drinken & eten 's nachts? #kuikens

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
gigamom
Land: Nederland
M/V: V

drinken & eten 's nachts? #kuikens

Berichtdoor gigamom » 28 jul 2019 23:56

Sinds een week hebben wij drie Australorp kuikens, nu ongeveer 15 weken oud (gigakip (= mijn zoon) schreef er al ergens iets over).

Rond zonsondergang zetten we ze op stok, even na 22 uur.

Het zijn onze eerste kipjes, en omdat ze nog best jong zijn en het zo vreselijk warm was, hebben we tot zover steeds maar drinken en eten in het nachthok gezet. Je kunt van een baby met dat warme weer niet verwachten dat die de nacht doorslaapt zonder wat te drinken, dus van je kuiken ook niet, leek ons ;-)

Het idee is dat ze op termijn uit zichzelf op stok gaan en het nachthok niet dicht hoeft, alleen het deurtje van de ren naar de kippenwei. Maar nu ze nog niet uit zichzelf op stok gaan, en ze ook nadat we ze op stok gezet daar niet heel de nacht blijven zitten (volgens de webcambeelden), dwingen we op deze manier af dat ze in elk geval in het nachthok slapen. Ergens tussen 6 en 7 uur zetten we het nachthok open zodat ze naar de (overdekte, goed afgesloten) ren kunnen.

Nu is mijn vraag moeten we eten en drinken in het nachthok blijven zetten, of moeten ze in principe de nacht zonder eten en drinken kunnen? Dus van ongeveer 22 tot 6/7 uur.

Dank alvast voor het meedenken!

dragon
Land: NL
M/V: V

Re: drinken & eten 's nachts? #kuikens

Berichtdoor dragon » 29 jul 2019 09:21

Gefeliciteerd met je Australorpjes!

15 weken is al bijna volwassen, nog een paar weekjes en dan kun je het legnest in de gaten gaan houden. :gulzig:
Het klinkt alsof je de ren het hok netjes voor elkaar hebt! Normaliter moeten ze onderhand wel zelf op stok gaan zitten in de avond, maar als je ze moet helpen is dat niet heel gek. De ene heeft het sneller door dan de andere. Ik kan me voorstellen dat het met de hitte ook niet heel ideaal was.
Ik heb mijn kipjes juist een paar avonden buiten op stok gezet omdat het té warm was in het hok. Uiteraard ook in een hele goede afgesloten ren..

In principe hoeven kippen 's nachts geen eten of drinken. Ze slapen de hele nacht op stok, worden wakker in de ochtend en gaan dan naar buiten om te eten en te drinken. Ze hoeven tussendoor niet even iets te gaan eten en hebben een heel goed dag- en nacht-ritme, net als mensen.

Als je de tijden die je noemt aan houdt, hoeven ze ook niet lang te wachten om naar buiten te kunnen in de ochtend, dus ik zou zeker het eten en drinken buiten naar zetten. Voordeel is dat je eventueel ongedierte niet naar binnen in het nachthok lokt en dat het waterbakje de luchtvochtigheid niet hoger maakt binnen.

Mijn kipjes gaan nu rond 8 uur op stok en zijn rond 6 uur wakker. Het eten en drinken staat buiten. Ze doen nog een laatste rondje voor ze naar binnen gaan en in de ochtend lopen direct naar buiten voor het ontbijt...

moriarty
Land: Nederland
M/V: M

Re: drinken & eten 's nachts? #kuikens

Berichtdoor moriarty » 29 jul 2019 16:53

Ik las iets over een webcam, die werken met infrarood licht, iets wat wij niet kunnen zien maar veel dieren wel. Zou dat mogelijk een reden kunnen zijn waarom ze niet op stok blijven zitten, omdat ze 'bijgelicht' worden?

Verder sluit ik aan bij Dragon.

Terug naar “Voeding, water etc”