Help! Een gewonde jonge MEEUW!

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Sofa
Land: Spanje
M/V: V

Help! Een gewonde jonge MEEUW!

Berichtdoor Sofa » 02 sep 2020 21:32

Ik weet het, meeuwen zijn geen kippen! Toch plaats ik dit bericht hier. Ben nog maar net lid dus ik vraag om vergeving......

Zojuist terug van het strand. Een meeuw, tussen grijs (nog heel jong) en wit in (volwassen) strompelde het strand op. Vliegen kan hij/zij niet, de vleugels zijn flink beschadigd en lopen lukt ook niet. Hij/zij ging liggen om te sterven.

Maar mee naar huis genomen en onderweg een zak verse sardientjes gekocht. Hij/zij heeft er 3 opgegeten, met een chopstick zijn bek ingefrummeld.

De jonge meeuw zit nu in een grote doos, beweegt geheel niet maar dat kan nog komen. Weet er iemand wat het beste is om te voeren? Uitsluitend kleine verse vis? Hoe veel? How vaak? Vers water aanbieden?

Als het beestje een beetje leven vertoont, waneer deze vrij laten? In de tuin? (4 km naar het strand) of terug brengen naar de plaats waar we hem vandaan hebben gehaald?

Er zit vast wel iemand tussen al de kippenliefhebbers welke hier verstand heeft!

Deborah123
Land: Nederland

Re: Help! Een gewonde jonge MEEUW!

Berichtdoor Deborah123 » 02 sep 2020 21:36

Dierenambulance bellen lijkt mij de beste optie.

Sofa

Berichtdoor Sofa » 02 sep 2020 21:43

Die bestaat niet in Spanje

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 sep 2020 22:34

Wat is er met z'n vleugels en poten?
Want vrijlaten als die niet genezen zijn heeft weinig zin...

Sofa

Berichtdoor Sofa » 02 sep 2020 22:51

Er ontbreken veel veren, de veerpennen steken er aan alle kanten uit. Als ik hem/haar optil bewegen de pootjes maar hij/zij heeft niet de kracht erop te staan. Ik denk (maar weet het niet zeker) dat de pootjes niet gebroken zijn.

Mijn vrouw heeft 3 sardientjes in het bekje gefrummeld en nu ligt het beestje. Ik denk dat ze is uitgeput. Morgen, als ze nog leeft en in het daglicht, zal ik de pootjes nader bekijken en de vleugels uitspreiden. Nu eerst maar laten rusten met de visjes in haar/zijn buik.

Sofa

Berichtdoor Sofa » 03 sep 2020 00:05

Alle sardientjes (vers) zojuist uitgespuugd.......

Isabel
Land: Nederland

Berichtdoor Isabel » 03 sep 2020 05:03

Zat even te googlen naar wat ze eten. Vond onder andere dit:

U kunt het jong ook zelf bijvoeren met geweekte brokken kattenvoer of hondenvoer tot hij groot genoeg is. Maar pas op, want teveel voeren kan ervoor zorgen dat ze lui worden.

Misschien kan je foto's plaatsen, kunnen we meedenken en wellicht kan je voor advies een mail + foto's naar een dierenambulance/ vogelasiel sturen (ook even Googlen). Den Haag is een idee, komen veel strandvogels binnen.

Joog
Land: nederland
M/V: M

Berichtdoor Joog » 03 sep 2020 07:34

In t bericht staat dat persoon in Spanje woont (of op vakantie is) geen idee wat je daar kunt/mag doen. In Nederland is het verboden om zelf te klooien met wilde dieren. Maar goed hier heb je idd dierenambulance. Als de vogel volop veren mist, en er is niets waar je hem heen kunt brengen. Dan maak maar een kooi, want los laten is zeker aankomende 6 weken geen optie dan. Ik zou voor kattenvoer gaan (minder zout als honden brok). Word hele opgave, succes

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 sep 2020 07:35

Heeft het beestje niet te veel stress?

Sofa

Berichtdoor Sofa » 03 sep 2020 10:33

In Nederland is alles verboden vandaar dat er in 2019 voor 800 miljoen aan elektrische fietsen zijn gestolen en niemand daar wat aan doet. Betaalt u wel even de rekening voor het rijden voor 55 ipv 50 km/u op de rondweg?

Lijkt mij niet erg relevant wat men doet met vogels in Nederland! Onze tuin zit vol magere 'wilde' katten (steriliseren kost geld weten de Spanjaarden!) en een hond welke zijn nut heeft verloren verdwijnt het bos is. Andere wereld mensen!

Als een cycloop mij probeerde te voederen zou ik wel last van stress hebben ja. Zelfs als dit schepsel mij niet zou vet mesten als toetje. De stress neemt echt wel af.

Ik zal vandaag een blikje kattenvoer kopen. De meeuw leeft nog zoals u begrijpt.

Bij het oplichten bewegen de pootjes, opstaan of erop staan lukt niet. Geen zichtbare schade overigens. Kan zijn dat het beestje vol plastic zit. Dàt is een probleem, een gigantisch en wereldwijd probleem!

Zal later een paar foto's maken.

Terug naar “Voeding, water etc”