Bloedmijt bij hamster!

Dieren & dierenonderwerpen die niet onder bovengenoemde categorieën vallen
Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedmijt bij hamster!

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 mei 2019 20:56

Hoe is het nu?

Ik heb het hier vorig jaar ook bij de gerbils gehad.
Diertjes pipetjes in de nek en idd uit voorzorg een paar weken later herhaald.
Het hok (glazen bak) heb ik helemaal leeggehaald en met de tuinslang uitgespoten. Heel grondig. Ook helemaal onder water gezet.
Bloedluis kan je verdrinken, dus alle huisjes (en ik heb er veeeel) zijn allemaal een paar uur in een emmer water gegaan.

Ik heb er geen last meer van gehad. Fijn, want ze kunnen idd 6 maanden zonder gastheer overleven.
Nieuwe huisjes zou je ook uit voorzorg eerst kunnen in een emmer water stoppen. Dat ga ik in het vervolg wel doen. Plastic is bij gerbils nl geen optie want ze knagen alles stuk en eten het op.

Volgens de dierenarts zijn er specifieke knaagdier--en vogelbloedmijten. En kunnen ze dus niet elkaar besmetten. De knaagdier mijten zouden tropische soorten zijn en hardnekkiger zijn.
Ook leven ze niet op honden, katten of mensen maar kunnen ze deze wel bijten als de plaag te groot wordt en ze andere oorden opzoeken wegens voedseltekort.
Volgens haar zijn ook kleine knaagdieren in een dierenwinkel bijna altijd besmet.
Ik had net een paar maand nieuwe gerbils die via bemiddeling van een asiel bij mij kwamen wonen. Ze kwamen van mensen die geen benul hadden wat ze in huis haalden (kleine traliekooi, geen zandbad en een koppel dus ook nog snel jongen...). Het vermoeden is dus dat die nieuwe gerbils de bloedluizen gewoon meegebracht hebben.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Bloedmijt bij hamster!

Berichtdoor Kip La La » 28 mei 2019 21:02

Het derde hok (van hout) is niet besmet geraakt.
Ik heb ze nog twee keer om de maand een pipetje gegeven, de laatste keer bijna vijf weken geleden zie ik.
En ***afkloppen afkloppen***
Als het zo blijft geef ik even geen pipetjes meer.

Dank voor de verdere info!

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedmijt bij hamster!

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 mei 2019 21:06

Oh fijn.
Ik duim dat ze weg zijn! :duimop:


Terug naar “Overige dieren & dierenonderwerpen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten