Ode aan Tobias.....

Lies
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tobias zijn tanden vallen uit elkaar

Berichtdoor Lies » 03 feb 2010 12:02

MOnique, ik dacht dat je duim lichtjes gewond was. Verder geen commentaar hoor :-D

MIC
Land:

Berichtdoor MIC » 18 mar 2010 00:08

Hoe is het inmiddels met de tanden van Tobias, Monique ?

Ik heb er hier nu ook eentje die tandproblemen kan ontwikkelen (of al bezig zijn)
Het moedertje met uks die ik in december graadmager heb opgevangen, ze breekt de ene tand na de andere. Deze dappere lady was zo ver onderkomen dat er wel een calciumprobleem kan zijn geweest en nog wat naweeën heeft. Ze knaagt ook steeds aan het huisje !

monique
Land: nederland

Berichtdoor monique » 31 mar 2010 07:41

Het gaat hartstikke goed eigenlijk. Ik heb zijn gebit niet meer laten bijwerken de laatste keer maar het blijft keurig. Alleen die gekke dunne stifttand over zijn voortanden blijft en die moet ik wel inkorten, ik merk dat hij last krijgt als het te lang wordt.
Zijn staat van de tanden zijn ook nog steeds zoveel beter als dat het was.

Ach dat moedertje, die krijgt het ook maar voor haar kiezen. Al eens aan celzouten gedacht?

MIC
Land:

Berichtdoor MIC » 31 mar 2010 14:08

Ja die voorste stifttand zal wel steeds moeten afgeknipt worden, deze groeit eveneens maar kan nergens afgesleten worden, dus knippen anders beschadigd deze de binnenkant lippen. Voor de rest prima en nog steeds benieuwd welke kruiden/medicatie je DA voorschreef.

Neen, ik ken geen celzouten. Denk je dan aan een liksteen of iets anders ? Likstenen zijn uit den boze voor cavia's door het probleem dat hieruit voort kan komen = blaasgruis --) blaasstenen. Ik vrees echter dat je met calcium eveneens niet te voor moet bijgeven (als ik al iets zou bijgeven in poedervorm en niet louter uit de groenten halen) om idem reden de blaasproblemen: blaasstenen bij cavia's zijn 99% calciumstenen.

Maud, een van de dochters van magere mam's knabbelt ook zo aan het huis, deze zal ik ook wel moeten opvolgen. Het is wat typisch gedrag bij tandproblemen (ook irritatie/stress)

Casper had ik al een hele tijd niet meer checked: goed vertrouwen omdat hij best goed eet. De nageltjes waren aan een 'dringende' beurt bij de mannen, dus de tanden maar even checken. Voorzicht prima: de dikke ondertand links goed wit, de ondertanden zijn wel langer dan normaal maar dat is door de dikke tand die moeilijker af te slijten is. De zijaanzicht was minder fraai. Achter de bovenste tand was al een stifttand wel mooi gelijk achter de tand, maar nu zijn er ook 2 stifttanden achter de dikke tand ook mooi gelijk achter de dikke tand ... maar arme Casper is wel een kanjer om die 5mm dikte nog onder controle te houden. Er breekt dus wel een moment aan dat ik het boeltje zal moeten laten bijwerken door de DA.
Tobias dus blijven checken !

monique

Berichtdoor monique » 31 mar 2010 21:28

MIC schreef:Ja die voorste stifttand zal wel steeds moeten afgeknipt worden, deze groeit eveneens maar kan nergens afgesleten worden, dus knippen anders beschadigd deze de binnenkant lippen. Voor de rest prima en nog steeds benieuwd welke kruiden/medicatie je DA voorschreef.

Mijn dierenarts heeft geen medicatie voorgeschreven, Tobias is door een natuurgeneeskundige behandeld. Hij heeft het celzout Silicea gehad. Celzouten zijn niet hetzelfde als likstenen, die zooi komt er bij mij ook niet in, ik weet van de problemen die ze kunnen geven. Als je googled kom je een hoop info tegen over celzouten.
Daarnaast heeft Tobias een homeopatisch middel gehad, namelijk Fluoricum acidum. Punt is dat beide, de celzout en het homeopatische middel op Tobias zelf zijn uitgezocht. Dus dat hoeft bij een ander dier niet het juiste middel te zijn (klassieke homeopathie). Er zijn meerdere middelen die op tandproblemen werken. Ik kan het je echt aanraden.
Voor Tobias goed gewerkt, ik zal binnenkort weer eens foto's maken. En ja natuurlijk hou ik hem goed in de gaten, alleen al voor die stiftand.

Je kan je cavia's, met name degene die heel wat meegemaakt hebben ook met een bach bloesem remedie ondersteunen.

RoelD.
Land:

Berichtdoor RoelD. » 02 apr 2010 22:59

Heb niet alle reacties uitgebreid gelezen, dus misschien is het al genoemd..

Maar bij het lezen van het probleem, dacht ik als eerste aan een zink tekort.
O.a. door het slechte gebit en de smerige tanden.
Aangezien zink belangrijk is voor veel processen in een lichaam, waaronder ook het gebit en het herstel van wonden.

Nu las ik dat het al beter gaat, dat is een goed bericht! Maar dacht, schrijf het alsnog even op.

monique

Re: Tobias is oud.....update

Berichtdoor monique » 09 apr 2011 20:56

Tobias is inmiddels een oud gebouwtje geworden en duidelijk is dat zijn einde nadert, en ik denk al snel :(
Natuurlijk vind ik dat heel verdrietig, maar het is ook goed zo...

Ik zie hem al een poos ouder worden en inmiddels is er van ''Tobias baksteen'' niks meer over.
Overal voel ik zijn botjes, hij wordt vel over been en kwaaltjes dienen zich aan.
Hij heeft al een paar keer een soort aanval gehad, waarbij hij in een stuip raakt, we weten niet wat het is, maar tot nu toe is hij er gelukkig vrij snel weer uitgekomen.
Zijn tandjes zijn weer een probleem geworden en moet ik goed bijhouden omdat eten anders lastig is,Zijn voetzooltjes zijn aangedaan, dus leem en verbind ik zijn pootjes als hij binnen is.
Zijn vacht is die van een oud diertje...
Zijn oogjes krijgen staar...

Nu met het mooie weer laat ik hem lekker in de ren overdag en loopt hij met zijn blote pootjes lekker in het dauwgras wat goed doet.
Ik zie hem gras eten, weer even indutten, om vervolgens weer een stukje weg te hobbelen en weer in een soort stand by modes te gaan staan.

Maar nog altijd fluit hij (wat schor) enthousiast als we binnen komen en steekt hij zijn neus in de lucht om een aai over zijn bolletje in ontvangst te nemen.
Kruipt hij uit zijn hutje als hij ons hoort en neemt altijd met enhousiasme het grootste stukje groen mee..

Ach, die Tobihobi, de eigenlijke laatst overgebleven caaf van het bijzondere clubje cavia's; Catootje, Barbabella maar ook Lotje.

Hier opa Tobias!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lies
Land: Nederland

Re: Tobias zijn tanden vallen uit elkaar/ tobi is oud...

Berichtdoor Lies » 09 apr 2011 22:07

Wat een mooie foto's van een oud maar levenslustig diertje! Ik vind de tijding van je bericht pijnlijk. Maar het is zo als het is.. Wat hebben diertjes toch een mazzel als ze bij jou terecht komen.

MIC
Land:

Berichtdoor MIC » 09 apr 2011 22:11

Overal voel ik zijn botjes, hij wordt vel over been en kwaaltjes dienen zich aan.

Oh oh oh ... wat denk ik nu aan Caspertje (tegen zijn zin in 12 maart laten inslapen)mijn black & white dapper schaapje :(
Hij heeft al een paar keer een soort aanval gehad, waarbij hij in een stuip raakt, we weten niet wat het is, maar tot nu toe is hij er gelukkig vrij snel weer uitgekomen.

pssst als je twijfels, problemen of vragen heb ... pb me of een topic ;)
Als ze stuipen krijgen kan je best als 1ste de vacht nakijken op luisjes, vlooien (zuigen flink bloed)schimmel of schurft. Rexen hebben een compacte vacht en hebben gemakkelijk last van hun huid.
Zijn tandjes zijn weer een probleem geworden en moet ik goed bijhouden omdat eten anders lastig is
blijf controleren -via zij aanzicht- of de tanden nog goed sluiten. Tobias heeft behoorlijke tandproblemen gehad zoals Casper, bij Casper is de kaak gaan vervormen waardoor het gebit gesloten de hyper lange ondertanden de achterkant van de boventanden nog amper konden raken (= dan is het ook gedaan met zelf te kunnen eten)
Zijn voetzooltjes zijn aangedaan, dus leem en verbind ik zijn pootjes als hij binnen is.

Leem is super spul, het zuivert ... maar het onttrekt ook vocht. Vanaf dat er een ontsteking is prima, zodra de ontsteking oder controle is, zalven die droge voetjes (vraag aan je natuurgeneesheer een zalf te maken met collodiaal zilver en geranium)

Ja hier slaapt Opa Merlijntje ook veel, half doof, blind (of zo goed als) schrikt hij soms op.

De eerste foto van Opa Tobias doet bij mij veel belletje rinkelen, Monique. Yep, mager zoals Casper ...
Kijk hoe zijn achterste pootjes staan: zitvlak hoog omhoog, stijve pootjes wijd uit elkaar ... en misschien zelf opgezette pootjes (moet je eens voelen of ze dik en warm zijn)
Ik noem even op waar je kan checken:
- oude beren hebben makkelijk last van verstropte anaalzak, en dan lopen ze zo, geen prettige klus ... maar je diertje is je wel dankbaar na de klus.
- Vit C pilletjes extra geven is hier wel een must, zeker als hij stram loopt (en voel of de pootje opgezet warm zijn)
- reuma, Tirza heeft hier ook reuma en staat ook zo, haar bekken staan open en ook ongelijk. Glucosamines kuren kunnen ook bij cavia's, ik geef het maar mee als je er iets mee wil.

Geef hem maar lekker ook dagelijks een schijfje banaan, een korstje droog brood en droge havermout als extra.
En een knuffel op zijn lief bolleke.

monique

Berichtdoor monique » 09 apr 2011 22:31

MIC schreef:Als ze stuipen krijgen kan je best als 1ste de vacht nakijken op luisjes, vlooien (zuigen flink bloed)schimmel of schurft. Rexen hebben een compacte vacht en hebben gemakkelijk last van hun huid

Ik weet het.....toevallig heb ik hem gisteren nog in bad gedaan, maar hij lijkt niet speciaal last te hebben. Bij zo'n aanval ligt hij op zijn zij en krampt en stuipt. Met rescue en zachtjes praten komt hij er meestal vrij snel weer uit. Daarna is hij erg moe en gaat hij ergens alleen liggen. Maar een kwartiertje later komt hij alweer fluitend naar buiten voor een stukje groen...

MIC schreef:'Tobias heeft behoorlijke tandproblemen gehad zoals Casper, bij Casper is de kaak gaan vervormen waardoor het gebit gesloten de hyper lange ondertanden de achterkant van de boventanden nog amper konden raken (= dan is het ook gedaan met zelf te kunnen eten)

Nou gehad, zeg maar weer, ik denk dat ik op dit moment niet meer kan doen dan schoonhouden en bijhouden zonodig. Zijn kiesjes en het eten op zich gaat nog goed, alleen afhappen van harde dingen, zoals wortel dat gaat niet. Maar ik knip en rasp gewoon voor hem. Dat gaat er nog goed in, plus een papje sience r met CS en vitaminen gaat er nog goed in gelukkig.

MIC schreef:Leem is super spul, het zuivert ... maar het onttrekt ook vocht. Vanaf dat er een ontsteking is prima, zodra de ontsteking oder controle is, zalven die droge voetjes (vraag aan je natuurgeneesheer een zalf te maken met collodiaal zilver en geranium)

Dat is een goede! Daar zal ik eens achteraan gaan, ik heb in iedergeval geranium met jojaba, daar kan ik hem alvast mee inmasseren. Om het niet in te laten drogen laat ik hem daarom met blote voetjes op het gras. De foto's zijn van een paar weekjes terug, de ren is nu vol zacht groen gras, lekker zacht onder zijn voetjes en als hij savonds gaan zijn de zooltjes rustig. Maar dan bescherm ik ze met leem en een verbandje waarvan ik met een leem plekje zorg dat het niet aan zijn voetzooltjes kleeft, dat gaat goed!

Zijn pootjes zijn niet warm of dik, ik denk ook dat het hele cavialijfje anders oogt omdat hij zo mager geworden is.
Verwennen, vitamientjes en de overige verzorging geef ik natuurlijk met veel liefde. Ik denk dat ik al met al niet heel veel meer voor hem kan doen als het zo aangenaam mogelijk te maken. Ik zie hem met de week ''ouder'' worden...

Het is wat he, ze zijn zo aandoenlijk op hun oude dag
Dank je wel voor de tips, ik zal er zeker wat mee doen!

Terug naar “Cavia's”