merrie van 6 drinkt bij merrie van 2,5!?

Gebruikersavatar
Eelke
Berichten: 1224
Lid geworden op: 29 apr 2008 12:20
Land:
M/V: V

merrie van 6 drinkt bij merrie van 2,5!?

Berichtdoor Eelke » 19 mar 2009 14:09

Hallo,

Sinds kort staat bij onze merrie van bijna 6 een merrie van 2,5 erbij. Want ons op valt is dat onze merrie steeds probeerd te drinken bij de andere merrie.
zelf heb ik dit gedrag nog nooit gehoord of gezien bij paarden, dus ik vraag me af of er mensen zijn die weten wat dit gedrag inhoud?

zelf begint er bij ons het vermoeden te ontstaan dat het merrie'tje dan misschien drachtig is, maar volgens de eigenaresse kan dat niet. allebei de merrie's krijgen op dit moment merrie brok, omdat ze te mager waren.
misschien dat dat de reden is?

ik heb natuurlijk wel de spenen van de merrie's vergeleken, en die van het merrie'tje van 2,5 zijn wel langer dan die van onze merrie. maar daar zit bij mensen natuurlijk ook verschil in :mrgreen:

de merrie laat het wel toe, in de zin van haar oren naar achteren draaien (geirriteerd kijken, niet plat in de nek) met haar staart zwiepen en af en toe met haar been stampen.

iemand enig idee waarom onze merrie dit doet?

groetjes Eelke

nanda
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jul 2008 19:06
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Makkinga
Contacteer:

Re: merrie van 6 drinkt bij merrie van 2,5!?

Berichtdoor nanda » 19 mar 2009 16:00

dan zou ik de paarden heel gauw uit elkaar halen.
dit is buitengewoon ongewenst gedrag en gevaarlijk voor de 2½ jarige, zij kan nl er een uierontsteking aan overhouden.
waarom de merrie dit doet... ? bij koeien zie het soms ook dat ze bij soortgenoten gaan drinken op oudere leeftijd.
deze koeien kunnen ( die drinken) kunnen dan flink ziek worden en er zelfs aan doodgaan omdat hun maag geen melkvetten kan verdragen.
of dat bij een paard ook zo is weet ik niet maar een dierenarts raad vragen is zeker niet overbodig, maar als eerste zou ik ze heel snel apart zetten zodat ze niet meer kan drinken.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: merrie van 6 drinkt bij merrie van 2,5!?

Berichtdoor José » 20 mar 2009 00:46

Inderdaad, snel apart zetten want het is voor de 2.5 jarige niet goed.

Als de 2.5 jarige inderdaad niet drachtig is,is het vreemd als er melkproduktie is. Een wél drachtige merrie heeft pas vlak voor het veulenen wat kegels melk, voorstadium van biest. Maar dan zou je het zeker moeten zien dat ze hoogdrachtig is. Plus dat ze dan waarschijnlijk niemand aan haar uier toelaat.

Het zou misschien kunnen dat het door de merriebrok komt, al is ook dat vreemd. In merriebrok zit veel eiwit en lactose. Prima voor zogende dieren en hun veulens als die 'een graantje gaan meepikken', ook geschikt voor te magere of oude paarden om wat aan te sterken.
Ik heb nog niet gehoord van guste merries die daardoor melkproduktie gaan ontwikkelen, daar is ook hormonaal een verandering voor nodig en of de merriebrok daarvoor zorgt vraag ik me af, maar ik zal eens informeren her en der.

Niet toelaten dat ze drinkt lijkt me nu de eerste stap. Succes!

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: merrie van 6 drinkt bij merrie van 2,5!?

Berichtdoor Lies » 20 mar 2009 18:39

Zoek even uit via een goede da wat de oorzaak is! De faculteit Utrecht heeft tel. spreekuren. En daar is ook een speciale afdeling voor paarden. Daarnaast kan het zijn dat dit probleem op paardenfora bekend is.
(heb je eigenlijk geconstateerd dat er melk of vocht uitkomt? Want de 6-jarige merrie kan natuurlijk ook een lichamelijke reden hebben voor dit gedrag, onafhankelijk van de jonge merrie).

Gebruikersavatar
Eelke
Berichten: 1224
Lid geworden op: 29 apr 2008 12:20
Land:
M/V: V

Re: merrie van 6 drinkt bij merrie van 2,5!?

Berichtdoor Eelke » 23 mar 2009 11:50

ehm, echt drinken is het niet hoor in de zin van 'klok klok klok'.

het is meer een beetje gefriemel, proberen. maar het gedrag vond ik vreemd. het gebeurd ook niet de hele dag door, maar onze paarden staan aan huis, en ik werk alleen savonds waardoor ik er de hele dag op zit te kijken als ze op de wei staan.

de eigenaresse van het 2,5 paard vind actie ondernemen niet nodig, dus houden we het maar even goed in de gaten.
mijn zusje en ik hebben dit weekend het hele paardje maar even gebestudeerd naar tekenen van zwangerschap, maar zijn er vrij zeker van dat dat niet zo is. geen volle uiers ofzo en aan de achterkant ziet alles er nog heel normaal uit.
het paardje stond wel bij een hengstje van 2, dus vandaar ons vermoeden...

voor de duidelijkheid, er komt geen melk uit de uier.
lies, aan wat voor lichamelijke reden zit jij te denken?

de merrie's krijgen inderdaad allebei merrie brok omdat ze te mager waren.
ons paard heeft door omstandigheden alleen gestaan, daardoor zoveel stress gekregen waar ze een maagzweer aan over heeft gehouden. omdat ze weinig meer at hebben we de dierenarts laten komen, die heeft een voedingssuplement voorgeschreven en merriebrok geadviseerd. wat echt een aanrader is, ipv 1 kilo basis brok (ze kreeg 2-3 hoor, maar at niet meer dan een kleine kilo) eet ze nu bijna 4 kilo merrie brok. en het helpt, geen ribbetjes meer te zien, en alle holtes beginnen weer opgevuld te raken. dus nu maar weer langzaam afbouwen, totdat ze weer naar de basisbrok kan.
de merrie van 2,5 is er toen bijgezet, als gezelschap voor onze merrie.

onze merrie is duidelijk de dominante in het spel, zou het misschien gedrag kunnen zijn wat daaruit voortvloeit?

van paardenfora heb ik alleen ervaring met bokt, en dat vind ik nu niet echt een betrouwbaar forum om info van te halen, dat vertrouwen heb ik hier bij de leden van het kippenforum wel!

groetjes Eelke

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: merrie van 6 drinkt bij merrie van 2,5!?

Berichtdoor Lies » 23 mar 2009 12:27

Eelke schreef:ehm, echt drinken is het niet hoor in de zin van 'klok klok klok'.


de eigenaresse van het 2,5 paard vind actie ondernemen niet nodig, dus houden we het maar even goed in de gaten.
mijn zusje en ik hebben dit weekend het hele paardje maar even gebestudeerd naar tekenen van zwangerschap, maar zijn er vrij zeker van dat dat niet zo is. geen volle uiers ofzo en aan de achterkant ziet alles er nog heel normaal uit.
het paardje stond wel bij een hengstje van 2, dus vandaar ons vermoeden...

voor de duidelijkheid, er komt geen melk uit de uier.
lies, aan wat voor lichamelijke reden zit jij te denken?

de merrie's krijgen inderdaad allebei merrie brok omdat ze te mager waren.
ons paard heeft door omstandigheden alleen gestaan, daardoor zoveel stress gekregen waar ze een maagzweer aan over heeft gehouden. omdat ze weinig meer at hebben we de dierenarts laten komen, die heeft een voedingssuplement voorgeschreven en merriebrok geadviseerd. wat echt een aanrader is, ipv 1 kilo basis brok (ze kreeg 2-3 hoor, maar at niet meer dan een kleine kilo) eet ze nu bijna 4 kilo merrie brok. en het helpt, geen ribbetjes meer te zien, en alle holtes beginnen weer opgevuld te raken. dus nu maar weer langzaam afbouwen, totdat ze weer naar de basisbrok kan.
de merrie van 2,5 is er toen bijgezet, als gezelschap voor onze merrie.

onze merrie is duidelijk de dominante in het spel, zou het misschien gedrag kunnen zijn wat daaruit voortvloeit?

van paardenfora heb ik alleen ervaring met bokt, en dat vind ik nu niet echt een betrouwbaar forum om info van te halen, dat vertrouwen heb ik hier bij de leden van het kippenforum wel!

groetjes Eelke


:lol:

Ik dacht niet direct aan een concreet lichamelijk iets, meer dat dergelijk gedrag wel kan duiden op behoefte aan een bepaalde stof?
En zojuist ineens flitste er iets door mijn hoofd: kan het zijn dat een ontsteking van de speen dit gedrag van jou merrie veroorzaakt? Geloof dat ik ooit zoiets ergens gelezen heb in algemene zin, niet specifiek bij paarden.

Nu ik over stres lees lijkt het mij heel goed mogelijk dat het 'drinken" een psychologische oorzaak heeft. (Je moest eens weten hoeveel meer er in dieren om kan gaan dan wij oppervlakkige mensen aan willen nemen. Vergelijk een waterspiegel. Je ziet het oppervlak maar niet dat het 3 meter diep is.. ) :cool: Naar mijn idee, als er regulier niets te ontdekken valt, is dit heel erg een geval om bij een natuurgeneeskundige of homeopaat neer te leggen!
Persoonlijk zou ik er in een mailtje aan wagen en de GD eens vragen! Misschien kennen ze dit 'probleem'. http://www.gddeventer.com/nl/5184104-Contact.html

Je kunt behalve merriebrok je paard ook prachtig bijvoeren met kruiden. Gedroogde brandnetel bijv. bevat veel mineralen en een aantal vitamines. Er zijn wel sites te vinden met informatie daarover en waar je wat kruiden kan bestellen. Jordens hippo bijv. Overleg wel even met de da als je dit wilt doen voor de zekerheid.
Vond ook nog deze site met heel veel informatie over paarden!
http://www.paardnatuurlijk.nl/index.htm en een artikel over voeding wat wel interessant is http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... oeding.htm

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: merrie van 6 drinkt bij merrie van 2,5!?

Berichtdoor José » 23 mar 2009 20:48

Heb je (nu ik lees dat er een hengstje van 2 jaar bij heeft gestaan) al gedacht aan schijndrachtigheid?
Ook dat kan een bepaalde geur en een bepaald gedrag geven, wat de 6 jarige dan ineens heel 'interessant' kan vinden.


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten