Kippenpokken – Avipoxvirus - Fowl Pox ( fotoverslag )

Vaak gestelde vragen over ziekten en voortplanting, naslag- en bewaaronderwerpen.
Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Kippenpokken – Avipoxvirus - Fowl Pox ( fotoverslag )

Berichtdoor gonda » 16 apr 2012 17:27

Frank- schreef:
thijssabelpoot schreef:kan je tegen pokken enten?


Je kan tegen pokken enten, maar volgens mij werkt dit niet meer als ze al het virus hebben opgelopen. Maar hier ben ik niet helemaal zeker van.

Dat klopt Frank,men mag zelfs niet enten als de dieren pokken hebben

karenvds1
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 apr 2012 17:39
Land: belgie
M/V: V

Re: Kippenpokken – Avipoxvirus - Fowl Pox ( fotoverslag )

Berichtdoor karenvds1 » 19 apr 2012 09:23

hoi,

ik laat even weten dat onze haan (en 2 kippen) weer beter zijn!!
Emieltje, onze haan, heeft gisteren voor de eerste keer weer gekraaid!! :duimop:

We hebben hem wel meer dan een week moeten voederen met een spuitje gevuld met ORS
http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=31412 en met wat geplet voedsel + gekookte eitjes en zefgemaakte appelmoes :-)
De pokken in zijn mond hebben we telkens weggehaald, maar die op zijn tong niet, want dit kregen we er helemaal niet af. Deze zijn vanzelf weer weggegaan.

Het slijm in zijn snavel was volgens Chaamse Hoen zo te verklaren:
Dat niesen van uw haan houd verband met de slijm in zijn bekkie, u moet zich voorstellen dat door de aanslag en de slijm zijn neusopeningen aan de binnenkant van de snavel verstopt zijn, en dat is uiterst irritant en daarom schud zo een dier soms met zijn hoofd en niest om de neusgaten open te krijgen. Ook na het gebruik van ORS niesten mijn dieren soms, dat komt door het zout….best logisch te verklaren allemaal…toch…?

Mijn andere kip had een heel dik oog, daar heb ik 2 à 3 keer per dag druppeltjes in gedaan (BABY-oogdruppels)
Het oog is nu al minder dik, maar nog niet helemaal in orde dus we blijven er druppeltjes in doen.

Vorige week merkten we plots een grote veranderen bij onze haan :-) ik strooide eten voor de kippen en hij kwam erg gulzig aangelopen! hij pikte zelfs naar de andere kippen die zijn eten wilden afpakken, terwijl hij normaal als laatste wacht om te eten! Erg voor de andere kippies, maar ik was wel blij dat hij zo'n grote honger had en zelf kon eten!

Ik ben blij dat we dit allemaal gedaan hebben, in het begin was ik wel bang, want onze haan zag er erg slecht uit, maar dankzij de hulp van de mensen van dit forum en vooral ook van Chaamse Hoen is het ons gelukt!
Dus ik wil iederen nog eens een keertje bedanken!

Groetjes,
Karen

P.S. : je kan je kippen laten enten, maar als ze het inderdaad al hebben mag dit NIET!
onze dierenarts zei ook dat je legkippen niet mag enten ... ??

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Kippenpokken – Avipoxvirus - Fowl Pox ( fotoverslag )

Berichtdoor MIC » 19 apr 2012 11:03

Fijn om goed nieuws te krijgen van bij jullie, Karen :duimop:
Vorige week merkten we plots een grote veranderen bij onze haan ik strooide eten voor de kippen en hij kwam erg gulzig aangelopen! hij pikte zelfs naar de andere kippen die zijn eten wilden afpakken, terwijl hij normaal als laatste wacht om te eten! Erg voor de andere kippies, maar ik was wel blij dat hij zo'n grote honger had en zelf kon eten!

Emieltje had niet alleen honger maar wou ook vooral de dames (en baasje) laten weten dat hij niet afgeschreven is en boven in rang staat. Normaal strooi je eten bij de haan en roept de haan de kippen (hij is de man die voor eten zorgt) als de kippen zijn taak over het hoofd gaan zien, heeft de man des huize geen gezag meer. ;)

Als het oog van de kip ontstoken is zou je misschien beter een oogzalf (bv clinagel vet)kunnen gebruiken. baby oogdruppels is meestal gewoon physiologica (zoutoplossing om te reinigen)

MamaRo
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:34
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Leusden

Re: Kippenpokken – Avipoxvirus - Fowl Pox ( fotoverslag )

Berichtdoor MamaRo » 27 sep 2012 14:00

Wat een super goed topic en mooie foto's!
Ik weet zeker dat er veel mensen zijn die wat aan dit topic gehad hebben,
mijn complimenten! ;)

Marjo89
Berichten: 2542
Lid geworden op: 24 nov 2010 12:20
Land: NL
M/V: V

Re: Kippenpokken – Avipoxvirus - Fowl Pox ( fotoverslag )

Berichtdoor Marjo89 » 29 sep 2012 09:27

mijn kippen zijn vlak na mijn laattse bericht helemaal hersteld.

1 haan had ik het in het hok laten zitten, en behandeld elke dag in het hok.
Niemand die ervan besmet is, dus daar kreeg ik mijn twijfels bij in welke mate het ECHT besmettelijk is..

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kippenpokken – Avipoxvirus - Fowl Pox ( fotoverslag )

Berichtdoor lnge » 10 sep 2016 21:59

Even omhoog geschopt


Terug naar “FAQ's (vaak gestelde vragen)”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast