Kraaikoppen

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
daannyyy
Land: nederland
M/V: M

Re: Kraaikoppen

Berichtdoor daannyyy » 26 nov 2014 19:52

Ik ben erg tevreden over mijn fokseizoen! Dieren met erg goede types gefokt en wat mij betreft ben ik met de bonte dieren erg vooruit gegaan. Alleen is de kleurverdeling een erg groot probleem (te wit), evenals de pootbevedering (te licht). Ik ga een tweede haan aanhouden die erg donker is, met erg zware pootbevedering in de hoop dit volgend jaar te verbeteren. Echter is deze haan van type een stuk minder dan mijn andere haan. Ik ben van plan om deze donkere haan, met zware pootbevedering, tegen mijn te lichte bonte hennen te zetten. De wat lichtere haan, met lichte pootbevedering, wil ik paren met mijn drie zwarte split hennen en een donkere bonte hen.
Deze week zou ik mee spelen met drie kraaikoppen op een tentoonstelling. Helaas is deze niet door gegaan en weet ik dus niet of de keurmeester er hetzelfde over denkt als ik. Ik had de dieren al gewassen en om ze toch nog ergens te kunnen tonen heb ik wat foto's gemaakt. Sorry voor de slechte kwaliteit, ze zijn met mijn telefoon genomen.

De bonte haan die wat licht van kleur is met te lichte pootbevedering, maar een mooi type.
Afbeelding

Afbeelding

Een voorbeeld van een van de te witte hennen. Er zitten er bij die zelfs nog witter zijn dan dit, dus ik hoop dat ik dit probleem kan verhelpen met mijn donkere haan.
Afbeelding

Deze donkere hen wilde ik ook op de show neerzetten. Ik vind haar erg mooi van type, maar ook hier is de kleurverdeling niet goed. Deze zit qua pootbevedering overigens wel goed.
Afbeelding

Afbeelding

Deze zwarte hen ben ik ook heel tevreden over. Super type!
Afbeelding

jefkekip
Land: Belgie

Berichtdoor jefkekip » 27 nov 2014 06:42

Wij noemen het prachtig

daannyyy

Berichtdoor daannyyy » 27 nov 2014 19:49

Bedankt Jefke!
Ik ben wel erg benieuwd naar een reactie van de keurmeester, om te zien of ik op de goede weg ben. De zwarte hen had op een jongdierendag al een F type gehaald en eind predicaat ZG, maar toen was ze nog erg jong en ik verwachtte dat ze nu eigenlijk wel hoger zou uitkomen.

jefkekip

Berichtdoor jefkekip » 27 nov 2014 20:37

Als ik een keur meester was kreeg jij een 100

Wyandodo
Land: Be

Berichtdoor Wyandodo » 28 nov 2014 11:14

Mooie dieren daannyyy! :-)
Het zou wel leuk zijn om eens beide tomen (totaalplaatje) te zien waar je van plan bent mee te kweken komend broedseizoen.

jefkekip

Berichtdoor jefkekip » 28 nov 2014 17:15

Ja zou ik ook,doen

daannyyy

Berichtdoor daannyyy » 29 nov 2014 15:22

Ik zal het tegen die tijd wel een keer doen!
Vandaag heb ik weer wat foto's getrokken. Ik wilde vooral een goede foto van mijn andere haan, om jullie te laten zien wat ik bedoel maar dat was nog verrek te moeilijk haha. Ik denk toch dat het goed is gelukt.

een te witte bonte hen, de donkere bonte hen en een zwarte hen. (De zwarte hen en de donkere bonte hen zullen dus bij de haan uit de vorige post komen te lopen.)
Afbeelding

Afbeelding

Mijn beste haan met twee andere zwarte hennen en een te witte bonte hen. De hen die bijna geheel wit is, is een dier van vorig jaar. In de rui worden de bonten altijd witter dan het jaar er voor.
Afbeelding

Afbeelding

Jong hennetje dat ook wel erg wit is
Afbeelding

De donkere bonte hen, met toch ook wel een erg mooi type.
Afbeelding

Op de voorgrond de oude hen met mijn beste haan. Daarachter de tweede haan
Afbeelding

Hier is hij dan. Hij toont weinig borst, is niet echt hoog gesteld wat natuurlijk wel rastypisch is en draagt zijn staart te laag.
Afbeelding

De twee kerels naast elkaar. Hier zie je erg goed de verschillen in type en kleur
Afbeelding

Afbeelding

daannyyy

Berichtdoor daannyyy » 24 jan 2015 17:53

De foktomen zijn gemaakt en de eerste 8 kuikens lopen er inmiddels al. Helaas zijn ze allemaal zwart, dus ik vermoed dat één of twee van de zwarte hennen geen bont draagt. Waar ik dit jaar erg op wil gaan letten is de pootbevedering, en ik zou mijn dieren ook graag wat zwaarder zien (met name de bonte). Ik hoop dat ik met de zwarte dieren de bonte een beetje kan verbeteren.
Het voorste kuiken is een weekje jonger. Bizar hoe veel ze groeien in die ene week!
Afbeelding

Afbeelding

Mijn eerste foktoom bestaat uit een (te) witte bonte haan met erg weinig pootbevedering. Zijn type is wel stukken beter vergeleken mijn andere haan. Deze haan is gecombineerd met drie zwarte hennen en een donkere bonte hen. Deze hennen zijn van type allemaal wel goed en hebben ook voldoende pootbevedering. Met deze foktoom hoop ik goede types te fokken en met mijn kleur en pootbevedering wat meer de goede kant op te gaan.
Haan:
Afbeelding

Afbeelding

Bonte hen:
Afbeelding

Zwarte hen 1:
Afbeelding

Zwarte hen 2:
Afbeelding

Zwarte hen 3:
Afbeelding

De gehele toom bij elkaar:
Afbeelding

Afbeelding

De tweede toom, bestaande uit een donkere bonte haan (type veel minder dan haan 1) met veel pootbevedering, gepaard aan 4 (te) witte bonte hennen. Er zit 1 hele goede hen bij (hen van vorig jaar), de andere drie hennen ben ik minder tevreden over. Erg scheve kleurverdeling, veel te wit en veel te smal en licht van type. Dit zijn ook hennen waar ik zeker niet mee verder wil voor volgend jaar. Ik wil een paar kuikens van deze toom fokken en dan gaan de drie hennen met de haan meteen weg. Ik hoop door het gebruik van deze haan dieren te fokken die wat minder wit zijn en bovendien een wat zwaarder voetstuk hebben. Deze wil ik dan gaan kruisen met dieren die wat te wit zijn met te weinig pootbevedering die eventueel uit de andere toom vallen. Ik ben ook van plan om minder kuikens van deze toom dan de andere toom te fokken.
Bonte haan:
Afbeelding

Bonte hen van vorig jaar (nu ook erg wit, maar na de eerste rui worden ze altijd stukken lichter):
Afbeelding

Bonte hen 2:
Afbeelding

Bonte hen 3:
Afbeelding

Bonte hen 4:
Afbeelding

De hele toom samen:
Afbeelding

Afbeelding.

Er is nog een lange weg te gaan eer ik deze dieren van goede kwaliteit heb, maar ik hoop ieder jaar een stap te kunnen maken door streng te selecteren en eventueel het af en toe inkruisen van goede zwarte dieren.

daannyyy

Berichtdoor daannyyy » 25 mei 2015 18:56

Ik heb nog 3 bonte hennen en 1 bonte haan over. Ik hoop dat er tussen de jonge dieren een aantal goede zitten.
Ik vind dat mijn fokhaan een hoop goede eigenschappen heeft, maar hij heeft zeker nog een aantal tekortkomingen, waarvan het gebrek aan pootbevedering en gierhakken de ergste is.
Afbeelding

Van type mijn beste bonte hen, maar de kleurverdeling is erg slecht
Afbeelding

Deze is van type ook erg goed. Hen uit 2013, maar wel wat te wit. De kleur blijft een groot probleem
Afbeelding

Hen uit 2014. Deze is wat aan de kleine kant en te wit. De bontverdeling is wel beter dan de eerste hen.
Afbeelding

De oudste zwarte hanen; de linker is een stuk groter dan de rechter. De rechter heeft echter betere pootbevedering en gierhakken. Daarnaast draagt de linker zijn staart iets te hoog, maar over het algemeen vind ik dit wel de betere van de twee.
Afbeelding

De grotere haan staat op deze foto rechts en toont zijn type goed.
Afbeelding

Kopstudie van bonte en zwarte hanen, een paar weken jonger dan de vorige.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bonte haan van 12 weken
Afbeelding

Er zit nog een hoop werk aan, maar wat betreft de pootbevedering en gierhaken heb ik bij de kuikens al veel progressie gemaakt. Hoe het met types en tekening zit weten we aan het einde van het seizoen!

Wyandodo
Land: Be

Berichtdoor Wyandodo » 26 mei 2015 11:00

De eerste bonte haan en bonte hen zien er in mijn ogen mooi rondborstig uit.
Zijn dat de fokdieren uit toom 1 van de vorige post?
Die laatste bonte haan van 12 weken lijkt goede pootbevedering te hebben EN gierhakken EN nog eens een (voorlopig) aardige kleurverdeling te hebben.
Zelf zou ik enkel broeden met de bonte haan en de eerste bonte hen, de 2 andere bonte hennen zou ik niet meer gebruiken. Zeker als je nog beschikt over die 3 zwarte hennen uit de vorige post. Die zien er echt top uit.
Met de roodporseleinen Wyandotte krielen selecteerde ik 2 jaar streng op de hoeveelheid wit en dit jaar zitten er haast geen te bonte kuikens tussen met uitzondering van een paar hanen die er ook alweer rap van tussen werden gehaald. Ik zou geen toegevingen doen wat betreft "te veel wit".

Ik ben benieuwd naar de vooruitgang dit jaar! :duimop:

Terug naar “Rassenfoto's forum”