Ode aan Tobias.....

nel
Land: NL
M/V: V
Contacteer:

Re: Tobias zijn tanden vallen uit elkaar

Berichtdoor nel » 25 nov 2009 21:33

Hai vriend, wat ben je toch een leukerd :-D :hartje:

MIC
Land:

Berichtdoor MIC » 26 nov 2009 14:18

Wat een voorbeeldig kereltje die zijn papje zo flink zelfstandig op eet, daaraan al zie je hoe sommigen vechtertjes en plantrekkertjes zijn en anderen voor het bord zitten te wachten van wat moet ik daarmee.

Het grappige is, terwijl ik het onderwerp Vit C hier belicht in je topic ik er zelf nooit aan heb gedacht 'als een mogelijke factor' in het verhaal tanden van Casper. Musti en Casper zijn ook broer en zus, misschien nemen zij lichamelijk de Vit C ook minder goed op. Soit, hypotheses zijn er dus altijd genoeg.

Er is nog een hypothese die ik nog niet aangekaart heb bij tandproblemen en het is eigenlijk de meest voor de hand liggend: "Is Tobias gevallen ?" Dit was het eerste wat de DA me vroeg toen ze Casper zag met korte tand. Mijn antwoord was: "Neen" Het probleem afgebroken tand(en) ondervind je nl. direct na een val uit de zetel, armen of flats met lage boord. Ook kan knagen aan hard materiaal een oorzaak zijn. Toch aan de vraag verder denkende herinnerde ik me nadien een voorval van 3 maanden voordien toen ze een badje kregen en Casper vrij gehaast uit mijn handen jumpte tegen de kraan. Snel de tanden gecheckt, niets afgebroken en 1 week later bleef nog alles mooi dus geen probleem. Toch kan deze verwaasloosbare tik tegen de kraan de tandwortel hebben geraakt en voor een bot-wortelinfectie hebben verder gezorgd. Zoals ik al zei: het puntje op de onderste tand (ook bij Tobias te zien) geeft weer dat heel de tand tot in de wortel is uitgevallen.

Misschien herinner je je ook nog een vaag voorval of zie je iets in de tuin/ren waar Tobias aan knabbelde.

monique
Land: nederland

Berichtdoor monique » 26 nov 2009 15:16

Goed dat je het noemt, ik heb daar ook al aangedacht, en Lies vroeg het me gisteren ook. Maar Tobias is niet gevallen of iets zover ik weet, ik kan me niks in die trant herinneren of is me opgevallen. Maar ik ben ook een paar dagen weg geweest en toen heeft mijn vader het abces behandeld, ik zal hem vragen of hij weet of Toob gevallen is ofzo.
Het is hier in huis begonnen met zijn tanden. Op het moment van het abces liep Tobias nog in de ren, ik heb hem toen meegenomen naar het nieuwe huis. Hij en Cato zijn dus al vroeg in het jaar naar binnen verhuisd.

Na het abces waarbij er ook in de bek is gekeken was er niks bijzonders te zien, niet lang erna heb ik de kiezen laten controleren (Omdat ik zeker wilde zijn dat het afvallen tijdens en na zijn abces niet ook door slechte kiezen veroorzaakt werd, en dat ik dat dan over het hoofd zou zien ) en zaten er voedselresten aan zijn voortanden die verwijderd zijn, en toen is het dus zichtbaar begonnen voor mij. Al met al zal het dus al wel eerder begonnen zijn met de tanden, maar toen pas zag ik voor het eerst dat zijn tanden niet meer puntgaaf waren.
Maarja nog niet in alarmfase, zoals ik al schreef, dacht ik eerst dat het gewoon een beetje bij een ouder wordende cavia kon horen. Het werd daarna alleen maar erger....

Ik heb net nieuwe foto's gemaakt en zal ze binnenkort plaatsen (lukt niet op deze pjoet). Zijn rechter tanden zowel onder als boven zijn slechter als de linker tanden. Dat is op de eerste foto's ook al wel te zien (op de foto dus de linkertanden) Dat is ook wel merkwaardig....

Lies
Land: Nederland

Berichtdoor Lies » 26 nov 2009 18:34

Hij staat leuk op de foto Monique :P

@Mic, wat betreft weerstandsvermindering aan het einde van de winter. Je zou evt in de zomer brandnetel kunnen drogen (of andere kruiden) en daar dan een klein beetje dagelijks van geven. Boerenkool kan je ook drogen als je het blad van de nerf scheurt. Het bevat nogal wat vitamine c. Ze vinden het vast heerlijk! Al heb je dat niet in de winkel in België, je kan het wel kweken in de tuin.. Er is zaad van te krijgen, via internet bijv. Maar boerenkool bevat wel redelijk wat calcium.

Wanneer je vitamine's in natuurlijke vorm geeft (groenvoer dus) dan kan je het niet overdoseren zoals je wel met supplementen kan doen. Vitamine c wordt bij mensen snel opgenomen door het lichaam, alles wat niet binnen een half uur is opgenomen verlaat het lichaam weer. In dat licht beschouwd is 3 x per dag een beetje groenvoer geven beter dan 1 x daags.

Zelf heb ik hele goede ervaringen met het all septicum van de groene os. Het bevat oa echinacea maar ook andere kruiden. Mijn dieren reageerden er eigenlijk beter op dan op echinaforce. Het is zeker het proberen waard.

MIC
Land:

Berichtdoor MIC » 27 nov 2009 14:50

Lies schreef:Ik vond dit nog: "Vitamine C is verkrijgbaar als ascorbinezuur, en als ascorbatencomplex.

Ik ben even gaan kijken op het potje ROTER Vit C, ze geven niet aan wat het is (ook niet op de site van Roter) ik zie wel dat er ook calcium in zit.
De meesten cavialiefhebbers gebruiken de Roter Vit C dat is 50mg, we geven dus algemeen 1 pilletje/dag, de cavia heeft eigenlijk een behoefte van 30mg/dag nodig.
Je heb ook Kruidvat VitC (smaak sinaasappel) is 60mg per pilletje, raar of zelden prefereert een cavia deze smaak.
Je heb ook poedervorm in water op de lossen (ken de hoeveelheid niet) deze is niet aanbevolen omdat het 1) vervliegt en 2) je niet weet wat ze binnen nemen.
Het vervliegen van de Vit C in toevoeging bij de korrels is ook een heel discussie, er is tot op heden maar een fabrikant die de Vit C omhulst in een coating dat is Gerty Guinea pigs/Supreme.

Ja hoor Lies in onze moestuin is er ook boerenkool en daar genieten ze hier van nog heel de winter ook.
Mijn cavia's zijn vreselijk verwende varkjes wat betreft groenten, wij hebben een moestuin van 16x40m en per dag gaan er 2 curverbakken vol groenten naar huis voor de smullers. (Nu begrijp je de ronde buikjes) Nu het nog extreem zacht is teren we zelf nog op andijvie, krulandijvie, venkel, spinazie, suikerij van Milaan en natuurlijk de koolsoorten. Eens het vriest moet ik in de winkel aankopen en dit tot nieuwe oogt moestuin. Daar zit de 'overgang' vooral voor mijn dieren hun 'vertering', de moestuin heeft verse ongespoten groenten dat is 1 en van februari tot eind april zijn de groenten echt van minder kwaliteit. Dieren zijn ook kieskeurig dus eten eerst minder (zo van ho, geef eens wat deftig !) en moeten het dan wel eten (ik kan niet toveren) natuurlijk komt voor hun ongenoegen, bitsigheid (lees stress)bij te pas hetgeen hun darmen ook niet ten goede komt. Dat ga ik NIET met poedertjes en middeltjes proberen op te vangen ... ze hebben zich net als wij aan te passen aan zomer en winterregime.(mijn filosofie: problemen zijn niet altijd negatief, laat hun lichaam en innerlijke energie maar eens werken ;) )

Een (tijdelijk) te kort aan calcium zou idd. wel eens aan de grondslag kunnen liggen wat betreft de verkleuring en broosheid van de tanden van Tobias. Dat vind je idd. gemakkelijker in koolsoorten, maar als Tobias niet gewend is aan koolsoorten moet je wel opletten voor de darmen ! Hier krijgt iedereen 2x/dag een stukje van 5cm x 5cm. Ook moet je de balans calcium en fosfor proberen gelijk te houden (dit al zeker voor de blaasproblemen) en fosforrijke groenten ... tja zoekt ze maar. ( witte kool, maar weinig)

Ik heb nog eens het verhaal Casper tanden proberen te doorlopen op evolutie in tijd.
begin juni (meestal de wasbeurt)
6 weken later(half juli): 1 stifttand + 1 dikke tand onderaan, boventanden wat schuin afgesleten.
2 maanden later (half september) dikke tand was inmiddels uitgevallen en groeide al bij, het 'puntje' van de stifttand onderaan werd door DA geknipt. Naaldstifttandjes achter de boventanden dus daar ook celdeling, boventanden zeer dun geworden (je ziet de brede opening tussen de tanden) DA ziet kiezen na, zijn ook verkleurend en aangetast.
1 maand later (half oktober) was dikke tand nog maar 6mm gegroeid. Normaal groeit een tand volledig terug op 10 dagen.
Op de foto van 1 jaar later zie je de eigen aanpassing maar zie je ook dat de boventanden van Casper terug voller zijn, dus ergens heeft hij toch een verbetering geboekt.

In de probleemperiode is hij een 150gr afgevallen, niet acuut maar traag en dagelijks blijven afvallen wijst meestal op een sluimerend probleem. Uiterlijk was er niets aan Casper te merken: mooie vacht en snuit omhoog zoals gewoonlijk.
Afbeelding Dit is Casper 12/09/2008, dus midden in zijn probleem. Hetgeen hij wel deed was aan de huizen knabbelen en knarsetanden een uiting van irritatie en dat typisch is bij tandproblemen.

Lies

Berichtdoor Lies » 27 nov 2009 23:25

MIC schreef: Je heb ook poedervorm in water op de lossen (ken de hoeveelheid niet) deze is niet aanbevolen omdat het 1) vervliegt en 2) je niet weet wat ze binnen nemen.

Wat ik doe, als ze al vit c krijgen, is een klein stukje gedroogd brood natmaken en daar doe ik dan het poeder op wat ik vervolgens onmiddelijk geef en wat ze direct opeten.

Nu het nog extreem zacht is teren we zelf nog op andijvie, krulandijvie, venkel, spinazie, suikerij van Milaan en natuurlijk de koolsoorten.

Wil niet arrogant zijn maar ik had/heb zacht weer nodig en heb het ook gevraagd aan de kosmos ... ;) Wat een mazzel dat je nog andijvie van de volle grond hebt. Lekkerrrr! Ik had een leverancier hier, het groeide net aan de andere kant van de IJssel in Twello maar na de nachtvorst is het niet meer wat.

Eens het vriest moet ik in de winkel aankopen en dit tot nieuwe oogt moestuin. Daar zit de 'overgang' vooral voor mijn dieren hun 'vertering', de moestuin heeft verse ongespoten groenten dat is 1 en van februari tot eind april zijn de groenten echt van minder kwaliteit. Dieren zijn ook kieskeurig dus eten eerst minder (zo van ho, geef eens wat deftig !) en moeten het dan wel eten (ik kan niet toveren) natuurlijk komt voor hun ongenoegen, bitsigheid (lees stress)bij te pas hetgeen hun darmen ook niet ten goede komt. Dat ga ik NIET met poedertjes en middeltjes proberen op te vangen ... ze hebben zich net als wij aan te passen aan zomer en winterregime.(mijn filosofie: problemen zijn niet altijd negatief, laat hun lichaam en innerlijke energie maar eens werken ;) )

Ehm, even een kanttekeningtje daarbij :P In de natuur gaan dergelijke overgangen meer geleidelijk en dat is ook wat je bij gevoelige darmen zou moeten doen indien mogelijk. Ik bedoel: zo'n plotselinge overgang kan wel eens voor problemen zorgen. Konijnen (en paarden) hebben gevoelige darmen en die moet je langzaam aan wennen aan een ander menu maar cavia's schijnen nog kwetsbaarder te zijn. Kan dat oorzaak zijn? Die hele plotselinge verandering?

Een (tijdelijk) te kort aan calcium zou idd. wel eens aan de grondslag kunnen liggen wat betreft de verkleuring en broosheid van de tanden van Tobias. Dat vind je idd. gemakkelijker in koolsoorten, maar als Tobias niet gewend is aan koolsoorten moet je wel opletten voor de darmen !

Ja, kool is oppassen geblazen maar losse kolen zoals chinese kool en boerenkool zijn geen probleem. Daarvan kan je rustig elke dag wat voeren zonder risico op gas.

Hier krijgt iedereen 2x/dag een stukje van 5cm x 5cm. Ook moet je de balans calcium en fosfor proberen gelijk te houden (dit al zeker voor de blaasproblemen) en fosforrijke groenten ... tja zoekt ze maar. ( witte kool, maar weinig)

Gelijk? Ik dacht dat het ongeveer 2:1 moest zijn? Waterkers bevat fosfor maarja dat groeit in de lente ben ik bang. Zuring (die grote bladeren) bevat ook fosfor en dat groeit nog wel.Je kunt dit soort dingen trouwens vinden mbv Liberherbarum.com Echt een supersite :-D Zie hier wat er zoal in waterkers zit: http://www.liberherbarum.com/Pn0217.HTM#Indhold

Ik heb nog eens het verhaal Casper tanden proberen te doorlopen

Het is apart.. Dix heeft een heftig trauma meegemaakt waarbij zijn voortanden nagenoeg volledig zijn afgebroken (afschuwelijk was het!) en een tijdje geleden bekeek ik eens zijn voortanden en ik schrok want het zag er niet goed uit. Ze waren te kort en leken uit elkaar te groeien. Ik besloot om als ik hem weer eens in mijn handen had een nadere inspectie te doen. Dat lukte vandaag en het zag er heel anders uit. Helemaal recht groeien ze niet maar ze waren keurig op lengte en mooi wit.

In de probleemperiode is hij een 150gr afgevallen, niet acuut maar traag en dagelijks blijven afvallen wijst meestal op een sluimerend probleem. Uiterlijk was er niets aan Casper te merken: mooie vacht en snuit omhoog zoals gewoonlijk.

Bij konijnen heb je dat ook, een da die ik sprak noemde dat "slijtende konijnen'. Er is een gebitsprobleem (bijv. haakjes op de kiezen) wat zich kenmerkt door meer water drinken, wat minder eten, wat minder actief zijn en gewichtsverlies. Normaliter is het een traag verlopend proces.

Hetgeen hij wel deed was aan de huizen knabbelen en knarsetanden een uiting van irritatie en dat typisch is bij tandproblemen.

Het geknaag wat je beschrijft ken ik wel degelijk ook van buikproblemen! Niet direct gas ofzo maar meer stofwisselingsproblemen, vitamine-of mineralengebrek of een worminfectie. Konijnen die knarsetanden als ze niet in orde zijn, doen dat vanwege pijn. (Of woede maar dat is heel zeldzaam tenzij je Fleur heet ;) )

MIC
Land:

Berichtdoor MIC » 28 nov 2009 02:41

Op de Knoevelsite (cavia's dus) staat de verhouding van calcium / fosfor op 1,5: 1

Lies schreef:Ehm, even een kanttekeningtje daarbij In de natuur gaan dergelijke overgangen meer geleidelijk en dat is ook wat je bij gevoelige darmen zou moeten doen indien mogelijk.

Nou zo zie ik het dus helemaal niet, Lies In de natuur is het hard leven en zal er plots 'na seizoen' ook geen andijvie meer in die tuin te vinden zijn en moeten ze zich dus ook 'aanpassen' en iets anders zoeken om te eten. Hun maag en darmpjes (misschien dikwijls te leeg) moeten zich heel wat meer aanpassen !!! Onze luxe cavia's hebben dat probleem niet zij moeten niets gaan zoeken door weer, wind of hitte WIJ brengen alles op een bordje en ze hebben nog het lef lange tanden te trekken en kieskeurig te zijn ...want ze willen enkel die 'lekkere' andijvie uit de tuin en niet die van de winkel ;)
Lies schreef:Ik bedoel: zo'n plotselinge overgang kan wel eens voor problemen zorgen. Konijnen (en paarden) hebben gevoelige darmen en die moet je langzaam aan wennen aan een ander menu maar cavia's schijnen nog kwetsbaarder te zijn. Kan dat oorzaak zijn? Die hele plotselinge verandering?

Neen, ik begrijp wel wat je bedoeld Lies maar ik beschouw niet dat mijn dieren een echte plotse overgang hebben. Ze krijgen 2x/dag een mix van minimum 7 soorten groenten en ieder groente valt vroeger of later uit seizoen in de moestuin en worden dan aangekocht. Het is wel zo dat ze bij ons 'ongespoten' groenten krijgen en groenten uit de winkel zijn dat niet, daar is zowel voor hun -als voor ons- een aanpassing in.

Lies

Berichtdoor Lies » 28 nov 2009 19:47

Nou zo zie ik het dus helemaal niet, Lies In de natuur is het hard leven en zal er plots 'na seizoen' ook geen andijvie meer in die tuin te vinden zijn en moeten ze zich dus ook 'aanpassen' en iets anders zoeken om te eten. Hun maag en darmpjes (misschien dikwijls te leeg) moeten zich heel wat meer aanpassen !!!

En zo heb ik het nog nooit bekeken Mic. Mijn idee is dat de wilde planten langzaamaan verdwijnen en in kwaliteit verminderen als het kouder wordt. Blaadjes worden steeds kleiner. Het aanbod verandert, zeker weten. Zo komen er als kruiden (wilde planten) afnemen boomvruchten en bessen op de grond te vallen. Maar dat gaat ook geleidelijk. En daarna is er hout van struiken/bomen waarvan de energie die in de bladeren zat in het hout is gaan zitten. Kale twijgen zijn voedselrijk. Net als wortels en knolletjes in de grond. Ik denk niet dat in de natuur heel veel plotselinge overgangen zitten in het voedselaanbod eigenlijk omdat plantengroei langzaam aan vermindert en wilde planten een zekere mate van vorst verdragen waardoor de kwaliteit en kwantiteit maar langzaam afneemt en daarnaast omdat de dieren zelf langzaam zullen overstappen. Ze zijn niet gek ;) Wanneer de voedingswaarde van bepaalde planten afneemt doordat het seizoen eindigt gaan ze andere voedselbronnen zoeken. Het gaat volgens mij naadloos in elkaar over en is bijna niet na te bootsen door ons mensen. In elk geval, ik kan het niet goed maar ik ben daar ook slecht in, dat geef ik ruiterlijk toe. Ik ben niet in staat eerst 1 grasspriet te voeren en dan 1,5 enzovoort. Echt niet!

Neen, ik begrijp wel wat je bedoeld Lies maar ik beschouw niet dat mijn dieren een echte plotse overgang hebben. Ze krijgen 2x/dag een mix van minimum 7 soorten groenten en ieder groente valt vroeger of later uit seizoen in de moestuin

Ah ja, dat is een wat andere invalshoek die jij nu beschrijft :-D In theorie kan je, als de andijvie minder wordt, het langzaamaan gaan vervangen (aanvullen dus) met gekochte andijvie maar in de praktijk is dat vrees ik niet te doen. Mic, heb je weleens gedacht om de cavia's tamme kastanjes aan te bieden? Wilde (paardekastanje's) zijn giftig maar tamme vinden ze misschien wel heel lekker? Of kunnen cavía's daar ook niet tegen? Het is heel voedzaam en erg lekker.

Ohja, wat ik nog dacht is om evt biologische groenten te voeren. Maarja dat is soms erg duur. Niet altijd trouwens! In sommige supermarkten hier heb je biologische winterpeen (zalig!!!) of biologischce kool die heel betaalbaar is. Wij genieten van bio-winterpeen van de plus en die is uitzonderlijk goed. Maarja bij jou geen plus natuurlijk.

MIC
Land:

Berichtdoor MIC » 29 nov 2009 00:14

Lies schreef:Wanneer de voedingswaarde van bepaalde planten afneemt doordat het seizoen eindigt gaan ze andere voedselbronnen zoeken.

Hier schrijven we dus net het zelfde
MIC schreef:In de natuur is het hard leven en zal er plots 'na seizoen' ook geen andijvie meer in die tuin te vinden zijn en moeten ze zich dus ook 'aanpassen' en iets anders zoeken om te eten.

We hebben het beide over de aanpassing: op = op ... en om 'te overleven' in de natuur zoek je zelf een alternatief.
Heb je de prachtige documentaires "Planet Earth" van de BBC gezien, de natuur is prachtig een adembenemend wonder op zich maar wel bitter hard op vele plaatsen ... zo rooskleurig is het allemaal niet te denken dat alles direct na elkaar komt er altijd iets te eten valt. Sommige dieren zitten soms maanden zonder eten.
Maar soit ... onze "gedomestikeerde" dieren overleven niet in de natuur. Van generatie op generatie maken we ze zelf broser en broser door de constante voedingspatronen die ze al nodig hebben, ook door onze 'goede' zorg ze steeds bij ieder kwaaltje onmiddellijk te willen helpen. We lopen huidig dikwijls op een dunne koord: grijp ik in of bekijk ik hoe het lichaam 'de eigen vermogen' reageert.

Ik ben nu wel eigenlijk heel benieuwd naar nieuws en de nieuwe foto's van Tobias

monique
Land: nederland

Berichtdoor monique » 02 dec 2009 08:14

Sorry ik heb nog steeds geen tijd gehad om de foto's op een andere computer te zetten, maar deze week zal het wel lukken.
Tobias maakt het verder prima, en blijft goedd aankomen. Afgelopen zaterdag heb ik een homeopatisch middel gekregen dat die dag ook meteen ingezet is, nu dus maar afwachten.
Ik zal het bijhouden en jullie op de hoogte houden.
Foto's volgen zo snel mogelijk!

Terug naar “Cavia's”