Apart voeden

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Anoushka
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2019 23:07
Land: Limburg
M/V: V

Apart voeden

Berichtdoor Anoushka » 10 aug 2019 09:24

Hallo allemaal,
Bij mij lopen 4 hennen en 2 kloek met 2 kuikens van 8 weken samen in de ren, hoe kan ik ze apart voeden? Ik heb hier een bak hangen met graan voor hennen maar als ik apart kuikensvoerbak zet met eten voor de kuikens dan eten de oude hennen dat op :? met gevolg dat kuikens eten dan enkel de kippenvoer van de oude hennen. Ik heb zo voerbak met kleine opening gekocht maar ze eten van daar niet. Ik mag mij zorgen dat de kuikens weinig eten. Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Apart voeden

Berichtdoor Redshibaman » 10 aug 2019 09:33

Ik los dat op door om de bak of trog met kuikenvoer een puppyren te plaatsen. De spijlen staan ver genoeg uit elkaar om er een kuiken doorheen te laten gaan en de grote kippen kunnen er niet doorheen.

Anoushka
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2019 23:07
Land: Limburg
M/V: V

Re: Apart voeden

Berichtdoor Anoushka » 10 aug 2019 10:03

Dankjewel voor een reactie Redshibaman maar kunnen ze daar door of moet u een gatje maken? Lijk mij echt smal :roll:

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Apart voeden

Berichtdoor Jan Bollen » 10 aug 2019 10:20

Je kan ook een stuk gaas met 4 paaltjes ongeveer 1 m² in het vierkant in de grond zetten op een hoogte dat de kuikens er onder kunnen maar de volwassen dieren niet. Je kan dat gaas dan omhoog schuiven naargelang de kuikens groeien.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Apart voeden

Berichtdoor dragon » 10 aug 2019 10:23

Leuke vraagstelling, Ik had hem andersom verwacht.

Vaak is het lastig om te zorgen dat kuikens nog niet bij het voer van de volwassen dieren kunnen komen, omdat daar de verhoudingen niet geschikt zijn voor jonge dieren. Dat zit hem dacht ik vooral in de calcium gehaltes in legmeel. Vaak wordt dan het legmeel vervangen voor opfokmeel, zodat iedereen het zelfde eet, totdat de jonge dieren ook gaan leggen (~20 weken). Dan kan weer teruggeschakeld worden naar legmeel. Tussentijds kan men dan apart calcium verstrekken door schelpen etc ernaast te geven. De jonge dieren zullen dat niet snel oppikken.
Zo los ik het vaak op. Dus geen aparte bakjes ...

Anoushka
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2019 23:07
Land: Limburg
M/V: V

Re: Apart voeden

Berichtdoor Anoushka » 10 aug 2019 10:30

Goed idee Jan Bollen maar dan gaan mijn konijnen ook nog onder door en ze zijn ook dol op kippenvoer :-D

Anoushka
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2019 23:07
Land: Limburg
M/V: V

Re: Apart voeden

Berichtdoor Anoushka » 10 aug 2019 10:32

Ik denk dat de beste oplossing gaat zijn met opfokmeel gebruiken, kuikens blijven ook niet van de kippenvoer. Dankjewel Dragon

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Apart voeden

Berichtdoor Redshibaman » 10 aug 2019 11:32

Anoushka schreef:Dankjewel voor een reactie Redshibaman maar kunnen ze daar door of moet u een gatje maken? Lijk mij echt smal :roll:


Met deze zou het wel een tijdje kunnen lukken, maar ik weet natuurlijk niethoe groot jouw kuikens worden. Doordat deze puppyren uit losse delen bestaan kun je hem verkleinen door 3 of 4 delen te gebruiken.
Afbeelding


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten