Feed o matic (5kg)

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
MartijnB1978
Land: Nederland
M/V: M

Feed o matic (5kg)

Berichtdoor MartijnB1978 » 09 okt 2020 13:46

Goedemiddag,

gek werd ik. Iedere keer als ik het kippenhok uitmestte had ik meer platgetrapte korrels dan stront. Zonde van het voer, geld en veel lastiger schoonmaken. Dus deze FeedOMatic 5kg aangeschaft en inderdaad, veel minder voer op de grond. 1 dag een steen op de trede, kipjes snapten het, steen weg, ze aten er prima van.

Maar nu; ze zijn chagerijnig pikken naar elkaar en ze hebben trek. Vreemd, ik check de vulbak : vol. Ik check de voerbak : helemaal vol met die korrels! Ze halen al het andere eruit en de korrels liggen nu in die goot, zodat er niets nieuws uit de bak komt.... Gaat de trek//honger ze straks dwingen toch die korrels op te eten of heb ik straks 5 kippen met uithongeringsverschijnselen?

Ze krijgen prima voer, krielkippenmix van de Welkoop, met grit er doorheen, wat meelwormen en bijna dagelijks iets dat "over" is uit de keuken (komkommer, sla, andijvie, paprika's etc.

Wie gaat het winnen, de stijfkoppige eigenaar of 5 dametjes die alleen maar lekkers willen eten?

Pearlsofpassion
Land: Belgie
M/V: V

Re: Feed o matic (5kg)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 okt 2020 13:52

Geef het een paar dagen.
Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon enkel korrels in die bak doen en het lekkers los in de ren voeren.
Op deze manier met een beetje lekkers tussen de korrels, is het natuurlijk frustrerend voor de kippen en leren ze eerder wachten op het lekkers dan de korrels toch op te eten.

Ze moeten wel leren korrels te eten. Maar hier is dat toch gelukt.
Maar dus wel korrels apart van graan en ander lekkers.

MartijnB1978

Berichtdoor MartijnB1978 » 09 okt 2020 13:58

Ik snap wat je zegt, maar ik ga echt niet een zak van 20 kg krielkippenmix uit zitten zoeken :mrnono:

ik wil dat ze hun "bordje leeg eten"!

mbernaerts

Berichtdoor mbernaerts » 09 okt 2020 14:22

Hier deden ze dat vroeger ook, uiteindelijk eten ze de legkorrels op aangezien ze uiteraard honger krijgen.

Ik ben dan ook al enige tijd overgeschakeld op enkel legkorrel in de trapbakken en ik strooi elke avond een granen en zaden mengeling in de ren zodat ze ook wat anders lekker hebben.

Als ik meer groenafval en graan/zaden geef eten ze minder legkorrel maar als ze honger hebben weten ze de trapbakken altijd te vinden.

Is dus een kwestie van geduld. Ik zou het volgende aanraden: geef het voer dat je nu nog hebt tot het op is en schakel dan over op legkorrel of leegmeel alleen in de trapbak en ander lekkers kan je dan zo geven. Dus niet de zak liggen uitzoeken maar 2 aparte zakken kopen ;) .

Wat je geeft blijft dan exact hetzelfde maar je hebt minder verspilling en opruimwerk.

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 okt 2020 15:48

Ja, dat bedoelde ik natuurlijk ook..

MartijnB1978

Berichtdoor MartijnB1978 » 12 okt 2020 13:46

Allebei bedankt, zo gaan we het doen! Als deze zak op is over op een goeie korrel en de verwennerij "on the side".

MartijnB1978

Berichtdoor MartijnB1978 » 12 okt 2020 14:06

Net gevoerd : ook de korrels zijn op! Dus idd, de aanhouder wint! (ze liggen niet op de vloer). Blij met de nieuwe voerbak!

AstridW

Berichtdoor AstridW » 17 okt 2020 19:27

Fijn dat het gelukt is. Kun je inschatten of deze voerbak ook geschikt is voor grote kippen? of is dan de voeropening te klein. Overweeg ook er eentje aan te schaffen.

MartijnB1978

Berichtdoor MartijnB1978 » 19 okt 2020 10:38

Hij is in te stellen, dus de spleet die veroorzaakt wordt doordat de kippen op de plaat gaan staan stel je in middels beugels. Er zit een handleiding bij, met waar je de beugel in welk gaatje moet prikken, op basis van hoe groot en zwaar je kippen zijn.

AstridW

Berichtdoor AstridW » 19 okt 2020 11:34

duidelijk, dankjewel voor de informatie :duimop:

Terug naar “Voeding, water etc”