Geef ik de kippen genoeg te eten, of te veel?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Harald
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:49
Land: Nederland
M/V: M

Geef ik de kippen genoeg te eten, of te veel?

Berichtdoor Harald » 15 okt 2019 12:56

Mijn vraag: geef ik de kippen te veel of te weinig eten?

Onze 6 Welsumer kippen en 1 haan lopen vrij rond. Ze hebben een nachthok dat staat in een omheinde boomgaard met 10 bomen op 150 m2. De omheining is niet zo hoog, de kippen fladderen er zó over heen. Trouwens het hek van de omheining staat overdag open.

Bijna altijd lopen de kippen buiten de boomgaard te scharrelen. De wereld is daar veel spannender: grote weide met bloemenrand (veel insecten!) en rand met struiken die patrijzen moeten lokken. Zelfs dan is de grens voor hen niet genoeg, ik zie ze regelmatig over het fietspad lopen, tot over de sloot in het maisveld.

Buiten het nachthok staat een watervoorziening, een bak met grit en kiezel, en een trapbak met een legkorrel-granenmengsel. Volgens de verpakking zou dit mengsel alle voedingsmiddelen bevatten voor eierleggende kippen.

Ik heb de kippen nog maar twee maanden. 4 Welsumers zijn dit jaar uit het ei gekropen, 2 zijn er overjarig. De overjarige zitten nu hevig in de rui. Een paar weken geleden begonnen er eieren te komen: meestal drie eieren per dag. Gezien de omvang van de eieren (en de rui van de overjarigen) denk ik dat alle eieren door de jonkies gelegd worden.

Iedere ochtend, bij zonsopkomst, als ik het hek in de omheining opendoe, komen de kippen zo enthousiast naar mij toe, alsof ze uitgehongerd zijn. Ik geef ze dan het legkorrel/granenmengsel, ongeveer zo veel als ze in 10 minuten opeten.

's Middags krijgen ze zelfgekweekte levende meelwormen. Die hebben ze helemaal graag. Ze zijn bijna hysterisch als ze mij in de verte met het wormenbakje zien aankomen. Met een kilo wormen doe ik ongeveer twee weken. Elk hoen zal denk ik iets meer dan 10 gram meelwormen per dag krijgen.

's Avonds, ongeveer een kwartier voor ze op stok gaan, geef ik ze ook het legkorrel/granenmengsel, ongeveer zoveel als ze in 10 minuten opkrijgen. Wat er over blijft wordt opgeborgen tot de volgende ochtend.

De kippen krijgen te weinig:
Ook al kunnen de kippen de hele dag in een spannende wereld met gras en struiken scharrelen, ze reageren altijd zó enthousiast als ik met voer aankom, dat je zou denken dat ze tóch nog niet genoeg hebben. Bijvoeren is nog nodig.

De kippen krijgen te veel
Wat me wel verbaast is dat ze nogal kieskeurig zijn. Verse groente eten ze bijna niet (gelukkig voor de moestuin!), dus geen wortel, sla, boerenkool, brandnetels. Alleen courgette eten ze graag. Je zou denken dat ze te veel eten krijgen, dat ze daarom zo kieskeurig zijn.

Als extra complicatie: het wordt winter. Moet ik ze dan meer voeren, of juist minder, bijvoorbeeld omdat ze dan minder eieren leggen?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Geef ik de kippen genoeg te eten, of te veel?

Berichtdoor Jan Bollen » 15 okt 2019 13:44

Ze gaan nu meer eten om vetreserve op te doen voor de winter maar meestal worden ze daarvan te dik en stoppen met de leg. Het is heel goed zoals je bezig bent. Als ze genoeg scharrelruimte hebben moet je maar weinig bij voeren.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten