ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Hier staat alles over de Vogelgriep
Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 okt 2022 16:14

De vraag is, hoe lang hou je ze dan binnen?
Welke termijn na de laatste gekende besmetting in de buurt, kunnen ze wel weer los?
Ik heb daar werkelijk geen idee van.
Als dat een paar weken is, vind ik dat te doen. Maar geen 2 of 3 maand he...

Gebruikersavatar
baklap
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 sep 2022 11:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor baklap » 06 okt 2022 16:20

Heeft het ook niet te maken waar je woont?

In een woonwijk loop je toch minder risico dan buitenaf?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor jantien » 06 okt 2022 16:42

Vogelgriep hoeft niet jouw buurt te zitten wil je toch getroffen worden.
In Arnhem zuid was er niets aan de hand, ik ben de enige die daar de dieren heeft verloren.
Verder geen uitbraken in de buurt, dus dat is sowieso geen leidraad.
M.i. Is het na alle gesprekken wel duidelijk geworden dat als bv. eenden in jouw weiland, tuin kunnen komen het maar zo kan gebeuren dat het bij jou ook toe slaat.
Is dit niet het geval, dan wordt de kans op besmetting wel een heel stuk minder maar blijft natuurlijk wel zeker aanwezig. Je kunt het onder je voeten meenemen je hok en ren in bv.
Ik heb jaren gekozen om de dieren te laten lopen.
Begin 2003 mocht er worden ge-ent en daarna nog een keer maar daarna niet meer helaas, anders had ik daar absoluut weer voor gekozen.
En van een paar weken binnen houden werd het een paar maanden en nu bijna het gehele jaar rond.
Dat is voor mij geen manier van dieren houden, altijd maar dieren houden in een hokje met rennetje en tja, dan heb je de kans dat het eens goed fout loopt.
Denk heel goed na welke keuze je maakt!

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor AstridW » 06 okt 2022 17:08

Helemaal mee eens Jantien. En wat enorm zuur om zo je kippen te moeten verliezen. Ik heb ze (11 grote barnvelders) in een ren (250 m2) met een net erover en ze hebben een groot hok van ongeveer 8 m2. Maar de buurman heeft een waterpoel in de tuin waar regelmatig wilde eenden zitten, en we zitten tegen een natuurgebied met veel water en veel ganzen, dus ik weet ook dat mijn kippen best risico lopen maar daarvoor ga ik ze inderdaad niet binnenzetten zolang er hier geen meldingen van dode vogels zijn.

Shanna Bartels
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Shanna Bartels » 06 okt 2022 18:01

Aangezien ik alleen een nachthok heb (1,5 ×1,5 ongeveer) laat ik ze gewoon in de ren (ong 50 m2)
Voer uit zicht, een net ophangen waar dat kan en linten. Klaar. ;)

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 okt 2022 20:12

AstridW schreef:Helemaal mee eens Jantien. En wat enorm zuur om zo je kippen te moeten verliezen. Ik heb ze (11 grote barnvelders) in een ren (250 m2) met een net erover en ze hebben een groot hok van ongeveer 8 m2. Maar de buurman heeft een waterpoel in de tuin waar regelmatig wilde eenden zitten, en we zitten tegen een natuurgebied met veel water en veel ganzen, dus ik weet ook dat mijn kippen best risico lopen maar daarvoor ga ik ze inderdaad niet binnenzetten zolang er hier geen meldingen van dode vogels zijn.


Das idd best een risico.
Maar 250m2 afgezet met een net, das ook veel moeite gedaan! Chapeau hoor !

Als er hier geen bomen in de ren zouden staan had er ook al lang een net over gehangen. Nu heb ik er mijn hoofd al over gebroken, maar het lukt niet. Het zijn laagstam dus eronder blijven en rond de stammen heen werken, is heel lastig of ik moet continu bukken. Ik heb dat 2 jaar geleden wel over een deel van de ren gedaan maar dat was toch niet ideaal. Al was het maar omdat er toen het sneeuwde de sneeuw gelukkig niet erop bleef liggen maar wel lichtjes eraan plakken en dat was genoeg zodat het bijna op de grond hing. De kippen werden er ook doornat van. Eind februari werd het dan zo'n vieze modderpoel omdat ze ook kleiner zaten en het een natte winter was, al de poten super vies en ze hebben bevedering. Dus toen vond ik het echt niet meer gezond en heb ik ze weer over de gehele ren gelaten. De ophokplicht duurde tot ver in het voorjaar terwijl het laatste dode wilde dier van in januari of zo dateerde. Sindsdien ben ik er niet meer aan begonnen, aan dat overspannen.

Maar nu zit ik te denken om het misschien toch te doen en dan op 2m hoogte of zo. De palen van de afsluiting verhogen en dan het net eroverheen spannen. En de bomen klein te houden, zo te snoeien dat ze eronder blijven . Dat zou misschien wel lukken.
Dan zitten ze meteen ook veiliger voor roofdieren uit de lucht. Zat er bij de konijnen ook al aan te denken..

Alleen die sneeuw he. Ik heb in het verleden al een maar keer gehad dat die een constructie (afdak, net, zelfs een partytent) gewoon doet instorten. Zelfs 3x per dag gaan afschudden helpt niet bij hevige sneeuw. Plus dat dat niet vol te houden is als je een serieuze oppervlakte hebt.

Shanna Bartels
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Shanna Bartels » 06 okt 2022 21:23

Ja, pearl, dat ken ik. Bomen en lage omheiningspalen. Dat bukken is ook niets... :gulzig:
We doen ons best allemaal. Meer kunnen we niet doen. :-)

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Buitenbeestje » 07 okt 2022 21:26

Wij wonen in Zuid-Holland, ook nog eens in een waterrijk gebied. Toch zou ik het vreselijk vinden om onze 4 kipjes op te hokken. Ze lopen altijd los in de tuin en zijn dat natuurlijk helemaal niet gewend. We nemen dus een risico. :(
Ik zorg er dan wel voor dat ik in de tuin op mijn ‘tuin klompen’ loop en niet op m’n gewone schoenen.
Kan ik ook niks van buiten meenemen. En gelukkig heb ik nog nooit een echte watervogel bij ons in de tuin gezien.

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 okt 2022 10:27

Ah ja, dat doe ik ook. Enkel met schoenen waarmee ik niet buiten onze tuin ga, bij de kippen.

Shanna Bartels
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Shanna Bartels » 08 okt 2022 12:04

Laatst voor t eerst in mn leven geloof ik, regenlaarzen gekocht. De ren was een modderpoel...
Nu nog klompen, dan ben ik een echt boerinnetje :mrnono: en idd uitdoen als ik wegga vd kippen.


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten