wauw!!

Gebruikersavatar
Heike
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jul 2005 21:39
Land:
M/V: V
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: wauw!!

Berichtdoor Heike » 16 jun 2008 00:09

De passages in het water, de vrije natuur... Dat zijn volgens mij een deel van de trainingen.

Als je zo'n goede verstandhouding hebt met je dieren, als ze zoveel wederzijds vertrouwen is,
dan zijn er geen martelingen nodig om tot dit resultaat te komen.

Leonw
Berichten: 329
Lid geworden op: 12 aug 2006 15:34
Land:
M/V: V
Locatie: limburg

Re: wauw!!

Berichtdoor Leonw » 16 jun 2008 12:44

Waarom heeft hij dan wel telkens stokjes bij zich?
En nee, ik heb het ook niet over martelingen hoor!
Maar ik denk niet dat de dieren het doen door de goede verstandhouding tussen mens en dier.
En paard zal ook niet uit zichzelf een hindernis nemen.... Een stok tegen de schenen om het ze aan te leren wil blijkbaar nog wel eens helpen.

Maar ik kan het mis hebben hoor.....

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Re: wauw!!

Berichtdoor shamma » 16 jun 2008 14:46

Leonw schreef:Waarom heeft hij dan wel telkens stokjes bij zich?
En nee, ik heb het ook niet over martelingen hoor!
Maar ik denk niet dat de dieren het doen door de goede verstandhouding tussen mens en dier.
En paard zal ook niet uit zichzelf een hindernis nemen.... Een stok tegen de schenen om het ze aan te leren wil blijkbaar nog wel eens helpen.

Maar ik kan het mis hebben hoor.....


Je hebt gewoon verschillende mogelijkheden een paard de richting aan te wijzen.
1. Je loopt voorop. De meeste paarden zullen je ook volgen zonder dat je een lijn hebt. Je moet wel hun aandacht hebben en zij moeten jou vertrouwen.
2. Je gaat er boven op zitten en stuurt met je benen. Rechts duwen is linksom lopen en andersom. Het ene paard reageert daar goed op en bij het andere paard moet je iets harder duwen. Dat ligt aan een goede training en aan de mentaliteit van het paard.
3. Je doet het zonder benen maar alleenmaar met het gewicht in je billen. Daar heb je veel gevoel voor nodig en het paard moet daar ook gevoelig voor zijn.
4. Je doet een bit in zijn mond en trekt eens links en eens rechts. Tegelijk trekken is stoppen. Dat moet je ook met veel gevoel aanleren om de gevoeligheid van het paard niet te verpesten. Daarbij is het nooit de bedoeling het paard pijn te doen.
5. Als je op het paard staat, kan je niet meer met gewicht weken, dus je vervangt je been hulp door een stokje, waarmee je het paard naar een kant wijst. Het is dan ook niet de bedoeling het paard te slaan maar het te drijven.

Veel manieren van rijden zijn een kombinatie van deze mogelijkheden.

Een paard zou wel uit zich zelf een hindernis nemen. Er zijn al zo veel paarden uit de wei over het hek gesprongen waar je nooit gedacht had dat die er overheen zou kunnen en als je er op zit zou je hem er nooit overheen krijgen.

Ik ben er wel van overtuigt, dat in de topsport ook wel eens methodes gebruikt worden, die op een heel erg harde en dieronvriendelijke manier het paard tot een hoger niveau moet heven.
En ook ik rijd wel eens op een zo verschrikkelijk lui paard, dat ik daar wel eens sporen aan doe. Die probeer ik dan zo min mogelijk te gebruiken, maar ik denk, dat hetgeen ik van het paard verlang, namelijk een uurtje door de binnenbak hobbelen, niet te veel verlangt is. Dat er in de opvoeding voorheen iets vout gegaan is waardoor hij nu wel eens een tikje meer nodig heeft, daar kan ik ook niets aan doen en het is niet mijn paard, dus ik heb niet de mogelijkheid intensief met hem bezig te zijn om dit gedrag er wellicht uit te halen.

Ik denk, dat het erg belangrijk is het juiste paard te vinden, dat er plezier aan heeft de dingen voor jou en met jou
te doen. En die indruk heb ik wel bij de boven getoonde show. Een goede selectie en veel vertrouwen.

Groet Shamma

Gebruikersavatar
Eelke
Berichten: 1224
Lid geworden op: 29 apr 2008 12:20
Land:
M/V: V

Re: wauw!!

Berichtdoor Eelke » 17 jun 2008 12:17

tjonge...

en dan te bedenken dat ons paard zaterdag heeft ontdekt dat ze sneller is dan ons....waardoor we haar niet meer te pakken kregen...heeft ze de hele onweernacht buiten gestaan...zonder dekentje...

na lang uithongeren kon ze uiteindelijk de biks niet meer weerstaan en gaf ze zich over...het zal nog wel heeeel lang duren eer wij dat niveau hebben bereikt....haha

groetjes Eelke

Gebruikersavatar
dirk
Berichten: 3140
Lid geworden op: 19 jan 2006 06:41
Land:
M/V: V
Locatie: gelieve in te vullen

Re: wauw!!

Berichtdoor dirk » 17 jun 2008 13:19

shamma,als je goed oplet zie dat hij 2 leadingpaarden heeft de donkere en de spierwitte(degene die knielt)
beide zijn ouder dan 17j.
Bij het zesof viertaltal loopt telkens de donkere rechts of de witte links vooraan,bij 2tal loopt de donkere steeds rechts,beide paarden hebben dubbele teugels de rest loopt op cordeel en zijn aan de binnenkant vastgemaakt aan mekaar.
De stokjes dienen soms(tijdens het springen)als steun voor hem,het zijn lusitano's geen camarquepaardjes.


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten