Groenvoer noodzakelijk?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Hilda » 25 apr 2021 12:26

En volgens mij geldt dit ook hoofdzakelijk voor groente met veel nitraat.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 apr 2021 21:51

Hier krijgen ze geregeld de helft van hun voeding per dag groenvoer. Geen problemen mee...

Eline111
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 apr 2021 14:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Eline111 » 25 apr 2021 22:09

En wat is de andere helft dan?

Fascinerend hoor, al die verschillende zienswijzen. De kip is de ultieme flexibele omnivoor kennelijk.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Jeroen » 25 apr 2021 22:21

Ach, ik weet niet, ik heb mijn vorige kippen (heb net nieuwe) altijd alles uit de keuken gegeven, tot patatjes en rijst met saté-saus aan toe, de restjes van de borden van de kinderen. Max, mijn avatar hier, ik was dol op die haan, is er behoorlijk oud op geworden, vruchtenhagelslag was ie vooral dol op. Maar de stronkjes broccoli, restjes sla (mijn pa gaf zijn kippen zelfs eens kipsalade), gaan goed op en toch eten ze ook genoeg compleet voer (biologisch, dat dan weer wel, al zal dat de kip een zorg zijn). Een slak uit de tuin, een zelfgevangen muis, alles heb ik ze zien eten. Ik neem het allemaal niet zo strikt.

Eline111
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 apr 2021 14:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Eline111 » 25 apr 2021 22:29

Vruchtenhagelslag haha.
Maar ik zou gewoon voor de lol willen weten; als je het spijsverteringsstelsel van zo'n kip bekijkt zou er toch een soort optimum moeten zijn qua samenstelling van het eten en dat lees je gewoon nergens, nog daargelaten of ik me daaraan zou houden.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Jeroen » 25 apr 2021 22:39

Ik denk dat ze dat in Wageningen wel weten, maar dan, die onderzoeken daar zijn weer afgestemd op is het een eierlegger of vleesras, hoe snel moet zo'n kip groeien, wat kost het minst. Bepaald niet de antwoorden die een hobbykippenboer(in) zoekt. Als ik een tekst als dit lees: https://www.agrifirm.nl/sectoren/legpluimvee/leghennen/ haak ik al af. Blijkbaar is het optimum afhankelijk van je bedrijfsplan en het soort stal dat je gebruikt. Ik ga voor mijn drie dotjes een bedrijfsplan opstellen LOL Mijn bedrijfsplannen zullen altijd tot failissement leiden, twee kippenhokken terug ging de helft van het kippenvoer naar de mussen vanwege verkeerd gaas, ik heb hier jaren geleden al eens een berekening gemaakt dat mijn terugverdientijd van mijn hok toen iets van zestien jaar bedroeg tov eieren bij de supermarkt. Ik denk dat het gewoon uitproberen is wat werkt, gevarieerd, schijf van vijf of zo. Als het aan de kat lag... en als het aan mijn kids lag aten ze iedere dag bij de mac.

Eline111
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 apr 2021 14:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Eline111 » 25 apr 2021 22:55

Ja, de zoekterm optimum kan je ook wel achterwege laten:)

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Groenvoer noodzakelijk?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 apr 2021 06:57

Kippen eten van nature uit zaden, planten (bladeren stengels en wortels) waaronder ook gras, insecten en wormen en fruit. Noten kan ook, in mindere mate..
Dat zelf samenstellen is bijna onbegonnen werk. En er zijn dure kippenvoeren (die met veel zaden ipv granen en met meelwormen en vlokreeftjes ed erin) die in de buurt komen en als je die combineert met een enorme uitloopt (denk aan minstens 500m2) met verschillende vegetatietype's (gras, struiken, bomen) en het voer wat uitstrooit zodat ze moeten zoeken of beperkt geeft, dan kan je dicht in de buurt komen. En anders moet je zelfs groenvoer voorzien..
Qua verhoudingen zou ik denken dat planten (dus gras, onkruid en groenten) de helft zou uitmaken of 2/5e of zo van het natuurlijk dieet. En dan de rest ongeveer gelijk verdeeld over zaden en beestjes.

In doorsnee kippenvoer bevat alleen het zadendeel en dan nog vaak nog vln granen..
Maar he, het ideaal is misschien wat hoog gegrepen. Doe gewoon wat je kan..
En schakel idd niet van de ene dag op de andere over maar laat ze wat wennen en elke week een beetje meer...
Oh en het moet gezegd voor de volledigheid, van gezond voer gaan ze niet beter leggen.. De calorische inhoud ligt natuurlijk een stuk lager en het is ook niet natuurlijk voor een kip om eigenlijk zoveel te leggen. Nu wordt dat niet door het voer veroorzaakt maar door de genen, dat vele leggen, maar het voer kan het wel optimaal ondersteunen.. En dat doet commercieel voer meer dan natuurlijker voer. Jammer maar het is zo...


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten