Kraaiachtigen doden mag dat?

Tamme en wilde vogels die niet in de categorie overige pluimage vallen
Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Kraaiachtigen doden mag dat?

Berichtdoor Lies » 24 sep 2010 13:47

Joeri... schreef:Ja, en vergeet geen herdenkingsmis op te dragen aan die kraai.

:gulzig: Kom je ook? :mrgreen:

Joeri...
Berichten: 1778
Lid geworden op: 11 aug 2009 00:00
Land: be
M/V: M

Re: Kraaiachtigen doden mag dat?

Berichtdoor Joeri... » 24 sep 2010 14:47

Natuurlijk kom ik ook. Wel op tijd laten weten.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Kraaiachtigen doden mag dat?

Berichtdoor Kuckeltje » 24 sep 2010 16:27

Tot nu toe heeft niemand de vraag van Lies beantwoord
Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor veel mensen luguber en choquerend is om geconfronteerd te worden met een dode kraai aan een touwtje op een voetbalveldje.
Dit is nergens voor nodig en er zijn veel andere manieren om vogels van het net ingezaaide grasveldje weg te houden.

Over het wel of niet afschieten van zogenaamde overlast veroorzakende plaagdieren is een heel andere discussie en hier zal een middenweg in gevonden moeten worden wat tegenwoordig ook steeds beter lijkt te gaan lukken.

Landbouwers kunnen vaak compensatie krijgen voor vraat en soms zullen er rigoureuze maatregelen genomen moeten worden hoe vervelend dat ook is.


Ik heb gezocht maar kan er geen goede jurisprudentie vinden waar Lies wat aan heeft.

Ethisch gezien vind ik het persoonlijk niet meer kunnen in deze tijd waar we veel betere oplossingen tot onze beschikking hebben om vogels te verjagen.

Zelf gebruik ik een oude hengel met een namaakvogel die in en door de wind steeds beweegt als ik net ingezaaid heb. Daar hoeft geen vogel voor aan een touwtje te bungelen tot hij verrot op de grond valt

mris
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 jun 2010 20:40
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kraaiachtigen doden mag dat?

Berichtdoor mris » 24 sep 2010 17:48

Kuckeltje schreef:Tot nu toe heeft niemand de vraag van Lies beantwoord

Vooruit dan, bij deze: "Ja, dat mag."

Jan Sch had al aangegeven dat de zwarte kraai op de landelijke vrijstellingslijst staat, wat betekent dat je ze onder andere opzettelijk mag verontrusten, doden of vangen. Bron. Dat beantwoordt nog niet de vraag of je dode vogels mag ophangen, maar de Handreiking Faunaschade doet dat wel. In dat document wordt het ophangen van dode vogels genoemd als preventieve maatregel.

In België is de situatie volgens mij anders. Als ik het goed begrepen heb mag je de dieren daar wel afschieten maar niet ophangen.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Kraaiachtigen doden mag dat?

Berichtdoor Kuckeltje » 24 sep 2010 18:46

Kijk hier kunnen we wat mee.

Ik heb het opgezocht

1.5.7 Ophangen dode vogels
Kraaiachtigen kunnen op kleine schaal worden geweerd door het ophangen van dode
soortgenoten. Demethode is toepasbaar ter voorkoming van pikschade aan kuilvoer
en zaaibedden.
Richtlijn Faunafonds
Bij grotere percelen: Vier stuks per hectare, regelmatig verspreid over het
perceel

Het gaat hier toch wel al staat het dan niet zo omschreven over lanbouw percelen en niet over een voetbalveld waar Lies het over had. Voor mij maakt dat toch een groot verschil.
Dus echt duidelijkheid geeft dit nog niet dus nu wil ik ook wel weten of je dode vogels op een voetbalveld mag ophangen. Het gaat me er niet om of het passend is dat moet ieder maar voor zichzelf invullen.
Misschien heeft iemand anders nog betere voorbeelden.


In ieder geval bedankt voor de moeite MRIS

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Kraaiachtigen doden mag dat?

Berichtdoor brenda17 » 24 sep 2010 19:09

Me opa had ook eens een kraai opgehangen aan een boom. Deze had hij gevonden in de wei (waarschijnlijk door een kat gepakt )
Opeens was er geen kraai meer te zien.

Misschien hebben ze die kraai ook wel ergens dood gevonden... wie weet. Een kraai krijg je namelijk niet zomaar te pakken.

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: Kraaiachtigen doden mag dat?

Berichtdoor Zweedse Kip » 25 sep 2010 09:48

Hoe lullig het klinkt...maar als ik met een dode ekster aan een touwtje mijn eigen dieren, nesten, eitjes kan beschermen...tja dan moet dat maar.

Een paar jaar geen "(over)last" gehad van die rovers , maar dit jaar was het bizar.
En ik kan niet aan de gang blijven met speciale netten gebruiken om over de rennen te hangen....in het bosgedeelte gaat het gewoon niet en door die opening komen ze gewoon naar binnen gehipt.
Er zijn namelijk ook zoveel andere vogelrassen die ik dan buiten mijn ren houd...alleen voor die "etters"
Ze terroriseren de hele buurt met zijn bewoners( geen mensen, maar dieren), zeg maar.

Vreten ze van mijn graantjes, graszaad oid...geen probleem, maar van mijn dieren blijven ze af !!!

janco96
Berichten: 1106
Lid geworden op: 03 aug 2009 09:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Kraaiachtigen doden mag dat?

Berichtdoor janco96 » 25 sep 2010 10:54

nou als wij dat eerder wisten
wij voeren hier 50 kauwe 11 eksters paar kraaie en 8 vlaamse gaaie (gaaie zijn niet erg) die door het net in onze voliere eieren roven

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Kraaiachtigen doden mag dat?

Berichtdoor Lies » 26 sep 2010 01:08

Janco, als je dit topic hebt gevolgd dan weet je dat er andere, betere oplossingen zijn.

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: Kraaiachtigen doden mag dat?

Berichtdoor Zweedse Kip » 26 sep 2010 06:14

Lies schreef:Janco, als je dit topic hebt gevolgd dan weet je dat er andere, betere oplossingen zijn.


In dit topic staat alleen maar een zwarte plastic zak...of heb ik er nu een paar gemist ?

ennuh ik schreef " als " dit de manier zou zijn


Terug naar “Vogels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten