dat er in mijn omgeving vogels werden gevonden, geveld door de vogelgriep. Ik heb dat altijd heel goed in de gaten gehouden. Pas nadat mijn dieren waren getroffen hoorde ik van de besmettingen 300 meter verderop in park meinerswijk bij de Rijn.
Ook in mijn omgeving waren er geen gevallen van door vogelgriep getroffen hobbydierhouders.
Ik zal toch niet als enige in Arnhem en omstreken getroffen zijn door de vogelgriep dacht ik dan.
Nou, volgens de vogelgriep kaart wel. En nog steeds sta ik niet vermeld op de kaart van getroffen hobby dierhouders…
Met mijn nieuwe 5 dieren hoop ik spoedig op vaccinatie, want los laten lopen durf ik toch niet meer!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor tuff cookie » 01 mar 2023 18:03

Kan ik me goed voorstellen na zoiets te hebben mee gemaakt.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 mar 2023 21:32

jantien schreef:Mij was vorig jaar ook totaal niet bekend dat er in mijn omgeving vogels werden gevonden, geveld door de vogelgriep. Ik heb dat altijd heel goed in de gaten gehouden. Pas nadat mijn dieren waren getroffen hoorde ik van de besmettingen 300 meter verderop in park meinerswijk bij de Rijn.
Ook in mijn omgeving waren er geen gevallen van door vogelgriep getroffen hobbydierhouders.
Ik zal toch niet als enige in Arnhem en omstreken getroffen zijn door de vogelgriep dacht ik dan.
Nou, volgens de vogelgriep kaart wel. En nog steeds sta ik niet vermeld op de kaart van getroffen hobby dierhouders…
Met mijn nieuwe 5 dieren hoop ik spoedig op vaccinatie, want los laten lopen durf ik toch niet meer!


Tellen ze bij hobby houders niet enkel die met minder dan 50 dieren? Ik dacht dat je daar net overheen zat? Misschien kom je daarom niet op dat kaartje?

Er is hoedanook te weinig klare en eerlijke info over. Je wordt idd verondersteld regels te volgen zonder ze te begrijpen en zonder dat je merkt dat er voor de rest ook echt moeite gedaan wordt bij wat wel uit zou halen.

Weet iemand hier hoe je een kadaver dat je tegenkomt op moet ruimen als je zelf pluimvee hebt? En wat je zeker niet mag doen inzake besmettingsrisico voor jezelf en je dieren?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor jantien » 02 mar 2023 10:10

Nee, ze tellen juist vanaf 50 dieren is mij verteld. Ik zat er inderdaad boven.
Voor de duidelijkheid en hoe alles werkt als er bij een (kleine) hobbydierhouder als er het virus is aangetroffen lijkt ook nergens op evenals het desinfecteren erna..
Als je een dode vogel aantreft moet je die niet zelf pakken zegt men.
Ik zie het probleem niet zo om het met een vuilniszak te pakken en dan zak eromheen vouwen. Maar waar laat je dan het dier? Die mag je dus nergens weggooien en moet dan opgehaald worden.
Dan moet je een instantie bellen, zou ik even moeten opzoeken welke dat was in ieder geval niet de NVWA.
Maar meestal worden de dode vogels niet opgehaald en kan de besmetting verder gaan heersen.
En zie de huidige problemen..

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Kuckeltje » 04 mei 2023 22:41

Als u dode vogels ziet met verschijnselen van vogelgriep, kunt u de dierenambulance bellen via 1141. Niet elke dode vogel is het gevolg van de heersende vogelgriep. Mocht u een dode vogel aantreffen dan kunt u daar melding van maken bij het Landelijk Meldpunt Dierziekten van de NVWA via telefoonnummer 045-546 31 8812. Wie het dier vervolgens opruimt, hangt af van de locatie

Bron NVWA


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten