Over datum spersiebonen, boontjes, doperewtjes??

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Bastiaan
Land:
M/V: M

Over datum spersiebonen, boontjes, doperewtjes??

Berichtdoor Bastiaan » 08 mar 2009 09:55

Hey, is het slim om over datum spersiebonen, boontjes, doperewtjes etc. aan de kippen te geven??

of krijg ik dan straks overdatum eieren??? :P

Wie helpt??

Ing
Land: D
M/V: V

Re: Over datum spersiebonen, boontjes, doperewtjes??

Berichtdoor Ing » 08 mar 2009 10:29

Je hebt het nu over 'verse' groenten? Of uit pot/blik??

Als het om vers gaat, kan je het in principe gewoon geven zolang het er goed uitziet. Het moet natuurlijk niet helemaal verlept of zelfs beschimmeld zijn, maar dat lijkt me logisch.

Als je het hebt over pot/blik groenten, komt de datum helemaal niet zo nauw. Zelf eet ik regelmatig spul wat al over datum is en ik leef nog steeds. De datum is dan ook gewoon een wettelijk iets wat ze moeten vermelden en het is natuurlijk niet zo dat het dan 1 dag, 1 week of zelfs 1 maand daaroverheen meteen bedorven is.
Waar je wél op moet letten als je het aan je dieren wil geven, is dat in blik en pot groenten meestal iets van zout of conserveringsmiddelen (al dan niet natuurlijk) is toegevoegd. En dat is wel weer minder goed voor ze.
Dus dan zou ik het in ieder geval afspoelen en ook niet al te vaak geven ;)

José
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Over datum spersiebonen, boontjes, doperewtjes??

Berichtdoor José » 11 mar 2009 18:26

Als je het hebt over ontdooide diepvriesgroente: deze kan rustig over de datum heen zijn. Ok, geen jaren, maar een paar weken of zelfs twee maanden kan best. Die datum is inderdaad een houvast voor de supermarkt en een door de overheid opgelegd iets. Maar het kan hooguit iets muf ruiken. Vinden kippen helemaal niet erg zolang het maar niet beschimmeld of verrot is.

Terug naar “Voeding, water etc”