Araucana

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
KipjeBrecht
Land: Belgie
M/V: M

Re: Araucana

Berichtdoor KipjeBrecht » 21 sep 2014 03:13

Araucana blauw
Afbeelding

Afbeelding

gonda
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 25 sep 2014 05:42

Waarom verkoopt men op dit forum arau's als zuiver rasdier, als ze nog niet eens de raskenmerken bezitten????en zo worden 'leken' bedrogen tot en met...
de volgende link is een must voor al diegenen die beweren dat ze araucana's hebben:

http://www.vivfn.be/PDF/VN/Het_Vlaams_N ... aucana.pdf

Salasander
Contacteer:

Berichtdoor Salasander » 25 sep 2014 12:01

Interessant artikel. Mijn Araucana valt nog mee dan, enkel de oortoeven ontbreken en de ruglijn is mss ook nog iets te horizontaal.
Maar ik vind het ras nie zo mooi om er mee te fokken. Hopelijk zijn er nog fokkers die er zich wel mee willen bezig houden, het is zeker een ras met unieke eigenschappen.

gonda
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 26 sep 2014 05:34

Salasander schreef:Interessant artikel. Mijn Araucana valt nog mee dan, enkel de oortoeven ontbreken en de ruglijn is mss ook nog iets te horizontaal.
Maar ik vind het ras nie zo mooi om er mee te fokken. Hopelijk zijn er nog fokkers die er zich wel mee willen bezig houden, het is zeker een ras met unieke eigenschappen.

indien de oortoeven ontbreken, dan hebben ze niet één van de belangrijkste kenmerken van dit ras, en mogen ze eigenlijk de naam araucana niet dragen... want ze zijn dan ook geen araucana

jij gaat er niet mee fokken en dat is prima, maar er zijn er hier op het forum die kippen arau noemen, maar ze hebben het belangrijkste kenmerk niet, en daardoor bedriegen ze eigenlijk toekomstige fokkers, die door onwetenheid de kippen dan kopen.....en die dan op hun beurt.....zie je het plaatje

Peppie

Berichtdoor Peppie » 26 sep 2014 06:54

Zeker interessant.!! Maar je hebt toch wel dieren nodig zonder oortoeven om te kunnen fokken.? Of begrijp ik dat verkeerd? Als oortoeven een lethale factor is,blijft er niks over om Te fokken anders,

gonda
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 26 sep 2014 07:00

Peppie schreef:Zeker interessant.!! Maar je hebt toch wel dieren nodig zonder oortoeven om te kunnen fokken.? Of begrijp ik dat verkeerd? Als oortoeven een lethale factor is,blijft er niks over om Te fokken anders,

oertoeven dragen de lethale factor, maar je hebt wel ongeveer 50 % kans om embryo's te overleven, (ben niet honderd procent zeker over het %, geheugen is niet al te best meer qua exacte cijfers, vroeger zou ik het opnieuw gaan opzoeken, maar dat laat ik aan jullie over :-) )
dus je hebt méér die overlijden, maar je blijft wel raszuiver werken
indien je zonder oertoeven kweekt, dan mag je de nakomelingen zonder oortoeven, tenminste als je eerlijk wilt zijn, niet verkopen, ofwel de ganse uitleg geven, en er niet van uitgaan dat het probleem gekend is bij een nieuwe fokker, maar zeker niet zoals hier ergens recent is gebeurd.

als ik hier ergens foto's zie met dieren zonder oortoeven, en ik zie ook nergens geen enkel dier met oortoeven op foto's bij een bepaalde kweker, wat moet je dan gaan denken.....vul maar zelf in

ps: in een ver verleden heb ik ze zelf gekweekt: oortoeven x oortoeven, je weet dat je dode embryo's zult hebben, maar wat er overschiet is dan echt de moeite waard
persoonlijk vind ik het ideaal als je bv een haan hebt met prachtige oortoeven en een hen die bv maar één oortoef, of beginnende oortoeven draagt, dan weet je als beginneling dat het kenmerk toch aanwezig is, en dat je niet bedot wordt door de verkoper. want dat hennetje zou evengoed een mixtje kunnen zijn als het geen oortoeven heeft, van ik weet niet wat allemaal
In duitsland heeft men de beide vormen geacccepteerd op de tt's sinds een paar jaren, maar de achteruitgang van het ras is over een paar jaren heen dan ook duidelijk geworden...ik weet niet hoe de stand van zaken daar nu is op het ogenblik, of men de 'zonder toeven' nog accepteert of niet op een tt

maar ik weet het, het is een echte uitdaging voor iemand die het echt heel goed wilt doen....

Zelfde vergelijkbaar probleem heb je ook met de chabo's...

Salasander
Contacteer:

Berichtdoor Salasander » 26 sep 2014 18:51

Ja ik ben ook tegen het verkopen van rasdieren die eigenlijk de naam niet waardig zijn.
Miskleuren enzo zou ik ook niet snel verkopen als zuiver.

Martine M
Contacteer:

Berichtdoor Martine M » 14 nov 2014 08:48

Gisteren 2 jonge tarwe Araucana's gaan halen.
Ze zijn van juni en leggen dus nog geen eitjes.
Naar de informatie die ik kreeg zouden ze zo moeten zijn, ook de poten zijn geheel anders dan ik hier soms zie.
Ik heb ze wel ineens laten kortwieken, dat doe ik alleen als ze net hier komen want ze moeten hier aan veel wennen. :mrgreen: Normaal hoeft het dan later niet meer te gebeuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gonda
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 14 nov 2014 12:14

proficiat met je aanwinst Martine
ze zien er echt prachtig uit