Stoute zwaarddragertjes

Dieren & dierenonderwerpen die niet onder bovengenoemde categorieën vallen
Loustalet 5
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 feb 2018 12:31
Land: Belgie
M/V: V

Stoute zwaarddragertjes

Berichtdoor Loustalet 5 » 31 aug 2018 16:11

Hallo
Ik heb een probleem met mijn aquariumvisjes.
Ik heb 2 zwaarddragertjes in een 20l bak. Ze zijn 2 jaar oud en 3 à 4 cm groot. Allebei meisjes.



3 jaar geleden heb ik 2 zwaarddragers gekregen, een mannetje en een vrouwtje. Natuurlijk kregen zij kindertjes. Uiteindelijk zijn er 4 van de 48 overgebleven. Na een paar maand bleek er een van de baby's de rest te bijten (nou ja, naar happen). Ik heb ze toen 2 per 2 in aparte bakjes gezet. Ook ongeveer rond deze tijd overleden de ouders en was er dus plaats in de grote bak. Daar zaten ze met 4 bij elkaar. Dat is een jaar goed gegaan. Tot er een voor een visjes verdwenen. Ik beschuldige de kat. Maar toen vond ik de 2 verdwenen visjes vermoordt terug, zonder staart en snuit. Toen zag ik de grooste van de zusjes de kleine 'bijten'. Dus tot op de dag van vandaag zitten ze gescheiden in de bak met een plexiglas tussen mekaar.

Vandaag ging ik de 20l bak poetsen en wat nieuwe bodembedekking in doen. Daarna ging alles goed maar toen ik even uit de kamer ging, zaten ze met 2 aan een kant. Het leek wel goed te gaan tot ik ze eten gaf. Nadat alles op was werd het weer een jachtpartij! De een kon tussen het glas en het plexiglas zwemmen, kheb het zo goed mogelijk aan doen sluiten.

Is dit slecht karakter? Een te kleine bak? Te weinig voedsel?
Ik zou graag de oorzaak van het gedrag weten...

Groetjes Loustalet

Gebruikersavatar
ReneR
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2014 19:10
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Stoute zwaarddragertjes

Berichtdoor ReneR » 15 sep 2018 12:35

Zwaarddragers zijn grote en actieve vissen en moeten minimaal een aquarium hebben van 80 cm lang (liefst nog groter).
Om ze te houden op 20 liter, is toch echt niet goed. Je ziet het ook aan de groei: na 2 jaar zouden de zwaarddragers minimaal 8 à 10 cm moeten zijn.
Lees ook eens meer op een aquariumforum (www.aquaforum.nl).

Loustalet 5
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 feb 2018 12:31
Land: Belgie
M/V: V

Re: Stoute zwaarddragertjes

Berichtdoor Loustalet 5 » 15 sep 2018 13:50

Bedankt!
Ik had geen idee dat ze een grotere bak nodig hadden... De vorige eigenaars (van de ouders van de vissen) hadden gezegd dat 20l wel voldoende was. :?


Terug naar “Overige dieren & dierenonderwerpen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten