Groenvoer noodzakelijk?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Eline111
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 apr 2021 14:04
Land: Nederland
M/V: V

Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Eline111 » 24 apr 2021 11:14

Hallo allen,

Ik geef mijn krielkippen VItamix krielkip (een voer waar ook wat gedroogde erwten en no wat gedroogd groen inzit, pretendeert dus compleet te zijn ) en vroeg me af of kippen daarnaast echt vers groen nodig hebben.
INternet-antwoorden schakelen gelijk over op dat ze het lekker vinden en dat je het KAN geven maar nergens staat of het noodzaak is. Iemand een (semi:)wetenschappelijk antwoord?

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Hilda » 24 apr 2021 11:29

Of het echt nodig is weet ik niet, maar bijna al het groenafval gaat bij mij het kippenhok in. In de zomer kook ik veel buiten op open vuur, ook snij ik daar dan de groenten, de kippen (mijn vorig toompje) scharrelden dan rond mijn stoel omdat ze wisten dat er courgette en wortelkontjes en paprikazaadjes aankwamen. Ook restjes gekookte aardappels en rijst, uiteraard zonder zout, kan prima naar de kippen.
Als op werk, zoals gisteren, een overgebleven zak andijvie zie liggen neem ik deze ook mee voor de kippen.

Eline111
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 apr 2021 14:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Eline111 » 24 apr 2021 11:38

Dank je voor je reactie, maar ik wilde dus inderdaad echt weten of ze het qua voedingswaarde nodig hebben.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Dr_Haantje » 24 apr 2021 18:29

Dit vond ik ergens op internet:



Kippen zijn alleseters. Ze eten zaden, bessen, insecten, wormen, slakken en groenvoer. Als de kippen geen vrije uitloop hebben is het belangrijk dat de kippen uitgebalanceerde voeding krijgen.

Complete kippenvoeding

Kant-en-klaar kippenvoer is er in korrel- en meelvorm. In het pluimvee- of legmeel zitten dezelfde voedingsstoffen als in de korrelvorm. Het voordeel van meel is dat de kippen meer moeten bewegen om hetzelfde voedsel binnen te krijgen dan met geperste brokjes.

Graanvoer voor de kippen

Gemengd graan bevat meestal tarwe, haver, maïs en gerst. Geef dit alleen als bijvoeding, niet als basisvoer. Als de kippen weinig ruimte en weinig te doen hebben, kunnen de kippen snel te dik worden.

Groenvoer

Naast complete kippenvoeding hebben kippen vers groenvoer nodig. Geschikt groenvoer is: bessen, sla, broccoli, wortel, jonge brandnetel, gras, appel en peer.

Dierlijke eiwitten

Kippen eten graag wat dierlijk eiwit. Als de kippen niet vrij kunnen scharrelen geef ze dan regelmatig wat regenwormen, meelwormen of maden. Je kunt deze kopen bij een dierenspeciaalzaak.

Grit en maagkiezel

Naast dit alles hebben kippen ook grit nodig. Grit bestaat uit gebrande en gemalen oesterschelpen. Kippen hebben de kalk die in het grit zit nodig voor het produceren van de eierschaal. Daarnaast bevat het grit mineralen die de kip goed kan gebruiken.


(bron: https://www.goedboerenindestad.nl/kippen/kippenvoer/ )

Zelf geef ik de kippen nog wel eens een krop andijvie. Deze hang ik op aan een touwtje zodat de kippen nog wat beweging krijgen..


..nog een linkje:
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... ippen.html

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 apr 2021 22:24

Tja, wat is noodzakelijk...

Vind jij dat het noodzakelijk is dat je zelf groenten eet? Sommige mensen vinden nl van niet.
Bij kippen is het vergelijkbaar. Het zijn van nature ook alleseters, dus ook groenten. Het is een belangrijk onderdeel van hun natuurlijk dieet. Maar nee, ze vallen niet dood als je het niet geeft en enkel een compleet voer want daar zit 'alles in wat ze nodig hebben' (lees, kunstmatig vitaminenpreparaat ed)..

Ikzelf ben erg fan van natuurlijke diëten, niet van korrels en brokken ed. Dus ja, ik vind dat noodzakelijk voor mijn kippen...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor danielb » 25 apr 2021 01:08

de volledige voedingen die aangeboden worden zijn eigenlijk zo voorzien dat een kip eigenlijk niets anders nodig heeft.
maar ze vinden het natuurlijk wel leuk (lekker) als ze het in de aanbieding hebben...

Eline111
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 apr 2021 14:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Eline111 » 25 apr 2021 11:15

Dank voor de antwoorden iedereen!
Blijft toch lastig. Toen ik nog wat meer krielkippen had bood ik het aan en was er één die er gewoon veel te veel van at en constant diarree had. Ik las ergens dat het zeker niet meer dan 10 à 15% van hun dagelijkse hoeveelheid eten zou moeten zijn dus dat is (zeker voor een krielkip) echt weinig.

Eline111
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 apr 2021 14:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Eline111 » 25 apr 2021 11:16

Dus dan zou ik neigen naar helemaal niet om die diarree-toestanden te voorkomen, bedoel ik.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor jantien » 25 apr 2021 11:58

Omdat je een kipje hebt gehad die dat deed betekent niet dat alle Kipjes dat zullen doen en aan de diarree raken.
Ze kunnen bij jou niet in een groene tuin scharrelen?
Zoniet, zou ik ze zeker wat groenafval geven.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor tuff cookie » 25 apr 2021 12:07

De kipjes mogen niet te veel groenvoer hebben, dus niet te veel tegelijk aanbieden. Als er dan toch nog kippen bij zijn die er dunne poep van krijgen dan kan het komen doordat ze er niet mee opgegroeid zijn waardoor de darmen niet geleerd hebben om het te verteren. Sommige kippen hebben zwakkere darmen en dan kun je het beter niet geven.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten