Noodkreet: zwerfkatten in Belgie

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Berichtdoor Jan Bollen » 10 apr 2007 12:06

Een roofdier dat door het bijvoederen in topconditie wordt gehouden, of er nu veel of weinig prooidieren zijn, hoort niet in de natuur.

Kefraya
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 jun 2005 15:22
Land:
M/V: V
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Kefraya » 10 apr 2007 14:39

Dat wordt een heel andere discussie! Maar wat is natuur? Wat is er nu nog natuurlijk aan ons overgereguleerde West-Europa waarin zorgvuldig de ene diersoort beschermd wordt, vaak ten koste van de andere? Vossen afschieten om grutto's te beschermen bijvoorbeeld. Of moet je dan de conclusie trekken dat als grutto's geen natuurlijk leefgebied meer hebben dat ze dan moeten uiststerven?
Ik vind het een heel interessante discussie, maar ik denk dat we daar nog wel een paar dagen over kunnen doorpraten.

En het zal in een aantal gevallen ook beslist humaner zijn om zwerfkatten te laten inslapen dan ze een ellendig bestaan te laten hebben. Maar zolang er katten zijn, zullen er ook zwerfkatten zijn. En hoe je het ook wendt of keert, de (wilde) kat hoort als roofdier van nature in deze regio thuis.

Angeloke
Berichten: 2951
Lid geworden op: 20 nov 2005 21:57
Land:
M/V: V

Berichtdoor Angeloke » 10 apr 2007 14:48

het gene wat ik mij afvraag is: elke dag zie je een oproep stort geld, en help deze arme dieren, elke dag, van verschillende organisaties.

maar als je dan nadenkt, hoeveel geld is er al naar zulke organisaties gegaan?

mijn grote vraag is dan, komt het ooit wel bij de dieren?

maar ook bij oproepen voor de 3de wereld hoor, hoelang zijn ze al geld in aan het zamelen, maar hoor je ooit dat het beter gaat daar? wel nee, daarom storten wij ook niets meer, en helpen wij op onze manier maar de dieren hier in de buurt.

zoals bomen planten, wij zijn nu een bosje aan het aanleggen, iedereen in de tuin plant wat bomen, zodat de vogels terug plaatsen vinden om te broeden, en te slapen, ....


maar ja dat is natuurlijk mijn eigen mening he :-)

Gebruikersavatar
Heike
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jul 2005 21:39
Land:
M/V: V
Locatie: Limburg
Contacteer:

Berichtdoor Heike » 10 apr 2007 16:28

Hoe je het ook draait of keert, er is maar één iemand verantwoordelijk als het weer eens uit de hand loopt. Die verantwoordelijke is de MENS, en ingrijpen door dan simpelweg te euthaniseren vind ik wel heel verkeerd. Het natuurlijk evenwicht wordt sowieso verstoord, daar zijn we heel goed in... Dan denk ik aan het voeren van de eendjes, de vogeltjes, de zwerfkatten, en daar tegenover staat dan de jager die er maar op los schiet.
We moeten gewoon met z'n allen meer moeite doen, inzien dat een poes eigenlijk meteen gesteriliseerd moet worden, want er zijn er al veel te veel. Het is een kleine moeite, maar het maakt een wereld van verschil.

Angeloke
Berichten: 2951
Lid geworden op: 20 nov 2005 21:57
Land:
M/V: V

Berichtdoor Angeloke » 10 apr 2007 18:52

Heike schreef:Hoe je het ook draait of keert, er is maar één iemand verantwoordelijk als het weer eens uit de hand loopt. Die verantwoordelijke is de MENS, en ingrijpen door dan simpelweg te euthaniseren vind ik wel heel verkeerd. Het natuurlijk evenwicht wordt sowieso verstoord, daar zijn we heel goed in... Dan denk ik aan het voeren van de eendjes, de vogeltjes, de zwerfkatten, en daar tegenover staat dan de jager die er maar op los schiet.
We moeten gewoon met z'n allen meer moeite doen, inzien dat een poes eigenlijk meteen gesteriliseerd moet worden, want er zijn er al veel te veel. Het is een kleine moeite, maar het maakt een wereld van verschil.


je hebt gelijk, gelukkig lopen hier geen ongesteriliseerde katten meer rond, dankzij de buurt.

en nieuwe hebben we hier nog niet gezien!

Gebruikersavatar
Splendid
Berichten: 757
Lid geworden op: 03 feb 2007 20:49
Land:
M/V: V

Berichtdoor Splendid » 10 apr 2007 19:28

Heike schreef: Het natuurlijk evenwicht wordt sowieso verstoord, daar zijn we heel goed in... Dan denk ik aan het voeren van de eendjes, de vogeltjes, de zwerfkatten, en daar tegenover staat dan de jager die er maar op los schiet.
We moeten gewoon met z'n allen meer moeite doen, inzien dat een poes eigenlijk meteen gesteriliseerd moet worden, want er zijn er al veel te veel. Het is een kleine moeite, maar het maakt een wereld van verschil.



wat heeft sterisliseren met natuurlijk evenwicht te maken,
laat de jager maar lekker thuis zitten, moet je eens kijken hoe snel het hier een bende wordt

Gebruikersavatar
Heike
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jul 2005 21:39
Land:
M/V: V
Locatie: Limburg
Contacteer:

Berichtdoor Heike » 10 apr 2007 23:17

Een andere forummer beweerde dat er door de wildgroei van katten geen jonge vogeltjes of eendjes meer waren... Dus... Als je de katten steriliseert zal hun aantal afnemen, zullen de vogeltjes en eendjes weer de kans krijgen om uit te groeien tot volwassen diertjes, en als wij ze dan niet meer bijvoeren en de jager zijn geweer in de hoek laat staan, zou er dan weer sprake kunnen zijn van natuurlijk evenwicht?

Ik weet het niet meer hoor, maar je moet zo opletten met die jagers(gezinde mensen), die schieten nogal snel uit hun...

Gebruikersavatar
Heike
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jul 2005 21:39
Land:
M/V: V
Locatie: Limburg
Contacteer:

Berichtdoor Heike » 10 apr 2007 23:19

En trouwens Edou, ik heb met eigen ogen gezien wat jagers aanrichten en dat was pas een echte bende... :cry:

Gebruikersavatar
Splendid
Berichten: 757
Lid geworden op: 03 feb 2007 20:49
Land:
M/V: V

Berichtdoor Splendid » 10 apr 2007 23:23

ten eerste jaag ik zelf niet,
maar als je ziet hoe veel vossen hier lopen, dan hoef ik je waarschijnlijk ook niet te vertellen dat een ziekte als hondsdolheid ook maar zo de kop op kan steken, en als een vos bij iemand in het kippenhok huishoudt, dan is de jager wel weer goed,
hier sterft het ook van de ganzen, als er tijdens de vogeltrek weer vogelpest uitbreekt dan kan iedereen de ganzen ook wel schieten :-D
en tuurlijk zijn er genoeg van die stinkend rijke kantoormannen die het puur voor de fun doen, maar er zijn genoeg die het voor de stand doen,


Terug naar “Honden”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten