OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor kippietoktok » 05 jan 2024 11:15

Pearlsofpassion schreef:Meer eiwit en vet wil gewoon zeggen, minder koolhydraat. Dat lijkt me niet zo'n slecht idee.
Hun natuurlijke, oorspronkelijke voedsel bevat meer eiwit en vet dan een globaal kippenvoer. En zeker minder koolhydraat. Dat is gewoon eenvoudig en goedkoop vulmiddel, graan...

Is soja tegenwoordig niet altijd GMO?


Dankje, dan ga ik voor Reudink. Dan zijn mijn eieren in ieder geval 'biologisch'.

Soja is vaak GMO, maar niet altijd. ->
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... t-de-markt

Maïs is vaak ook GMO:
https://www.de-heus.nl/kennis-innovatie ... mo-legmeel

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 05 jan 2024 12:59

Het voordeel bij het voeren van Reudink is (buiten dat het biol. is) dat je nog eens een handje graan kan geven aan het eind van de dag zonder dat je de verhouding van het voer verstoord.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 06 jan 2024 19:12

Vandaag was ik bij Ranzijn waar ze Havens kippenvoer verkopen. Ik heb een foto gemaakt van het etiket van Havens scharrel meel. Hopelijk is het leesbaar.
Afbeelding

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor Hilda » 07 jan 2024 07:11

tuff cookie schreef:Het voordeel bij het voeren van Reudink is (buiten dat het biol. is) dat je nog eens een handje graan kan geven aan het eind van de dag zonder dat je de verhouding van het voer verstoord.


Serieus? Hoe doe je dat als ze los lopen, dan heb je toch geen idee wat ze eten naast wat je ze geeft?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 07 jan 2024 07:34

Koolhydraten vinden ze niet veel en dat zit juist minder in het voer van Reudink. Dus kun je wat graantjes rond strooien voor de kippen, niet overmatig natuurlijk.

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor Hilda » 07 jan 2024 16:11

Ik zal wel een ontzettend slechte kippenhouder zijn, maar ik geef ze toch naast de scharrelkorrel bijna dagelijks een beker gemengd graan, mijn kippen leggen goed, zitten goed in de veren, zijn niet te dik en gaan maar zelden "spontaan" dood.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 07 jan 2024 17:11

Je doet het vast wel goed :-) Dat kan ik niet beoordelen. Het hangt ook af van hoeveel kippen je hebt en hoeveel ze bewegen en hoeveel uitloop ze hebben. Als je ongerust bent hierover kun je gewoon even aan hun borstbeen voelen of ze te dik zijn. Een scherp borstbeen is te mager en een ingebed borstbeen is te vet. Maar als ze goed eieren leggen dan zijn ze niet te dik hoor. Vette kippen leggen geen eieren.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor jantien » 07 jan 2024 20:54

Hilda schreef:Ik zal wel een ontzettend slechte kippenhouder zijn, maar ik geef ze toch naast de scharrelkorrel bijna dagelijks een beker gemengd graan, mijn kippen leggen goed, zitten goed in de veren, zijn niet te dik en gaan maar zelden "spontaan" dood.


Niet slechts aan hoor!
Sinds ik nog maar 5 kippen kippen heb heb ik een grote hangende voertoren waarin ongeveer gelijke delen gemengd graag en legkorrel.
En omdat kippen echt slim zijn rennen ze iedere morgen na het openen van de ren achter mij aan naar het hok waarin ik oa. Het voer bewaar. Ze weten dat ze dan nog paar handjes gemengd graankrijgen ( tortelduivenvoer van Cranenbroek). Ook net voor het op stok ( hier op planken) krijgen ze nog een hapje gemengd graan. Verder overdag dus de voertoren en wat ze maar kunnen vinden in de tuinen.
Helemaal :duimop:

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor Hilda » 08 jan 2024 06:44

Mijn 5 kippen + haan halen hun scharrelkorrel uit zo'n voederautomaat, ze moeten op een plankje gaan staan om de bak te openen. Toen ik de voederautomaat net had heeft er een poos een zgn wildcamera in het hok gestaan, om te kijken of alle kippen snapten hoe het systeem werkte.
Ze hebben een nachthok van 5m² een overdekte ren van 6m² een buitenren van 36m² en een tuin van 11 are. In de winter heb ik ze niet zo vaak los, omdat ze minder schuilplekken hebben die hun beschermt tegen de roofvogels. Zomers zijn ze altijd los.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 08 jan 2024 07:39

Jouw kippen hebben heerlijk de ruimte. Je doet het fantastisch ook met het voer :duimop:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten