Vraag voor de geitenexperts Geiten....Welk ras ?

Beschrijvingen van rassen
Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Vraag voor de geitenexperts Geiten....Welk ras ?

Berichtdoor Zweedse Kip » 27 mar 2008 07:13

Zoals jullie in t grote geitentopic konden lezen.....ik mag (hahaha) ook een geitenmoeder worden.
We hebben een (grote)bok gehad, dus wel enige ervaring.Dat was wel 15 jaar geleden inmiddels maar ach, who is counting :P

Maar welk ras? voor-en nadelen, eigenschappen

Grootte maakt mij niet uit....als ze maar leuk, lief zijn.Ze moeten natuurlijk geen stress-kippen zijn. In verband met de honden. Vandaar dat we ze jong willen aanschaffen zodat zij er aan kunnen wennen.

Bok of geit maakt mij ook niet uit( de bok zal wel gecastreerd worden ivm de stank)
Wat is dan de beste combi en/of aantal.
Ik dacht zelf aan zo ongeveer 3. ??

Gebruikersavatar
Seth
Berichten: 1666
Lid geworden op: 02 apr 2007 12:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Houten(utrecht)
Contacteer:

Berichtdoor Seth » 27 mar 2008 07:16

ik heb zelf geen geiten, maar ik ben altijd verliefd op nuubjes..(nubische geiten) :-D
als je er toch niet mee wilt fokken denk ik dat je geen bok hoeft? :-)
enne, mij lijkt als je de ruimte hebt, 4 is beter dan 3 ;) :lol:

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 27 mar 2008 07:43

Nuubjes zijn ook heel erg leuk, en vooral ook lief vind ik. Maar ze lijken wel het minst sterke geitenras, van de rassen die ik ken dan.
Dat lees en hoor ik overigens wel vaker, dat nuubjes gevoeliger zijn voor allerlei dingen als andere geiten. Misschien niet zo'n goede keus ivm jullie winters?

Ik zou denk ik me eens verdiepen in een ras dat geschikt is voor jullie klimaat, met name de winter ;) dan.
Misschien van die hele mooie nederlandse landgeiten, die hebben ook zo'n megavacht. Maar die ken ik niet, misschien zijn het wel koukleumen ;)
Toggenburgers, ook hele leuke makkelijker geiten! (bonte) melkgeiten, ookh heel lollig, maar vreselijk eigenwijs. (Je weet het he -waar je aan begint-, van geiten leer je vloeken!!!)

Heb je niet zelf een voorkeur? Voor kleur of haar, tekening bont of egaal?

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Berichtdoor malle molen » 27 mar 2008 08:02

Leuk dat je nu toch voor de geit gaat :-D
Bij de angorageit moet je er wel rekening mee houden dat deze 2 keer perjaar geschoren moeten worden, voordeel is dan wel dat ze erg goed tegen koude winters kunnen.
Het schijnt dat het ook niet van die herrieschoppers zijn, ze zijn vrij rustig.
Kijk anders eens op deze link daar staan meerdere rassen beschreven:
http://geiten.beginthier.nl/
Je hebt de dwerggeitjes bij ons gezien,het leuke aan dwergjes vind ik dat ze tot op hogere leeftijd zo speels blijven, ze maken de gekste sprongen samen :lol: .
Het is inderdaad wel handig dat je hun wei verdeeld in 2 of meer percelen (jullie hebben ruimte zat),bij ons kon je ook zien er staat geen enkele grasspriet meer op, niet omdat ze het gevreten hebben maar het is gewoon kaalgetrapt, het is ook wat beter vanwege evt. wormbesmetting.
Is er bij jullie in de buurt geen kinderboerderij?Die verkopen ook vaak geitjes en je kunt meteen wat meer rassen in levende lijve zien.
Ik zou er in het begin nog niet te veel nemen,als je hier op het forum dan foto's (geplaatst oa door ene Monique en Aljo :lol: )van jonge geitjes ziet die pasgeboren zijn, dan ben je zò verkocht en wil je ook van die hummeltjes;)

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Berichtdoor Zweedse Kip » 27 mar 2008 09:05

Ok...hier hebben we wat aan..... ;)

Hier in Zweden hebben ze eigenlijk dezelfde soort geiten als in NL.
Schijnt toch wel een dier te zijn die zich ook in onze winters kan aanpassen.

Ik ga me in ieder geval inschrijven bij de Föreningen Allmogegeten.
http://www.allmogegeten.se/getter_goingeget.html
(een link naar hun website en de 3 rassen staan aan de linkerkant)

Het duurt dus nog wel even , maar dit uitpluizen en info opzoeken, is ook leuke voorpret.

Ik verwonder me toch wel over de prijzen van dwerggeitjes(bokjes)....500 kronen( 55 euro) en dan zijn ze gemerkt, ontwormd, ontluisd en eventuele transportpapieren.
Zodra ze naar de 4 maanden gaan, worden ze goedkoper...200 kronen(22 euro)
Ok je moet er wel 650 km voor rijden( das 1300 heen en weer :roll: )
Ik vind dat goedkoop in verhouding met bijv honden, alpaca's

Nou kijk ik wel uit waar ik zou kopen hoor..........

Kinderboerderijen heb je hier ook wel, maar toch weer anders dan in NL.Die doen nog veel meer dan mensen met dieren kennis laten maken( ik zeg t een beetje krom, hoop dat je me begrijpt)
Misschien leuk voor Monique hier een link
http://www.4h.se/index.php?linkref=startsida
Rechtsboven een engelse vertaling.
Als je even erdoor blader kom je ook bij de diverse regio boerderijen....krijg je een betere indruk.
bij deze bij ons in de buurt
http://www.uppsala4h.c.se/bolsta/

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Berichtdoor shamma » 27 mar 2008 11:08

Deze staan in het Gaia Park Kerkrade. Dat zijn dan denk ik nederlandse geiten of Limburgse als dat bestaat. Maar wat betreft kleur vind ik ze zo mooi. witte bles en dan creme tot mokka en cappuccino kleur.
Ze zijn net iets groter dan een pigmeen dwerggeit.
Afbeelding
Veel plezier bij het uitzoeken.
Off topic: Een update van de pups ben ik nog niet tegen gekomen, Zweedse kip????? ;)
Groet Shamma

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Berichtdoor malle molen » 27 mar 2008 11:10

Volgens mij zijn dat Toggenburger geiten een Zwitsers ras.
Het zou ook de Thüringer waldziege kunnen zijn (hebben ongeveer dezelfde kleur)

Gebruikersavatar
Shaka
Berichten: 476
Lid geworden op: 04 aug 2008 11:39
Land: Friesland
M/V: V

Re: Vraag voor de geitenexperts Geiten....Welk ras ?

Berichtdoor Shaka » 31 aug 2008 11:29

Zo op de foto te zien zit hier Toggenburgerbloed in.Waarschijnlijk een kruising met een inlandsegeit.
Zie eens op de site van het N.O.G. www.geiten.org hier zijn ook de vijf fokgroepen (Wit,Toggenburger,
Bont,Nubisch,Boerbokgeit)vertegenwoordigd.
Wij zelf hebben altijd Toggenburgers gehad en hebben nu nog vier geiten,want we fokken niet meer.
In de jaren negentig hebben we ook een tijdje Nubischen gehad,maar daar heb je weer meer ruimte voor nodig,en die zijn iets stressgevoeliger.Wit en bont zijn volgens collega's agressiever naar soortgenoten toe.
Zit je met temperaturen dan zou ik inderdaad voor of Angora of landgeiten gaan.
Landgeiten worden hier door staatsbosbeheer gehouden in natuurparken etc. voor de variateit van het landschap.

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: Vraag voor de geitenexperts Geiten....Welk ras ?

Berichtdoor Zweedse Kip » 31 aug 2008 12:23

Inmiddels door omstandigheden geen geiten voor ons.

We hebben Elsa een varken gered en omdat ze graag met soortgenootjes zijn , Bob erbij gehaald .
Dus ipv geiten hebben we nu dus varkens.

Ja wel iets heel anders, maar ook een wens van mij...dus ik vind het niet zo erg.

Bob en Elsa zijn erg lief, gaaf en we hebben veel lol en gezelligheid van ze.
Ze kunnen goed met de honden, wandelen minimaal 1 keer per dag mee.Lopen allemaal in de tuin rond als we buitenzijn...kortom, heb er geen spijt van.

Yola
Berichten: 609
Lid geworden op: 18 jun 2008 12:08
Land:
M/V: V

Re: Vraag voor de geitenexperts Geiten....Welk ras ?

Berichtdoor Yola » 31 aug 2008 12:47

Wat voor varkens heb je???
Vind zelf varkens een stuk leuker dan geiten, we hebben hier een Toggenburger van 15 ( 3 jaar geleden bij ons gedumpt) en 2 zwart-bonte melkgeiten.
Mollie de Toggenburger is geweldig, de 2 zwart bonte zijn etterbakken, de enige beesten die ik ken waar ik knettergek van wordt :crazyeyes:

Mijn varkens gaan ook mee uit wandelen, ze zijn zeer gehoorzaam maar slopen werkelijk alles, je durft wel om ze in je tuin te laten lopen!!
Het stuk grond waar mijn varkens lopen ziet eruit als een mijnenveld, maar dat komt ook omdat ze geen neusringen in hebben.


Terug naar “Geiten rassen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten