Lies schreef:Ik vond dit nog: "Vitamine C is verkrijgbaar als ascorbinezuur, en als ascorbatencomplex.
MIC schreef: Je heb ook poedervorm in water op de lossen (ken de hoeveelheid niet) deze is niet aanbevolen omdat het 1) vervliegt en 2) je niet weet wat ze binnen nemen.
Nu het nog extreem zacht is teren we zelf nog op andijvie, krulandijvie, venkel, spinazie, suikerij van Milaan en natuurlijk de koolsoorten.
Eens het vriest moet ik in de winkel aankopen en dit tot nieuwe oogt moestuin. Daar zit de 'overgang' vooral voor mijn dieren hun 'vertering', de moestuin heeft verse ongespoten groenten dat is 1 en van februari tot eind april zijn de groenten echt van minder kwaliteit. Dieren zijn ook kieskeurig dus eten eerst minder (zo van ho, geef eens wat deftig !) en moeten het dan wel eten (ik kan niet toveren) natuurlijk komt voor hun ongenoegen, bitsigheid (lees stress)bij te pas hetgeen hun darmen ook niet ten goede komt. Dat ga ik NIET met poedertjes en middeltjes proberen op te vangen ... ze hebben zich net als wij aan te passen aan zomer en winterregime.(mijn filosofie: problemen zijn niet altijd negatief, laat hun lichaam en innerlijke energie maar eens werken)
Een (tijdelijk) te kort aan calcium zou idd. wel eens aan de grondslag kunnen liggen wat betreft de verkleuring en broosheid van de tanden van Tobias. Dat vind je idd. gemakkelijker in koolsoorten, maar als Tobias niet gewend is aan koolsoorten moet je wel opletten voor de darmen !
Hier krijgt iedereen 2x/dag een stukje van 5cm x 5cm. Ook moet je de balans calcium en fosfor proberen gelijk te houden (dit al zeker voor de blaasproblemen) en fosforrijke groenten ... tja zoekt ze maar. ( witte kool, maar weinig)
Ik heb nog eens het verhaal Casper tanden proberen te doorlopen
In de probleemperiode is hij een 150gr afgevallen, niet acuut maar traag en dagelijks blijven afvallen wijst meestal op een sluimerend probleem. Uiterlijk was er niets aan Casper te merken: mooie vacht en snuit omhoog zoals gewoonlijk.
Hetgeen hij wel deed was aan de huizen knabbelen en knarsetanden een uiting van irritatie en dat typisch is bij tandproblemen.
Lies schreef:Ehm, even een kanttekeningtje daarbij In de natuur gaan dergelijke overgangen meer geleidelijk en dat is ook wat je bij gevoelige darmen zou moeten doen indien mogelijk.
Lies schreef:Ik bedoel: zo'n plotselinge overgang kan wel eens voor problemen zorgen. Konijnen (en paarden) hebben gevoelige darmen en die moet je langzaam aan wennen aan een ander menu maar cavia's schijnen nog kwetsbaarder te zijn. Kan dat oorzaak zijn? Die hele plotselinge verandering?
Nou zo zie ik het dus helemaal niet, Lies In de natuur is het hard leven en zal er plots 'na seizoen' ook geen andijvie meer in die tuin te vinden zijn en moeten ze zich dus ook 'aanpassen' en iets anders zoeken om te eten. Hun maag en darmpjes (misschien dikwijls te leeg) moeten zich heel wat meer aanpassen !!!
Neen, ik begrijp wel wat je bedoeld Lies maar ik beschouw niet dat mijn dieren een echte plotse overgang hebben. Ze krijgen 2x/dag een mix van minimum 7 soorten groenten en ieder groente valt vroeger of later uit seizoen in de moestuin
Lies schreef:Wanneer de voedingswaarde van bepaalde planten afneemt doordat het seizoen eindigt gaan ze andere voedselbronnen zoeken.
MIC schreef:In de natuur is het hard leven en zal er plots 'na seizoen' ook geen andijvie meer in die tuin te vinden zijn en moeten ze zich dus ook 'aanpassen' en iets anders zoeken om te eten.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast