hoe houd ik de hennen bij het kuikenvoer vandaan?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

hoe houd ik de hennen bij het kuikenvoer vandaan?

Berichtdoor Esther279 » 08 jul 2019 15:31

Hallo.
Hier weer een adviesvraag.
Ik heb al veel goede adviezen en feedback hier opgedaan, top dit forum!

Ik heb 2 hennen (het dominante stel), een Kloek en 3 kuikens van 7 weken oud. Dus 6 totaal. Na 5 weken apart geslapen te hebben maar wel gemengd scharrelend door de tuin, zit alles nu al 2 weken bij elkaar. Het introduceren ging best goed. Wanneer ik niet thuis ben moet alles in de ren blijven. Het legkorrel staat in het nachthok maar er moet ook kuikenvoer voorhanden zijn. Dat Kloek nog wat kuikenvoer mee eet is niet erg. Maar die 2 dominante hennen schrokken het liefst de heleboel (kuikenvoer) weg. Natuurlijk is kuikenvoer lekkerder dan legkorrel.... :shock:
Dus ik heb het kuikenvoer, i een wit/rode silo, in een op zijn kop staande kist gezet met als opening een groot genoeg gat voor alleen de kuikens. Nu weten die 2 hennen toch met hun teleportaal-nek bij het gemorste kuikenvoer te komen. En het weerhoud ze niet er alles aan te doen om bij dat kuikenvoer te komen. Ze schuwen zelfs het grove geweld niet (omgooien kistje). Op het kistje liggen inmiddels 2 bakstenen. Ik heb het vermoeden dat ze zelfs demonstratief voor het kistje gaan liggen om de kuikens er van te beletten bij het voer te komen. Af en toe zijn het echt krengen.
En nee, ik kan de kist niet groter/dieper maken. Ik kan het gat niet kleiner maken. Ik heb in de ren of nachthok geen plek waar de kuikens wel kunnen komen en de (volwassen) hennen niet.

Wat hebben jullie voor slimme oplossingen op de volwassen hennen bij het kuikenvoer vandaan te houden?
Ik ben benieuwd :gulzig:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hoe houd ik de hennen bij het kuikenvoer vandaan?

Berichtdoor Redshibaman » 13 jul 2019 10:12

Plaats bv een puppyren om het voer voor de kuikens. De foto is maar een voorbeeld; je kunt ook losse (kleinere) panelen eromheen zetten.

Afbeelding


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten