Kippen eten geen groenvoer

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Cathe
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2021 09:29
Land: Belgie
M/V: V

Kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor Cathe » 07 sep 2021 17:26

Hallo allemaal,

Hoe kan je een kip groenvoer leren eten?
Ik heb al verschillende groenten geprobeerd, ook al in kleine stukjes gesneden, meelwormen en graantjes onder het voer gemixt, maar mijn kippen weigeren de groentjes op te eten.

Nu weet ik niet zeker of dat echt een groot probleem is, maar het lijkt mij toch gezonder dat ze wat verschillende dingen eten, of niet? Nu eten ze vooral hun meel, insecten en wat graanmix. Onze vorige kippen aten net allerlei groentjes met veel smaak op.

(Misschien niet onbelangrijk, ze zijn vermoedelijk nog vrij jong, leggen nog geen eieren, maar zien er wel vrij volgroeid uit. Ik weet hun exacte leeftijd niet omdat het zwerfkipjes waren.)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor tuff cookie » 07 sep 2021 18:00

Je kunt eens proberen om paardenbloemblad heel fijn te snijden, dat is heel gezond voor ze en je hebt kans dat ze dat eerder eten dan "mensengroente". Verse blaadjes oregano zijn ze ook gek op. Voor de zekerheid door hun voer mengen. Kippen die het niet gewend zijn eten het in het begin ook niet maar gewoon even volhouden met kleine beetjes.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor Isabel » 07 sep 2021 18:24

Fijn gesneden andijvie, sla... Probeer het eens uit. Wie weet. :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 sep 2021 19:09

Een hele krop sla werkt hier beter. Liefst met de slakken er nog in.. :gulzig:
En vb de pitjes van paprika of komkommer eten ze ook vanzelf. Daarna kan je dan hele zaadlijsten geven. Probeer ook eens pitjes uit tomaat.
En zo opbouwen, uitproberen, kijken wat werkt.
Oregano eten ze hier vb net niet. 1 van mijn kippen eet graag kamillebloemen, de rest niet. Dus ze hebben ook nog voorkeur. En wat ze gewend zijn.
Ik had dit voorjaar appel geraspt voor m'n kuikens. Maar toen ik het ze gaf, schreeuwde de kloek dat het vergif was (gek beest) , dus ja, geen kuiken die het at.. :roll:

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 sep 2021 19:27

Werken voor je eten is ook nog een concept dat vele kippen vreemd is. Ze zijn pikklare stukjes gewend. Dus een stukje brood (niet te veel) vb kan ze daar een beetje aan laten wennen.
Wat hier ook een hit is zijn uitgebloeide zonnebloemen met de pitten er nog in. Daar zijn ze even zoet mee met die uit te pikken. Net niet teveel moeite dat ze het opgeven maar toch ook niet pikklaar. Wederom, niet te veel in 1 keer geven.

Trouwens, als je ze vb meelwormen uit de hand voert, en dan bedoel ik, toewerpen. Kan je ze ook foppen door er hier en daar een zeer klein stukje appel of komkommer tussen te gooien. Zo krijgen ze wel door dat het ook de bedoeling is dat ze dat eten.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor jantien » 07 sep 2021 21:31

Hou je de kippen in een ren of hebben ze een vrije uitloop?

Cathe
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2021 09:29
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor Cathe » 09 sep 2021 11:24

Bedankt voor de tips, ik zal ze zeker uitproberen en vooral verschillende dingen blijven geven dan!

Cathe
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2021 09:29
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor Cathe » 09 sep 2021 11:24

jantien schreef:Hou je de kippen in een ren of hebben ze een vrije uitloop?


Overdag zitten ze in een ren, wanneer ik thuis ben lopen ze los in de tuin.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor jantien » 09 sep 2021 13:20

Als ze los in tuin mogen zullen ze wel wat lekkers bij elkaar scharrelen zoals gras ed.
Verdere groenvoer hoef je maar heel beperkt en dan niet echt bij te voeren, maar biedt ze af en toe eens wat aan en dan zullen het vanzelf wel gaan waarderen (of niet ;) )


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten