Waarom verschillende voedingsadviezen?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor danielb » 10 aug 2023 20:09

als je krielkipjes alleen maar legmeel of legkorrel zouden kunnen eten,dan zou zelfs een 50 gram per hennetje al genoeg kunnen zijn.
afhankelijk van de leg kan dit wat meer zijn of zelfs minder.....
bij enkel een graanmengeling zou dit gemiddeld meer zijn.
als je kippen dan nog eens een mooie uitloop hebben met veel groenvoer en insecten ter beschikking en ook graag het groenvoer eten,dan zullen ze nog minder eten van het voer dat je bijgeeft en zeker als je hier en daar nog eens restafval geeft.

GerdaBepCorrie
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2023 11:26
Land: Nederland
M/V: M

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor GerdaBepCorrie » 10 aug 2023 21:01

Bedankt voor je reactie. ze zijn hier nu bijna 2 weken. De eerste week zijn ze niet uit de ren geweest, hierin zat niet veel gras, enkele polletjes.

Ik heb ze 3 dagen op rij niets anders geboden, tot laat in de middag/begin vd avond, maar nog aten ze er weinig tot niets van, s avonds vond ik het wel zielig en heb toen een klein handje graanmix uitgestrooid, ik wilde ze ook niet met honger op stok laten gaan.

Ze zijn nu pas 2 keer na etenstijd en vanmiddag vanaf een uur of 15:00 uit de ren, los in de tuin geweest.

Het belangrijkste vind ik dat ze goed eten en zich goed voelen, geen belangrijke voedingstoffen missen, dan volgt de leg vanzelf wel, of niet, ook geen ramp.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor tuff cookie » 10 aug 2023 21:20

Mijn kippen lusten bio. voer van Welkoop ook niet. Ze krijgen korrel van Garvo en aan het eind van de dag een beetje gemengde graantjes met gedroogde zoetwater garnaaltjes. En natuurlijk groen.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor kippietoktok » 15 sep 2023 21:04

Mijn vier opgroeiende kippen scharrelen rond in 300m2 tuin waarvan veel rommelig groen en 100m2 gras.

Foerageren de hele dag en vinden van alles.

Nu geef ik ze onbeperkt opfokvoer, een handje legkorrel en een handje granenmix. Ik geef in totaal 'drie tot vier volle handen' per dag aan vier kippen. (= 1 hand per dag). Dit komt niet op.

Op de verpakking van het granenmengsel (merk 'De Heus') staat 'compleet diervoeder'

Uit artikel van de topicstarter maak ik op dat ik eigenlijk compleet kan stoppen met al het voer en ze alleen nog maar (beperkt) granenmix hoef te geven. Mijn kippen vinden immers zelf hun voer. Klopt dit?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor tuff cookie » 15 sep 2023 22:18

In het begin is er nog volop te vinden voor de kippen maar dat raakt vrij snel op. Om ze enkel graan te geven moet je een veel groter terrein hebben, dus ik denk dat je het goed doet.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 sep 2023 22:58

Ja, dat lijkt mij toch ook het minimum aan voer.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor jantien » 16 sep 2023 12:11

Zeker het absolute minimum. Je hebt grote kippen en die gebruiken veel voer en zeker in de opgroeiende fase hebben ze die opfok nog nodig.
Nu ik nog maar 5 brahma’s heb, allemaal volwassen, heb ik een grote voerton hangen in het grootste hok waarin een mengeling half /half zit van legkorrel en gemengd graan.
Kunnen ze ongelimiteerd van eten en 2000 m2 grond en gras.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor danielb » 17 sep 2023 23:20

zelf heb ik momenteel 2 eenden,5 ganzen en een 25 kippen zitten en dit met een uitloop van een 3000 a 3500 vierkante meter.
ik geef mijn kippen voornamelijk een meelvoeder. (zitten ook groffere stukken tussen)
vanaf april/mei ongeveer,dan koop ik wel eens graanmengeling om te mengen met het meel.
vanaf augustus ongeveer,dan word de extra graanmengeling vervangen door zonnebloempitten.
als alle kippen de rui door zijn,dan word dat weer gewoon terug meel tot ongeveer april/mei.

nog even iets toevoegen.
een meelvoeder en zelfs legkorrel bevatten voornamelijk granen.
je hoeft geen graanmengeling bij te geven als je kippen al een volledig voer krijgen.
waarom het wel kan en mag is omdat als er voor de kippen veel te rapen valt,dan is een graanmengeling goedkoper.
en kan ook eens leuk zijn om het te strooien (doe ik zelf niet) zodat je de kippen eens extra bezig kunt zien.

wel zien,dat als je graanmengeling bijgeeft,naast legkorrel,dat je kippen de legkorrel al gewoon zijn en er goed van eten,want in redelijk wat gevallen,dan zullen de kippen steeds op de graanmengling wachten en niet van de legkorrel eten.

en 300 vierkante meter is zeker en vast een mooie uitloop voor 4 kippen,maar in de winter zijn er niet veel insecten te vinden en is het groen dat er nog staat,niet echt voedzaam meer.
maar je spreekt over 4 opgroeiende kippen en geeft ze ook al legkorrel....

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 sep 2023 23:28

Je moet idd geen legkorrel geven voordat ze effectief allemaal deftig leggen.

Bij mij is korrel net goedkoper dan graan. Maar in de graanmengeling zitten dan ook zo'n 15 verschillende dingen. Incl zonnebloempitten, lijnzaad, sorghum, dat soort dingen. Je hebt er ook met enkel tarwe, mais en gerst of zo. Dat zal wel goedkoper zijn...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor danielb » 17 sep 2023 23:53

in de graanmengelingen zullen inderdaad wel wat verschillen zitten.
graanmengeling die ik eens toevoeg is denk alleen maar 3 a 4 verschillende granen.

als er 15 verschillende dingen inzitten,dan is het al meer een graan en zaad mengeling ;)

dus daar moet ook rekening mee gehouden worden.
veel verschil in graan mengelingen dus....


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten