Aarschots hoen

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Jan Sch
Land: limburg
M/V: M

Re: Aarschots hoen

Berichtdoor Jan Sch » 13 jan 2013 16:54

peter 31 schreef:dees weekend wordt het aarschots hoen weer volop in de schijnwerpers gesmeten, op de neerhoftentoonstelling in aarschot intratuin, de hoen krijgt zelfs een standbeeld in de stad aarschot

Goede reclame voor een zeldzaam ras. Een ras is voornamelijk afhankelijk van het aantal fokkers die het heeft. Meer fokkers betekent ook een groter aantal hanen en hennen. Kijk maar naar het Herve hoen, door de reclame er rond omheen, staan 150 nieuwe fokkers op een wachtlijst voor het Mergelland hoen. Mensen willen toch kippen hebben, waar een verhaal omheen hangt. Zeker als het uit eigen streek komt. Zo'n standbeeld wordt toch betaald door subsidies e.d.

ThijsDB
Land: Belgie

Berichtdoor ThijsDB » 13 jan 2013 17:38

Misschien is een combinatie van de 2 beter: soort promotie die samenhangt met de trieste situatie waarin het Aarschotse nu verkeert. Op die manier worden mensen die "kippen uit eigen streek" willen, ook wat wakker gemaakt en voelen ze zich door hun trots verplicht om hun steentje bij te dragen. Inderdaad, zoals Jan zegt, dat is met de Herve goed gelukt, mooi initiatief, zo zouden er meer moeten zijn!!

peter 31
Land: belgie

Berichtdoor peter 31 » 13 jan 2013 20:53

deze hoen is in opmars er is zelf een speciale stand van gemaakt, ik ben er een heel weekend geweest en heb gezien dat er veel verkocht zijn geweest , ik denk ni dat deze hoen zal verdwijnen , chapeau voor de kwekers
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 4_00422184

Ruben
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 25 jan 2013 19:59

Peter, het Aarschots hoen is aan't achteruitgaan en nog geen klein beetje. Vroeger zaten er tientallen Aarschotse op de show in Aarschot, nu hadden ze moeite om er tien bij mekaar te krijgen. Teveel uitval omwille van inkruisen in het verleden met de meest onmogelijke dieren als eindresultaat. Eerst moeten ze terug een Aarschotse maken voor ze beginnen met het te verspreiden. Een koekoekkleurige leghybride met wat goud in de hals maken kan iedereen...

PTLS

Berichtdoor PTLS » 02 feb 2013 22:58

Ik kan ruben alleen maar bijtreden. Ik heb ze sinds anderhalf jaar en het fokken is allesbehalve gemakkelijk, bijna geen genetisch zuivere dieren, laat staan rastypisch. Niettemin houd ik ze wel verder maar als men ze gewoon gaat vermeerderen en zo verspreiden vrees ik voor het ras. Zelfde verhaal als bij mechelse zal dan ontstaan: mensen denken dat ze zuivere mechelse hebben gewoon omdat het dier koekoekkleurig is en fokken er dan maar op los.

Jan Sch
Land: limburg

Berichtdoor Jan Sch » 03 feb 2013 11:43

Denk ook dat de kwekers van zo'n ras zich moeten samenpakken. In Nederlands Zuid Limburg creeert men hoender hofjes met het Mergellandhoen (Herve hoen) erin. Gisteren 2 volledige pagina's erover in de krant. Iedereen ziet hier brood in, kan niet anders of de kwaliteit gaat onderuit. Maar als je naar de meeste rassen kijkt; van elk ras zijn er maar enkele fokkers bepalend. Dus hier zou een uitdaging kunnen zijn van de fokkers van de vereniging in Aarschot.

senne
Land: belgie

Berichtdoor senne » 08 jul 2015 20:44

nog iemand die ze heeft en foto update ?

Terug naar “Rassenfoto's forum”