Dazenval

Catoo
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2011 20:37
Land: nederland
M/V: V

Dazenval

Berichtdoor Catoo » 25 mar 2011 12:59

Wie heeft er ervaring met een dazenval ?

Mijn weide ligt midden in een bos met wat aangrenzende weides , dus genoeg lastige vliegsels zou ik zo zeggen .

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Dazenval

Berichtdoor José » 25 mar 2011 13:34

Wij hebben bij onze paarden in de wei en in de rijbak 2 dazenvallen. 1 gekochte en 1 nagemaakte.
Je hebt ze met zo'n parapluutje van gaas er boven en je hebt ze zonder, maar dan in te smeren met insectenlijm.
Die laatste versie hebben wij. Ik moet zeggen: het werkt perfect. Niet dat je helemaal zonder dazen zal raken, maar als je ziet dat er binnen 2 dagen zeker 600 dazen per bal op vastgekleefd zitten, scheelt dat toch weer minstens 1200 prikken.

Het principe is dat de zwarte (!) bal warmte absorbeert van de zon en een beetje wiegt door de wind, waardoor een paardenkont wordt geïmiteerd. Daar komen die loeders op af en plakken dan vast. Door er meteen mee te beginnen zodra de eerste daas zich laat zien, komt het bij de geplakte mormels niet meer tot voortplanting. Wat op termijn hopelijk kan schelen.

Die met het parapluutje hebben een andere werking. De daas probeert de bal te steken, dat mislukt. Dan vliegen ze in theorie recht omhoog weg en worden door de paraplu in een dazenopvanbak gevangen.
Maar ik heb bij mijn paarden eens opgelet en lang niet elke daas vliegt vanaf het paard recht omhoog weg. Dus die zij-vliegers vang je dan ook niet.

Wij hebben voor 125 eu een bal met standaard en een grote pot lijm gekocht. Doe je jaren mee en het wordt niet hard of onwerkzaam. Ik vind het een uitkomst!

En verder hebben we toen zelf een gele skippybal zwart gespoten. Maar dat is niet echt een succes, de spuitverf hecht niet goed op het plastic en als je dan lijm gaat smeren haal je de verf er weer gedeeltelijk af.
(Alleen het schoonmaken van de bal met een plamuurmes is een rotklusje, alles plakt dus oude kleding aan.)


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten