Ik vind de maat ideaal, en het woord 'pony' hanteer ik alleen als ik het karakter wil aangeven, niet de maat

Alles is een paard, van een miniShet tot een Shire. Alleen de sport en dan nog alleen in west Europa (ik geloof zelfs alleen NL, België, Frankrijk en Duitsland) hebben het fenomeen 'pony' met maten bedacht. Eerst tot 1.48.3 (ik vroeg dan altijd 'voor of na het bekappen'), en toen dat niet meer voldeed heeft de sportbond nog een maatje er tussen geplakt. Aangezien ik daar niets mee te maken heb... blijf ik gewoon de benaming paard (of paardje) hanteren.

Ik vind 1.50-1.55 een ideale maat. Waarom zou ik groter willen? Ik hoef niet over 2.25 te springen en ik heb alleen maar meer moeite om er op te komen. Er moet meer eten in, er komt meer stront uit en als je er af d... dan val ik toch liever van 1.50 dan 1.70. Ik snap die hang naar groot niet zo :)
IJslanders zijn meestal klein (rond 1.35, 1.40, zelden groter) en compact en vooral enórm harig.
Die vergelijking gaat inderdaad alleen op bij het benoemen van de gangen. De RMH ziet er meer uit als een kruising tussen een draver en een Russisch type Arabier :) En dan met het wiebelkontje (en de comfortabele gangen) van een gangenpaard.