vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor jantien » 20 nov 2021 09:00

Torinik schreef:Beter de onnozelaars ophokken die dit iedere keer opnieuw bedenken, en dan best permanent.

Het is te zot voor woorden geworden. Iedere nutteloze die door de gemeente betaald wordt om net te doen of ie de perkjes wat staat te harken, denkt dat ie het licht gezien heeft, ineens tot de horde hoogbegaafden behoort en meent dat ie wat uit zijn duim kan zuigen om aan een ander op te leggen.

Dat belooft voor wanneer er nog eens echt iets aan de hand is. We zijn gedoemd als we deze onzin zomaar blijven accepteren.
Hier wordt heel zeker niet opgehokt voor een dode gans ergens 100km verder. Wie denkt dat in alle stoerheid hier te moeten komen afdwingen, riskeert zijn leven, want dit draait om heel wat anders dan wat vogelgriep proberen in te dijken.

Eén dode gans in Schilde is voor minister Clarinval (de eerste keer dat ik die pipo zijn naam tegenkom) voldoende om een federale (=belgische) maatregel uit te vaardigen, want die ganzen draaien aan de Nederlandse grens gewoon terug en blijven in België cirkeltjes vliegen! Die dode gans was blijkbaar drager van het H5N1-virus? Maar, ten eerste, hoe geloofwaardig is heel die bende nog? Ten tweede, is die gans ook ziek geweest van dat H5N1-virus? En ten derde, is ze gestorven van de ziekte die ze doormaakte ten gevolge van dat H5N1-virus?
Allemaal onbeantwoord, maar wel voldoende om de burger nog wat te pesten en onderdrukken met maatregelen die op zichzelf ook meerdere gevolgen hebben. Eén van de gevolgen: kippen ophokken in een kleine, overdekte ruimte is op zichzelf een broeihaard voor allerlei ziekten, in tegenstelling tot los lopen waar die ziektekiemen ruim verdund worden en afsterven bij gebrek aan een gastheer!

Als er een probleem zou zijn, zou het vol liggen met dode ganzen en andere vogels, allemaal gestorven aan de vogelgriep. Nee, één gans, waarvan we dan nog, de meer dan waarschijnlijke leugen, moeten geloven dat ze drager was van H5N1...


:worship:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 nov 2021 10:36

Tis ook wel lekker ironisch dat we in België allemaal verplicht gevaccineerd gaan moeten zijn (nu enkel voor de zorg, maar komt nog wel voor iedereen zal je zien) voor covid, maar voor vogelgriep het niet kan... Ale, ironisch is niet het juiste woord. Oneerlijk is het alleszinds dat ze onze lieve kipjes de helft van hun leven tot lockdown willen veroordelen zonder kans op vaccin. :evil:
't zijn weer maar dieren...

Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor Csengele » 22 nov 2021 16:54

Mijn kipjes hebben in 2020 vogelgriep opgelopen. Nog voor ik de kans kreeg om ze op te sluiten. Alles dood... Op 1 kip na.

Het verbaasd me echt hoe makkelijk er hier over gedacht wordt. Het is een verschrikkelijk virus wat ontzettend snel rond gaat.

Mijn dierenarts zei me deze week nog dat het beter zou zijn om iedereen verplicht de dieren op te hokken tijdens de trek.

Dan wordt de kans op een uitbraak kleiner.

(ik woon overigens wel in het buitenland)

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 nov 2021 17:04

Tijdens de trek? Wat is dat dan?
2x een maand per jaar?
Dat zou ik persoonlijk prima vinden. Nu is het 7 maand per jaar...

Het probleem is alleen dat de uitbraken niet bij particulieren gebeuren maar bij de vele pluimveebedrijven die hier zijn. Veel te veel op kleine oppervlakten. Die elkaar ook nog eens besmetten.
En dat het ophokken maar halve maatregelen zijn die nauwelijks gecontroleerd worden. En dan nog zijn er dus nauwelijks particuliere gevallen.
Die zijn gewoon niet de grote verspreiders.

Het spijt me wel van je kippen.
Het lijkt me idd vreselijk om op die manier je kippen te verliezen.

Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor Csengele » 22 nov 2021 17:15

Even voor de duidelijkheid... Ik ben dus gewoon een particulier en heb geen bedrijf.

Ook verschillende kennissen uit de buurt zijn getroffen. Dus zeker niet alleen de grote bedrijven.

Die trek zullen ze vast kunnen vaststellen aan de hand van tellingen etc. Het leek mij ook wel een goed plan. Ik dacht ook aan twee keer één maand per jaar en dan goed toezicht houden.

Maar zeker niet onderschatten en denken dat overkomt mij nooit... :duimneer:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 nov 2021 17:39

Ik bedoel ook dat het bij ons vooral die grote bedrijven zijn die maken dat het ophokken hier elk jaar minstens een half jaar moet duren. En dat is voor de kippen gewoon niet leefbaar.

peter34
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 mei 2014 20:45
Land: belgie
M/V: M

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor peter34 » 22 nov 2021 22:02

Ik heb geen kippen, aleen 52 soorten watervogels die vrij rondlopen zonder omheining ,die zwemmen op een slotgracht rond mijn huis, dus onmogelijk om ze op te hokken, dus heb vrijstelling gekregen en is bij mij voldoende om schriklinten te hangen

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor Kuckeltje » 29 nov 2021 23:50

Vogelgriep is een en al ellende als het je treft. Jammer dat er niet tegen geprikt mag worden.
( ps in Frankrijk schijnen ze het wel al te doen ) Dan zijn de problemen voor particulieren opgelost.

De grootste brandharen van dit virus zijn de grote pluimveebedrijven waar de vogels met duizenden bij elkaar opgepropt zitten. Dat is gewoon vragen om ellende en de particulier is hier gewoon de dupe van.

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor outdoorkippenman » 06 mar 2022 22:36

Iemand al enige hoop wanneer dit eens eindigt?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 mar 2022 08:47

Meestal April. Maar tis wel een heel hevige dit jaar..


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten