Welk voer is uw kips favoriet?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
b_en_f
Berichten: 499
Lid geworden op: 12 apr 2011 10:43
Land: nl
M/V: V

Re: Welk voer is uw kips favoriet?

Berichtdoor b_en_f » 16 aug 2013 10:59

Juist omdat ze het kippenwelzijn zo hoog in het vaandel hebben zijn ze zo "streng"
EN ja ook ik heb dat in het begin als bot ervaren, maar ik stelde een vraag kreeg duidelijk antwoord en toch vroeg ik dan nog een keer eigenljk hetzelfde of kwam ik terug met een vraag van ja maar als ik blabla doe.
Dan wordt er nogmaals het advies herhaalt en als je dan echt niet wilt aannemen dat het op die manier beter is dan tja ... had je maar niet om advies moeten vragen en alles moeten lezen wat los en vast zit.

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Welk voer is uw kips favoriet?

Berichtdoor Guinevere » 16 aug 2013 11:02

Bedankt voor je reactie b_en_f. Ik heb de eerste paar weken inderdaad enkel opfokmeel gegeven, maar daar aten ze toen net zo weinig van als nu. Omdat mij door de dierenwinkel en op dit forum werd gewezen op de noodzaak van dierlijke eiwitten zoals die zitten in meelwormen en vlokkreeftjes, ben ik die op advies dagelijks bij gaan geven. En nu met het korrelpapje (volgens de ingredientenlijst zit hier dezelfde voedingsstoffen in als in het meel), krijgen ze naar mijn idee voldoende essentiële voeding binnen. Een tweede papje maak ik in de middag en dat staat daar tot de avond, mochten ze nog wat willen. :) Maar ik zal het wellicht de komende dagen nogmaals proberen om hen enkel het meel te geven (van een ander merk), wie weet blieven ze het dan wel en zijn ze enkel verwend en volgegeten van de paar wormpjes. Een kuiken is immers maar klein. :) En ja, ik heb het stuk van Gonda gelezen, interessant en de keuze om biologisch te voeren.
Laatst gewijzigd door Guinevere op 16 aug 2013 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Welk voer is uw kips favoriet?

Berichtdoor Guinevere » 16 aug 2013 11:11

Nyckle, ik waardeer je mening, maar deel deze niet volledig. Ik ga hier echter inhoudelijk niet meer op reageren, ik vrees dat het anders uit zal lopen op een onnodige verhitte woordenwisseling en we het waarschijnlijk toch niet eens zullen worden.

Guinevere schreef:Nu, het enige dat ik graag zou willen weten, is wat andere mensen hun kippen voeren, en welk voer én welke lekkernijen bij hun kippen het meest populair is om er zo ook achter te kunnen komen d.m.v. een soort poll, welk merk opfokmeel het meest geliefd is onder de kippen zodat ik weet welk ander merk de meeste kans maakt om door mijn kuikens écht lekker gevonden te worden. Zoals ik al eerder schreef, dit laatste is slechts een luxe probleem, ik weet ook wel dat de kippen het opfokmeel dat ik heb uiteindelijk wel zullen eten als er ook geen papje meer wordt aangeboden, maar ik zou ze graag iets geven wat ze liever lusten. Het zullen dezelfde goede en essentiële voedingswaarden bevatten, wellicht enkel een ander soort smaakje. En wat andere mensen hun kippen voeren, is uit pure interesse.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Welk voer is uw kips favoriet?

Berichtdoor Fryske » 16 aug 2013 11:20

Myrthe voorwat betreft de korrel lees het bericht van Gonda en je zult zien dat je al een stuk wijzer wordt! Ook moet je de maat van je kipjes voor ogen houden, jij hebt serama's en maar twee. Daar moet je bij de tips goed rekening meehouden dan komt het vast goed!

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Welk voer is uw kips favoriet?

Berichtdoor nyckle » 16 aug 2013 11:25

Guinevere schreef:Nyckle, ik waardeer je mening, maar deel deze niet volledig. Ik ga hier echter inhoudelijk niet meer op reageren, ik vrees dat het anders uit zal lopen op een onnodige verhitte woordenwisseling en we het waarschijnlijk toch niet eens zullen worden.

Guinevere schreef:Nu, het enige dat ik graag zou willen weten, is wat andere mensen hun kippen voeren, en welk voer én welke lekkernijen bij hun kippen het meest populair is om er zo ook achter te kunnen komen d.m.v. een soort poll, welk merk opfokmeel het meest geliefd is onder de kippen zodat ik weet welk ander merk de meeste kans maakt om door mijn kuikens écht lekker gevonden te worden. Zoals ik al eerder schreef, dit laatste is slechts een luxe probleem, ik weet ook wel dat de kippen het opfokmeel dat ik heb uiteindelijk wel zullen eten als er ook geen papje meer wordt aangeboden, maar ik zou ze graag iets geven wat ze liever lusten. Het zullen dezelfde goede en essentiële voedingswaarden bevatten, wellicht enkel een ander soort smaakje. En wat andere mensen hun kippen voeren, is uit pure interesse.


Ga zo door en ge zult spinazie eten. :-)

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Welk voer is uw kips favoriet?

Berichtdoor Guinevere » 16 aug 2013 11:29

Fryske, het gaat naar mijn mening best goed op deze manier. Ik heb het stuk van Gonda gelezen; het verbaast mij enorm hoeveel verschillende 'deskundige' adviezen worden gegeven door de lokale DA, de dierenwinkel en de ervaringsdeskundigen op dit forum. Het is inderdaad zo dat je bij de korrel nooit zult weten wat er precies in welke hoeveelheid inzit, zo ook niet bij het meel, maar zou dat nu echt zo'n groot verschil maken? De basis is hetzelfde als bij het opfokmeel... Maar wie weet, ik ga het maar weer met enkel meel proberen en misschien zal het beter zijn voor de kipjes!

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Welk voer is uw kips favoriet?

Berichtdoor viefpief » 16 aug 2013 11:35

Welk merk voer geeft iedereen?

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: Welk voer is uw kips favoriet?

Berichtdoor buldog » 16 aug 2013 11:38

b_en_f schreef:Juist omdat ze het kippenwelzijn zo hoog in het vaandel hebben zijn ze zo "streng"
EN ja ook ik heb dat in het begin als bot ervaren, maar ik stelde een vraag kreeg duidelijk antwoord en toch vroeg ik dan nog een keer eigenljk hetzelfde of kwam ik terug met een vraag van ja maar als ik blabla doe.
Dan wordt er nogmaals het advies herhaalt en als je dan echt niet wilt aannemen dat het op die manier beter is dan tja ... had je maar niet om advies moeten vragen en alles moeten lezen wat los en vast zit.


En als ik even voor mijzelf spreek is dit nu precies wat er gebeurde.
En daarom kreeg TS van mij een vriendelijk :doei:

Daarnaast is de hoeveelheid voer en wijze van voeren van de kuikens gedurende dit topic steeds meer aangepast.
Waardoor het lijkt dat eerder gegeven antwoorden onjuist of overdreven zijn.
Zie:

Guinevere schreef:Mijn kippen krijgen nu 's ochtends gemixed van Kasper Faunafood:
Opfokmeel 1 (had ik nog over)
Opfokmeel 2
Opfokkorrel
Kuikenzaad fijn (in verhouding zeer weinig)
Een paar verkruimelde gedroogde meelwormen voor de smaak
Omdat ze nog klein en met z'n tweeen zijn, krijgen ze hier maar een eetlepel van. Helaas zijn ze er bepaald niet kapot van, dus geef ik hiernaast sinds kort in lauw water opgelost een lepeltje opfokkorrel, en dit vinden ze in de ochtend erg lekker.


Guinevere schreef:Daarom krijgen ze het opfokmeel en opfokkorrel als 'echt' eten, iedere ochtend zoveel als dat ze in een kwartiertje opeten.quote]

Guinevere schreef: Er staat de ganze dag een bakje met opfokmeel, maar dat lijken ze niet zo lekker te vinden. Ze pikken er soms van, maar niet veel.


TS zal eerst eens bij zichzelf te rade moeten gaan alvorens anderen iets te verwijten.
Maar ik ben blij dat het nu eindelijk na een pagina of 6 tot haar is doorgedrongen dat de wijze van voeden niet juist is.
En hopelijk wordt het nu iets beter voor de kuikens.
Dat was het doel van mijn eerste reactie.
Laatst gewijzigd door buldog op 16 aug 2013 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

b_en_f
Berichten: 499
Lid geworden op: 12 apr 2011 10:43
Land: nl
M/V: V

Re: Welk voer is uw kips favoriet?

Berichtdoor b_en_f » 16 aug 2013 11:50

Oja hetgeen ik zelf nu voer.
Ik heb het voer van de welkoop gevoerd maar dat waren eerst rode zakken en sinds dat is verandert in een ander merk vond ik het zelf stinken muf.
Nu voer ik een mix van 1/3 korrel 2/3 scharrelgraan van het merk Havens, hier gaat dan nog een zak snoepvoer en grit doorheen. Verder voer ik eigenlijk niet bij, ze lopen de hele dag als ik thuis ben buiten.
Ja ze krijgen wel eens meelwormen of maden maar dit is niet eens wekelijks.
Groenvoer lopen ze mee te spelen maar echt eten doen ze het niet, ze hebben gras enzo tot hun beschikking.
Verder nemen ze wel eens een stukje vlees van de hond af (die krijgt rauw vlees) en ruimen de restjes/kruimels op die hij heeft laten vallen.

http://www.scharrelpluimvee.nl/assortiment/ DIt is het merk wat ik nu voer

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: Welk voer is uw kips favoriet?

Berichtdoor buldog » 16 aug 2013 11:58

Het gaat hier in dit topic niet over het voer voor volwassen kippen.
Maar om het voeren van 15 weken oude Serama's.

De Serama is een zeer langzaam groeiend ras, waarbij de hennen pas op een leeftijd van 12 maanden en de hanen zelfs pas bij 18 maanden volgroeid zijn.
Vandaar dat juist bij deze kuikens de voeding zo belangrijk is.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten