Automatische Voerbak - veel morsen!

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Jeffry83
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mar 2007 11:46
Land:
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Automatische Voerbak - veel morsen!

Berichtdoor Jeffry83 » 09 dec 2013 18:47

Ik heb sinds zomer vorig jaar mijn kippen toom uitgebreid met 3 Hollandse Krielen, drie eigenwijze dames, maar nu is het probleem, dat ze ontzettende mors konten zijn, het is niet echt uitzoeken wat het lekkerste is, nee, echt met hun bek scheppen ze in de bak en zo licht er een halve liter voer naast de bak. Ik leg dit voer nu in een aparte bak want het is zonde om weg te gooien, maar met het natte Hollandse weer nu word dat snel vochtig en ze moeten het niet meer.

Heeft iemand hier toevallig ook dit probleem gehad met dezelfde automatische voerbak? (zie foto onder voor model). En het is niet het voer, het is een kippenmix met amper legkorrels erin aangezien ze dat amper eten (toen ik nog voer gaf met meer legkorrels was het nog erger met het morsen). Ik heb onder de achterkant links en rechts een halve knijper nu gestopt zodat de bak ietsjes naar voren hangt zodat als ze op de voerbak staan op de voorkant waarmee de bak opengaat hij niet verder opengaat, maar of dit zal helpen weet ik niet! Als iemand nog handigere tips heeft, laat het weten. Ik zat zelfs te denken aan strookjes aluminium verticaal in de bak te monteren zodat ze dus niet hun snavel als schep kunnen gebruiken, kan alleen totaal niet lassen of solderen. :roll: Misschien lukt het met pompnagels. Maar is er iemand die dit probleem ook heeft en opgelost?

Afbeelding

Gebruikersavatar
chrisgraaf
Berichten: 703
Lid geworden op: 01 dec 2012 19:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Automatische Voerbak - veel morsen!

Berichtdoor chrisgraaf » 09 dec 2013 20:08

ik heb er zelf legmeel in maar ze morsen juist helemaal niks ik heb wel een iets andere.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Automatische Voerbak - veel morsen!

Berichtdoor Lieve » 10 dec 2013 07:22

Gemengd voer is het probleem: ze kiezen en zoeken er het lekkerste tussenuit. Zo'n bak kan je dan best met zuiver legkorrel vullen → valt er niet te kiezen.

Ofwel een plaat met gaten of rooster op plaatsen zodat het allemaal kleine compartimentjes worden ipv 1 grote eetbak.
zoals hier: Afbeelding of hier: Afbeelding

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Automatische Voerbak - veel morsen!

Berichtdoor viefpief » 10 dec 2013 08:08

Ik krijg dan weer een beetje de rillingen van zulke bakken, Lieve :gossip: ik zie mijn kipjes zo vaak een tik van hun dominante tantes krijgen als ze aan de ontbijttafel staan, en dan zou ik niet willen dat ze net op dat momenten met hun kop tussen zulke muurtjes zitten. Ik zie het al helemaal misgaan, als ze in paniek raken en zich pijn doen.
Of zit ik er nu helemaal naast en gebeurt dat bij jullie (iedereen met zo'n voerbak) ook, zonder problemen?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Automatische Voerbak - veel morsen!

Berichtdoor Swoentje » 10 dec 2013 10:53

Ik gebruik een aantal van de rechtse bakken al jaren, en bij mij is nog nooit een kip (of kuiken) vast blijven zitten, in paniek geraakt of wat dan ook. Ze krijgen een pik, :hamer: trekken hun kopje terug en zoeken een ander plekje. Je moet ze alleen niet helemaal vol doen, want dan wordt er ook flink mee gemorst :regen:

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Automatische Voerbak - veel morsen!

Berichtdoor viefpief » 10 dec 2013 12:59

Oh, dan maak ik me zeker iets te druk :oops:

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Automatische Voerbak - veel morsen!

Berichtdoor nyckle » 10 dec 2013 15:40

viefpief schreef:Oh, dan maak ik me zeker iets te druk :oops:

neen viefpief.De kam van mijn haan is een in zo'n ijzerdraadgeval blijven haken. flinke scheur in de kam. Het draad direct van de bak gehaald.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Automatische Voerbak - veel morsen!

Berichtdoor viefpief » 10 dec 2013 15:47

Oei! :o Nouja, de simpele houten trog die ik gebruik gaat toch nog wel even mee..

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Automatische Voerbak - veel morsen!

Berichtdoor Lieve » 10 dec 2013 17:36

viefpief schreef:Ik krijg dan weer een beetje de rillingen van zulke bakken, Lieve :gossip: ik zie mijn kipjes zo vaak een tik van hun dominante tantes krijgen als ze aan de ontbijttafel staan, en dan zou ik niet willen dat ze net op dat momenten met hun kop tussen zulke muurtjes zitten. Ik zie het al helemaal misgaan, als ze in paniek raken en zich pijn doen.
Of zit ik er nu helemaal naast en gebeurt dat bij jullie (iedereen met zo'n voerbak) ook, zonder problemen?

Ze steken niet hun hele kop daartussen hoor vief, slechts de helft ongeveer (hun bek en nog wat) de kam gaat er niet mee onderdoor :mrnono:

Gebruikersavatar
Jeffry83
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mar 2007 11:46
Land:
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Automatische Voerbak - veel morsen!

Berichtdoor Jeffry83 » 10 dec 2013 19:59

Ik heb een perfecte oplossing gevonden, in plaats van aluminium stroken te monteren en te rotzooien met pompnagels, heb ik het gewoon simpel opgelost met schroeven en moeren!

Hopelijk houd dit ze tegen hele kilo's voer eruit te scheppen!

Afbeelding


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 22 gasten