Prima paard met angst voor koeien zoekt een nieuwe eigenaar

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Prima paard met angst voor koeien zoekt een nieuwe eigenaar

Berichtdoor Lies » 13 okt 2012 01:41

Het zit zo. Een vriendin van me kocht dit paard omdat ze een rijpaard voor haar nog vrij jonge kinderen zocht. Dit gaat niet goed omdat het paard heel erg bang voor koeien is en een ervaren ruiter nodig heeft. Helaas wil de vorige eigenaar van dit paard het dier niet terugnemen.
Zij moet het dier kwijt.

Hier wat ik van het paard weet volgens de ervaring/ gegevens van mijn vriendin.

-Paard van 8 jaar
-Bruin met ergens een witte voet (achter)
-Ruin
-Klein van stuk, Damespaard. Stokmaat iets van 1.60 / 1.62 meter
-Hannoveraan, volbloed
-Vader is Satisfaction en de vader daarvan is Staccato.
-Springt verschrikkelijk graag en is erg flexibel daarin. Je kunt hem verkeerd of scheef voor een hindernis zetten maar hij past zich ten allen tijden aan en springt.
-In Duitsland springt hij M niveau, in NL Z.
1.20 meter/1.30 meter hoog is geen probleem. Hij vindt springen leuk.
-Dressuur gaat heel goed. Galopswisselingen gaan probleemloos en soepel. Ook schouder binnenwaarts gaat gemakkelijk.
-Heel slim paard.
-Er zit een kop op. Het is best een eigenwijs geval.
-Het is een leuk dier en een knuffelkont
-Hij kan heel goed met andere paarden overweg
-Op stal gedraagt hij zich keurig. Hij staat momenteel tussen 2 paarden als buffer omdat die 2 paarden elkaar niet kunnen luchten of zien. Hij is in die situatie stabiel en de rust zelve.
-Op de wasplaats gedraagt hij zich keurig
-Hij is kerngezond
-Ook het bezoek van de hoefsmid geeft geen enkel probleem
-Bij de trainer is hij braaf.
-Op een buitenrit met koeien steigert hij
-Op een buitenrit met meerdere paarden steigert hij niet als hij koeien ziet! Dan past hij zich aan de andere paarden aan.


Ik wil dit niet zomaar bij advertenties zetten. Het is ook niet zomaar "paard te koop". Dit is een laatste redmiddel. De prijs volgens de huidige eigenaar die dit dier niet kan houden : "Doe maar een bod." Ik heb geen idee maar het zou fantastisch zijn als dit dier een plek kon krijgen ergens. Wanneer je er in de manege mee rijdt of wedstrijden mee springt is er geen enkel probleem. Het enige probleem zijn de koeien.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Prima paard met angst voor koeien zoekt een nieuwe eigenaar

Berichtdoor José » 13 okt 2012 12:01

Dan wordt het tijd dat ze hem eens gedegen laat kennismaken met koeien!!!
Er zijn paarden die in paniek steigeren als ze een trekker zien. Ik had er ook zo één. Tot ik hem met al zijn draaikonterij zo dicht bij een trekker kreeg dat hij bleef staan, al rillend. Ik ben toen die trekker gaan aaien en er vervolgens tegenaan gaan leunen, paard aan het halstertouw. Het duurde even, maar toen kwam hij 'trekker snuffelen'.
Nooit meer een probleem geweest. Paar keer herhaald voor de imprinting. Al moet ik zeggen, een rode trekker was dan toch wel even veel enger dan een groene. Maar ook die is overwonnen.

Juist mee langs koeien gaan. Nog beter zou zijn: een middag tussen de koeien in een wei, net zo lang tot hij toegeeft.
Maar ja, daar zal een koeienboer niet op zitten te wachten.

Angsten ontlopen en dan dus maar verkopen is geen optie. Er door heen!

Artep
Berichten: 3019
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: Prima paard met angst voor koeien zoekt een nieuwe eigenaar

Berichtdoor Artep » 13 okt 2012 12:28

@ Jose ik deel je antwoord....
er zijn mensen die weten hoe je een paard kunt helpen.... om dit probleem te overwinnen.

Maar dit paard is denk ik te sterk,pittig karakter voor deze jonge kinderen.
(volbloed)
Dit dier heeft iemand nodig die weet van aanpakken/en die meer rij ervaring heeft.
Stel dat de kinderen nu bang zijn op hem te rijden...dan kun je het wel schudden, dan is het huilen geblazen. :roll:
Laatst gewijzigd door Artep op 16 okt 2012 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Prima paard met angst voor koeien zoekt een nieuwe eigenaar

Berichtdoor Lies » 13 okt 2012 12:54

Artep schreef:@ Jose ik deel je antwoord....
er zijn mensen die weten hoe je een paard kunt helpen.... om dit probleem te overwinnen.

Maar dit paard is denk ik te sterk,pittig karakter voor deze jonge kinderen.
(volbloed) dit dier voelt het dus direct..... wie is de baas. :roll:
Dit dier heeft iemand nodig die weet van aanpakken/en die meer rij ervaring heeft
.


Ja, dat is het nu precies. Het zijn nog vrij jonge kinderen met te weinig rijervaring die niet blijven zitten op een paard dat steigert.
Ze wil haar kinderen heel houden. Wettelijk gezien heeft ze gelijk en zou de verkoper het dier terug moeten nemen maar die weigert halsstarrig. De verkoper wist dat het om een paard voor kinderen ging en dat ze een betrouwbaar paard zocht.

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Prima paard met angst voor koeien zoekt een nieuwe eigenaar

Berichtdoor marjolijn1957 » 13 okt 2012 13:01

Mijn reaktie is dezelfde als van Jose. Als het paard werkelijk zo is als in de beschrijving is het dier, mits goed begeleid etc, over zijn angst voor koeien heen te helpen.

Zoiets kan niet iemand doen die daar geen ervaring mee heeft.
Laat ze anders eens contact opnemen met Brigitta van Spronsen. Dierentolk en heeft zelf een paard.
Ik zou, als ik paard zou hebben , het dier niet om zoiets wegdoen.

Ik geef toe stijgeren is een vervelend probleem. Maar vergeet niet dat er een enorme!!!! wisselwerking is tussen ruiter en paard.

Als je op een paard zit en je bent bang dat het misschien ergens van kan schrikken, gegarandeert dat het schrikt.
Mensen onderkennen heel vaak de gevoeligheid van een paard.

Artep
Berichten: 3019
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: Prima paard met angst voor koeien zoekt een nieuwe eigenaar

Berichtdoor Artep » 13 okt 2012 13:28

Deze kinderen hebben kennelijk nog te weinig ervaring...om de signalen te herkennen.
Wanneer een paard angstig is heeft het allang signalen laten zien.
Oren plat,angst te zien in ogen,trillen van de huid,ander geluid door neusgaten,dribbelen. enz.

Dit kun je ze ook niet kwalijk nemen.....hoe langer je met je paard/pony omgaat hoe sneller je zijn/haar signalen leert kennen/herkent.
Het vertrouwen/en rustige aanpak ....een hele belangrijke rol spelen.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Prima paard met angst voor koeien zoekt een nieuwe eigenaar

Berichtdoor Lies » 13 okt 2012 21:56

De 4 kinderen zijn tussen de 11 en de 16 jaar. De vraagstelling is niet een aanpak voor dit dier helaas.
Dat wordt het niet. Bovendien heeft het paard nu donders goed in de gaten dat het de kinderen de baas is.
De huidige eigenaar heeft dit paard nog maar een paar weken en het werkt niet met de kinderen dus het dier moet sowieso weg. Maargoed, dat gaat wel lukken. Het is verder een heel fijn paard en ze zal hem niet naar de slacht doen.

Marjolein
Ik zou, als ik paard zou hebben , het dier niet om zoiets wegdoen.
Ja, maar jij bent groot.

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Prima paard met angst voor koeien zoekt een nieuwe eigenaar

Berichtdoor marjolijn1957 » 14 okt 2012 11:18

Lies schreef:De 4 kinderen zijn tussen de 11 en de 16 jaar. De vraagstelling is niet een aanpak voor dit dier helaas.
Dat wordt het niet. Bovendien heeft het paard nu donders goed in de gaten dat het de kinderen de baas is.
De huidige eigenaar heeft dit paard nog maar een paar weken en het werkt niet met de kinderen dus het dier moet sowieso weg. Maargoed, dat gaat wel lukken. Het is verder een heel fijn paard en ze zal hem niet naar de slacht doen.

Marjolein
Ik zou, als ik paard zou hebben , het dier niet om zoiets wegdoen.
Ja, maar jij bent groot.


Ja nu wel, maar ik rijd vanaf mijn 11de en mijn 2e pony was in het begin bang voor vrachtwagens. Met hulp van de eigenaar de angst uiteindelijk toch weten te overwinnen. Was toen 14.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Prima paard met angst voor koeien zoekt een nieuwe eigenaar

Berichtdoor José » 14 okt 2012 12:23

Verkopen of niet verkopen, moet ze zelf weten. Maar het is zeker niet terecht dat de vorige eigenaar het dier maar moet terugnemen omdat haar kinderen er bang voor zijn en omdat het paard bang is voor koeien.
Als ze een door en door betrouwbaar paard wil moet ze een opgezet paard nemen, of een hobbelpaard. Sorry, klinkt bot, maar een paard is een vluchtdier en het 'bepaalt' zelf waar het al dan niet angst voor heeft. Daar heeft de vorige eigenaar totaal geen schuld aan. Dus terecht dat hij het dier niet terug neemt. Fysieke gebreken die bekend zijn bij een vorige eigenaar, dat is iets anders als die worden verzwegen of verhuld.
Maar dat is hier niet aan de orde, hier is een karaktereigenschap van een paard het probleem.
En dan vindt ik angst voor koeien echt geen argument. Als je zo bang bent moet je niet willen paardrijden.

Tot slot: wie is hier nu banger? Het paard voor de koeien, of de kinderen voor het paard?!!!

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Prima paard met angst voor koeien zoekt een nieuwe eigenaar

Berichtdoor marjolijn1957 » 14 okt 2012 12:28

Tot slot: wie is hier nu banger? Het paard voor de koeien, of de kinderen voor het paard?!!!


:gulzig: :gulzig:


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten