Wanneer graanmengeling voldoende?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
YVDW
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 apr 2021 06:51
Land: Belgie
M/V: V

Wanneer graanmengeling voldoende?

Berichtdoor YVDW » 26 sep 2021 11:35

Tot mijn vorige post kregen ze hier legmeel. Knoeien deden ze niet, maar er bleef veel van liggen.

Ik heb sinds een kleine week Garvo en Kasper legkorrel geprobeerd. Enkel in de avond een handje graan. Ik geef nauwelijks korrel en er verdwijnt ook nauwelijks korrel, enkel van de kasper, maar dat is echt bijna verwaarloosbaar en ik heb ze er ook nog niet van ZIEN eten.

Wij hebben wel een ren van 60m2 voor 4 kippen (2 gewone, 1 grote en 1 kriel) waar nog heel veel gras en onkruid op staat (moeten het zelf bijmaaien). Ik heb het vermoeden dat ze de legkorrel niet lekker vinden en dat laten staan niet werkt omdat er mogelijks voldoende insecten/groenvoer te vinden is in de ren, anders lijkt het me dat ze wel heel weinig eten.

Ze krijgen voorlopig ook geen andere extra's.

Ik vroeg me hierbij af of een graanmengeling dan niet voldoende is zolang er voldoende groen staat? Of is ook bij voldoende scharrelgelegenheid een legkorrel aanbieden noodzakelijk en granenmix niet voldoende?

Laatste vraag: hoe weet ik welke grootte van korrel of granen te grof is voor mijn cochinkrieltje? Bestaat er speciale korrel of graan klein genoeg voor mijn krieltje?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wanneer graanmengeling voldoende?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 sep 2021 14:00

Ik zou geen volledige maiskorrels voeren, maar verder kan alles wel, denk ik.
Ik geef ook niet altijd korrels, tis een beetje een keuze. Ik geef legkorrel wat bij in de lente en zomer als ze veel leggen. En in het najaar, tijdens de rui, wat foktoomkorrel, om optimaal te herstellen en de winter in te gaan. In de winter net minder korrel en bijna enkel graan omdat ze de extra energie kunnen gebruiken tegen de kou, en dan toch nauwelijks leggen. Altijd is graan hier het hoofdvoedsel. Enkel in de winter hebben ze hier niet altijd groen, maar ze krijgen dan ook nog fruitschillen.

Maar er zijn heel wat mensen die het weer anders doen. En graan is hier een uitgebreide mengeling.. Niet enkel tarwe en mais oid.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten