Update kaart vogelgriep Nederland

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Update kaart vogelgriep Nederland

Berichtdoor tuff cookie » 19 jan 2022 18:15


Manu76
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2022 09:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Update kaart vogelgriep Nederland

Berichtdoor Manu76 » 25 jan 2022 22:17

tuff cookie schreef:https://www.levendehave.nl/nieuws/update-en-kaart-met-besmettingen-vogelgriep


Wat ik niet snap:

Corona: mensen hebben vrijheid.
Vogelgriep: gevogelte hebben geen vrijheid.

Vertaal dat maar eens vanuit het dier naar de mens toe! Oneerlijk dacht ik zo!

Ik ben een grote dierenvriend dus wellicht reageer ik zo.

Is er al een vaccinatie voor gevogelte? Op mensen word alles getest, gevogelte word geruimd. Het stemt mij droevig!!

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Update kaart vogelgriep Nederland

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 jan 2022 09:24

Tis ook oneerlijk.
Vooral dat de wilde vogels en hobbykippen het slachtoffer zijn van iets dat in de pluimveeteelt ontstaat.
Ook in die teelt is de dierentol zo hoog. Maar als je bedenkt dat het merendeel van die kuikens toch maar 6 of 9 weken te leven heeft, ook zonder vogelgriep, is het al iets minder heftig. Al is gewoon dat feit al vreselijk.

Het enige wat wij kunnen doen is massaal geen bio-industriekippen of eieren meer eten.
Ik begin er serieus over na te denken. Het smaakt me allemaal niet meer zo. Eieren vermijdt ik natuurlijk zowiezo al zoveel mogelijk. Dat was in oorsprong de eerste reden om kippen te gaan houden.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Update kaart vogelgriep Nederland

Berichtdoor tuff cookie » 26 jan 2022 09:32

Pearl, denk ook maar niet dat het gezond voor je is om dat te eten.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Update kaart vogelgriep Nederland

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 jan 2022 10:00

Nee, ik weet het.
Kippen en konijnen krijgen standaard antibiotica tot 2 weken voor de slacht. Tegen coccidiose.
Bij plofkippen zou het jaar het schijnt zo erg zijn dat als ze niet op tijd geslacht worden na het stoppen met die medicatie, ze vanzelf doodgaan.

Maar ik heb geen echtgenoot die (al) bereid is het 3 dubbele te betalen voor een diervriendelijk gefokt stukje vlees. :|
Nog een beetje werk aan.
We eten wel al eens vegetarisch, en zowiezo niet zo'n groot stuk vlees op ons bord. Ik heb daar nooit van gehouden.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Update kaart vogelgriep Nederland

Berichtdoor tuff cookie » 26 jan 2022 10:35

Af en toe vegetarisch is prima. Heb je wel eens aan geitevlees gedacht ? En vissoorten.

Manu76
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2022 09:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Update kaart vogelgriep Nederland

Berichtdoor Manu76 » 26 jan 2022 14:04

Pearlsofpassion schreef:Tis ook oneerlijk.
Vooral dat de wilde vogels en hobbykippen het slachtoffer zijn van iets dat in de pluimveeteelt ontstaat.
Ook in die teelt is de dierentol zo hoog. Maar als je bedenkt dat het merendeel van die kuikens toch maar 6 of 9 weken te leven heeft, ook zonder vogelgriep, is het al iets minder heftig. Al is gewoon dat feit al vreselijk.

Het enige wat wij kunnen doen is massaal geen bio-industriekippen of eieren meer eten.
Ik begin er serieus over na te denken. Het smaakt me allemaal niet meer zo. Eieren vermijdt ik natuurlijk zowiezo al zoveel mogelijk. Dat was in oorsprong de eerste reden om kippen te gaan houden.


Ik heb ze ook niet voor de eitjes maar eet ze wel op als ze leggen. Dat kan toch geen kwaad?

Bio industrie daar doe ik zoveel mogelijk niet aan mee maar het stukje "scharrel" vlees dat 3x duurder is kan ik dan ook weer niet betalen.

Kuikens eet ik zowizo niet, dat vind ik zielig maar in mijn horeca jaren hadden we ook te maken met lam, speen varken, kuikens,kalfsvlees want dat zou het malst zijn. Maar heb daar nooit graag mee gekookt. Hoe lekker ook.

Dan zou vegetariër worden de enige optie zijn.

Al klinkt dit stom maar ik kijk wel eens verborgen camera beelden op internet hoe ze omgaan met dieren in de bio industrie. Echt niet normaal!! :(

Ik ben 45 jaar maar heb toch al menig traantje gelaten.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Update kaart vogelgriep Nederland

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 jan 2022 14:19

Een gewone 'kip' uit de winkel is eigenlijk maar een 'kuiken' van tussen de 6 en 9 weken oud. Ze worden zelden langer opgekweekt. Dat ras is erop gefokt om zo snel mogelijk zoveel vlees te kweken. Vandaar dat die kippen ook vrij snel dood gaan of door hun poten zakken als je ze toch laat leven..

Je eigen eieren opeten is natuurlijk prima. Dat is juist het beste.
Ik had m'n eerste kippen dus wel voor de eitjes. De hobby kwam achteraf. Maar dan niet om er zoveel mogelijk eitjes uit te persen, wel om te verhinderen dat ik veel eitjes uit de supermarkt moest kopen.. Dat vind ik nog steeds heel belangrijk. Dat ikzelf niet bijdraagt aan de legindustrie en het leed dat daar bij hoort. (wist je dat alle mannelijke kuikens daar meteen na het uitkomen gedood worden).
Dat en etensresten. Ik heb een hekel aan voedsel verspillen. We eten onze overschotten zoveel mogelijk nog zelf op en met konijnen en kippen voor groenteresten, gaat er maar weinig meer in de compostbak (enkel echt oneetbare stukken zoals citrusschillen of pellen van ui vb) en in de gewone vuilbak al helemaal niets.

Nu gaan we wel heel erg off topic.. :oops:

Manu76
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2022 09:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Update kaart vogelgriep Nederland

Berichtdoor Manu76 » 26 jan 2022 14:26

tuff cookie schreef:Af en toe vegetarisch is prima. Heb je wel eens aan geitevlees gedacht ? En vissoorten.


Ik kan hier een eindeloze discussie van maken maar ga het niet doen.

Je wil niet weten hoe de "minder vriendelijke" vloten aan hun vis komen om maar niet te spreken van de bijvangst.

Stel je voor: je zwemt rond in de zee word je ineens uit je "huis getrokken" en geplaatst met lotgenoten in een groot net. Stress!!

Aan boord trekken ze het net leeg en vallen honderden lotgenoten op je. (In mensentaal je ligt onder een paar honderd man, lijkt me niet prettig)

Als je dan als vis nog leeft word je over gelaten aan de natuur oftewel je begint te stikken. Dan is elke seconde zonder adem 1 teveel.

Dan word de vis tentoon gesteld voor de verkoop.

Enz. Enz. Enz

Nee ik ben geen moraalridder maar wil alleen maar aangeven dat, hoe dier vriendelijk zogenaamd ze worden behandeld in elke branche wel een kanttekening hangt.

Zodra de mens besluit om in de natuur te rommelen is het al fout.

Dan heb je mensen die zeggen dat ze moeten zorgen dat het evenwicht gehouden moet worden dus dan maar doelloos neerknallen.

Het vuilnis bij campings, uit de raam gooi rommel enz. Vogels die na een festivalweekend de grond leeg pikken en dit vervolgens aan andere vogels vertellen. Zo word alsmaar al wat dier is meer in opkomst. Evenwicht weg?? Laat me niet lachen... we doen het zelf. En dan maar stoer kijken op de foto met een net geschoten ree bokje. Stoer hoor! NOT!

Maar goed ik hou erover op want het stemt me droevig en boos tegelijk. Wat zou er gebeuren als de dieren zouden regeren??!

Ik wilde dit even kwijt

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Update kaart vogelgriep Nederland

Berichtdoor tuff cookie » 26 jan 2022 15:29

Ja, ik begrijp 't


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten