Idee voor drinksysteem

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
SissG
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2020 20:02
Land: nederland
M/V: V

Re: Idee voor drinksysteem

Berichtdoor SissG » 15 sep 2020 21:32

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het bevestigen en uitproberen van het volgende drinksysteem met automatisch vullende bakjes (ze overstromen niet). Ik deel het voor de mensen die inspiratie zoeken voor een simpel systeem waarbij het water vanaf de buitenkant van het hok bijgevuld kan worden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De T-stukjes zitten aan de buitenkant van het gaas. Tussen de T-stukjes worden nog slangetjes gezet en een slangetje naar een 1 liter fles die ik aan een houder ophang aan de buitenkant van het hok:

Afbeelding

Slangtule:
Afbeelding

Ssig2
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2020 11:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Idee voor drinksysteem

Berichtdoor Ssig2 » 16 sep 2020 08:42

Goed idee :gna:

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: Idee voor drinksysteem

Berichtdoor SillyEW » 12 nov 2020 15:37

ik vind het een super idee, ben zelf ook aan het nadenken voor zo'n systeem maar dan in mijn binnen hokken.

Nu weet ik niet voor hoeveel kippen dit gedacht is maar gezien het feit dat je 3 bakjes hebt hangen zullen het meer zijn dan 3 of 4 kippen en is 1 liter dan niet te weinig?
ik zelf denk aan minimaal 5 liter jerrycans/flessen per afdeling en dan 1 misschien 2 drinkcups per 4 of 5 dieren
Zijn het minder kippen zijn het dan niet te veel bakjes?

Hoe ga je het systeem reinigen cq desinfecteren? (daar zit ik nl een beetje mee, kan natuurlijk door het systeem maar het moet niet bereikbaar zijn voor de kippen wanneer er gereinigd wordt)

Bartjebart
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2020 10:18
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Coevorden

Re: Idee voor drinksysteem

Berichtdoor Bartjebart » 12 nov 2020 16:49

Je kan ook gebruik maken van een vlotterbak op de waterleiding. Vanuit de vlotterbak stroomt het water onder lage druk (zwaartekracht) naar de bakjes. als de vlotterbak leeg raakt, zorgt de vlotter ervoor dat de voorraad vanuit de waterleiding wordt aangevuld, zonder overstromen.

Je kan individuele bakjes van stopkraantjes voorzien, die kan je dichtdraaien als je zo'n bakje schoonmaakt/desinfecteert.
Eventueel kan je schoonmaakmiddel of desinfectant toevoegen aan de vlotterbak en daarmee doorspoelen. Dan wel kippen even weghouden en goed doorspelen voor ze er weer bij kunnen drinken.

Drinksystemen als deze (en met vlotterbak) zijn bij de bekende webshops gewoon te bestellen.

Mijn 8 kippen drinken samen ongeveer 1,5 liter per dag.

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: Idee voor drinksysteem

Berichtdoor SillyEW » 12 nov 2020 17:03

ik ken die drinksystemen, ik zit me alleen af te vragen of de voors tegen de tegens afwegen. Waterleiding icm vlottersysteem zou kunnen maar dan zou ik de vlotterbak op de zolder moeten zetten, om zo de leiding boven de deuren te laten lopen en alle afdelingen te bereiken. Of met meerdere flessen moeten werken wat dan eigenlijk niets uitmaakt of ik mijn huidige drinkpotten laat staan.
Voordeel van het systeem is wel weer de vorstbeveiliging die toepasbaar is.
lol zo zie je dus dat ik er nog niet over uit ben.

reiniging van het systeem.... ben ik echt over aan het nadenken hoe ik het kan toepassen op mijn situatie zodat alles gereinigd wordt zonder de kippen te benadelen (dat ze het niet kunnen opdrinken) en zonder dat het een berg extra werk oplevert.

Mijn kippen drinken wel meer dan dat, heb ik soms het idee.... komt ook denk ik doordat ik de bakken iedere dag leeg en schoonmaak en dan weer vul. :bril:
Ik heb zelf 14 kuikens met 1 zo'n 1 liter drinkfles met cupje zitten en nooit het idee gehad dat dit te weinig drinkgelegenheden zijn voor ze.
Verwachte daarom dat TS ca 9 kippen zou hebben voor de 3 bakjes en dan is 1 liter inhoud niet veel.

Ssig2
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2020 11:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Idee voor drinksysteem

Berichtdoor Ssig2 » 12 nov 2020 21:08

Hoi, goeie ideeën lees ik. Ik heb slechts 5 kippen, maar ze zijn van verschillende grootte, dus vandaar meerdere bakjes (op verschillende hoogtes). Het reservoirtje is inderdaad te vergroten, alleen ik vul hem bij tot wat ze ongeveer drinken per ong. 2 dagen. Het water blijft dus wel redelijk door stromen. in de winter zal ik inderdaad zien hoe dat gaat! Tot nu toe werkt het heel fijn. De kippen drinken het liefst uit de meest vieze plassen als ze ''los'' lopen lijkt het... :?
:-)


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast