Veel liefhebbers zijn net als mij ooit begonnen met Carolina eenden.

Oorspronkelijk komen ze uit Noord-Amerika, maar ze worden al vele jaren in perken door liefhebbers over de hele wereld met succes gehouden. Buiten de wildkleur waarvan het woerdje het grootste gedeelte van het jaar over prachtige kleuren beschikt zijn ze er nu ook in het wit, zilverkleur en blond te koop.
De Carolina eend is geschikt om mits er een vijvertje in aangelegd is om in kleinere perken gehouden te worden bv. Stadstuintjes. Ze maken weinig geluid, worden snel tam en kunnen in hun ook eerste jaar al voor jongen zorgen.
Ze zijn volledig winterhart en kunnen mits er een stukje van de vijver ijsvrij gehouden wordt en er een beschut plekje uit de wind is de hele winter buiten blijven.
Als ze een nestkast voor eenden krijgen zullen ze daar rond half maart al een nestje in beginnen. Twee of drie legsels per jaar zijn geen uitzondering.
Voeren doen we ze met watervogelkorrel voor siervogels. Wat floting ( drijvend voer ) aangevuld met gebroken kippen granen. Verder geef ik ze ook wel eens eendenkroost en een spierinkje uit de diepvries na ontdooit te zijn.
Op onderstaande foto zwemmend tussen de floting

De jongen groeien heel snel en tussen dag 14 en 18 ring ik ze met een 9 mm Aviornisring. Na twee maanden zijn ze helemaal bevederd en kunnen ze vliegen.
Ik vind de Carolina een eend die geschikt is voor iedere liefhebber en je kunt er jaren veel plezier van beleven. De Carolina eend is ook goed samen te houden met de meeste andere soorten.
Carolina eenden zijn ook heel mede door het gemakkelijk kweken, goedkoop in aanschaf.
Voor iedereen die een leuk en gemakkelijk te houden eendje zoekt is dit soort een echte aanrader.