Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 18 feb 2013 13:45

Het gaat inmiddels HELAAS niet goed met Mams.
De akelige klank blijft aanhouden ongeacht wat ik doe ... en ongeacht de inname van AB (vandaag normaal laatste inname)
Ik vrees dat een nieuw bezoek aan DA vandaag, de DA enkel de zware AB vervengt... en dat zit me niet lekker want haar lichaam heeft genoeg van die troep. Ik baal ontzettend dat ik niet tot bij DA Krista geraak deze week !

Als probiotica krijgt zij natuurlijke probiotica, d.w.z. de keutels van een gezonde cavia (Maude)
Dat is iets wat een herstellende cavia instinctief zelf doet: snuffelen aan de kont van de buurman/vrouw om zo de goede keutels te bemachtigen. Cavia's die te ziek zijn moet je wel zelf de keutels nemen en hiervan een prakje maken en in de bijvoeding mengen, dat is de beste keuze probiotica voor hun.
Vroeger maakte ik (zoals velen) ook gebruik van protexin. Uiteindelijk is er een studie aan het licht gebracht dat dit zeer schadelijk kan zijn voor planteneters door de bacterie E.faecium die er in zit en enkel voorkomt bij vleeseters. Protexin is ook ontworpen voor hond/kat, dus vleeseters. Door een foute bacterie en bewoner te proppen in knaagdieren, zijn ook heel wat knaagdieren ONWETEND EN MET GOEDE BEDOELING meer van wal geraakt in hun ziekteproces, ook gestorven. (goed willen doen is niet steeds goed handelen !)
Eveneens Yakult is nog steeds de foute keuze gemaakt, veel te veel suiker in die ook slechte bacterie voeden en gasvorming veroorzaakt.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor Lies » 18 feb 2013 22:22

Nu vraag ik me af of een cavia net als een konijn ook blindedarm keutels heeft? Denk van niet maar ben niet zeker. Wat naar dat Mams zo ziek is. Sterkte ermee, hopelijk slaap je nog een beetje vannacht..

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 19 feb 2013 16:39

Ja en hoewel cavia’s net als konijnen hun blinde darm keutels benutten (coprofagie) omdat de hoogste fermentatie hierin zit, hebben studies blijkbaar (nog) niet zo veel verschil kunnen ontdekken tussen de blinde en dikke darm keutels van cavia’s.(daarom kan je ook ‘gezonde’ dikke darm keutels van de ene cavia gebruiken als probiotica voor een zieke cavia) Cavia’s gebruiken 80% van hun verteringscapaciteit voor fermentatie (voorwaarde wel: vezelrijke voeding en goede bacteriepopulatie in dikke darm), terwijl een konijn slechts een goed 50% hiervan gebruikt. .

We hebben idd. een vermoeiende avond/nacht achter de rug waarbij ik het haast even benauwd kreeg als Mams en mijn puffer wel graag had willen delen... Vandaag is het gekraak en zwaar ademen weer helemaal verdwenen als sneeuw voor de zon :crazyeyes: … zoals de symptomen abrupt opkomen kunnen ze ook zo verdwijnen. Ik heb nu toch donderdag voormiddag een afspraak kunnen boeken bij DA Krista, benieuwd hoe ze dan zal zijn en wat uit het onderzoek komt. Het zou me nu niet verbazen dat de longontsteking een complicatie was van een goed verborgen onderliggend probleem: astma - hartproblemen

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 21 feb 2013 17:48

Zo, we zijn weer terug van bij DAkliniek Elsloo

Wat een gekkespel
- maandagavond nog zeer zware reutel (al 3 dagen)
- dinsdag plots verdwenen
- woensdag niets te horen
- deze nacht reutel, vandaag niets ... daar sta je dan bij DA
En toch is die reutel zo heftig en op 5m goed hoorbaar, is de ademhaling van een korte opspringende beweging tot een diep moeizame zuigende ademhaling

DA knikte en zei: bekijk die flanken goed, zelf nu in rusttoestand zie je dat die ademhaling niet klopt. De beweging moet diep vloeiend zijn en het is oppervlakkig en een onderbroken beweging. Dat zie je bij paarden, net zo goed ... Mams heeft astmatische bronchitis
Dieren met zulke problemen hebben snel complicaties met luchtwegen in de winter, o.a. plots een longontsteking, de lucht is vochtiger, de irritatie is sneller en wij lopen ook rond met allerlei bacteriën en virussen.
Heel bijzonder dat ze de longontsteking te boven kwam met haar probleem !

We starten een kuur Prednisolon en moeten het ondersteunen met AB ( arme Mams weer AB)
Geen hooi bergen meer waar ze in kunnen liggen, liefst fleece in de winter als bodembedekking.
Nadeel leeftijd (ze rennen niet meer rond) en hier ook de volslanke taille, werkt nadelig. Ook is ze haar lastpost Beertje kwijt - die haar wel deed rennen - nu komt haar probleem duidelijker te boven.

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor marjolijn1957 » 21 feb 2013 18:05

Soms heb ik een hekel aan Yahoo.
Ben ik op dit topic geabonneerd.... heb ik weer geen mailtjes gehad dat er nieuwe berichten zijn.
Maar goed, nu even alles bijgelezen en het gaat weer lekker bij je. De aanhouder, in dit geval de volhouder wint. Althans dat hoop ik voor jou en de caafjes.

Heb met Speedy van de herfst getobt met astmatische bronchitis. Ook Prednison. Maar inmiddels al weer een paar maanden geleden afgebouwd en het gaat goed met hem. Mijn idee is dat hij ergens allergisch voor is in de schuur of buiten.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor Lies » 21 feb 2013 22:40

Misschien helpt het om hooi eerst goed uit te schudden buiten en/of te bevochtigen met de plantenspuit zodat het niet stoft.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 22 feb 2013 02:16

Is Speedy een kat of konijn, Marjolijn ? (ben het kwijt :oops: )
Ja met astma is er alijd wel allergie, bij mij zijn het vooral de graspollen mei/juni ... maar eens de deuren sluiten en de verwarming gaat aan, dan gaat het ook mis bij mij. Wonden helen het beste aan de lucht, hé !

Sinds enkele maanden koop ik nog enkel kruidenhooi zo veel cavia's heb ik niet meer dus die luxe konden ze hebben (dacht ik) Wie weet speelt dat extra parten, daar valt ook echt niet mee te schudden hoor en ik ben anti hooi nat maken, dat moet goed droog zijn en wie weet zorgt dat weer voor ongewenste schimmels. Ik zal eens terug gewoon hooi kopen en zelf wel mijn kruiden geven. Ik heb een grote pot gedroogde tijm en ook citroentijm, de luchtwegenpatiëntjes krijgen het maar niet iedereen eet het (Sweppes was er gek van)

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor marjolijn1957 » 22 feb 2013 08:53

Speedy is een kat.

Ik heb hem ondersteund met homeopatische druppels van
http://simicur.com/

En ik gebruik de ionisator maar weer regelmatig. En ik had indertijd een elektrische luchtverfrisser van Ambi Pur hangen. Wij hebben een erg oud huis en daar kan wel eens een muffige geur hangen. En in die tijd heeft Speedy last gekregen, dus dat ding ligt nu ongebruikt in een la. Heb wel geld terug gehad van de leverancier. Want ik had een klacht ingediend.

Ik weet natuurlijk niet waar jouw hooi vandaan komt. Ik koop altijd een groot pak bij een fouragehandel. Dat zit altijd in zo'n grijze vuilcontainer en ik zie eigenlijk waar weinig stof eruit komen. Maar waar ik paardrij daar krijgen da paarden van dat droge kuilvoer. Het lijkt gewoon hooi maar is het niet.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 22 feb 2013 14:38

Op ieder verdiep staat hier een Daikin luchtfilter (meestal op stand anti pollen) misschien moet de filter eens vervangen worden, dat kan.

Vroeger kocht ik de klein pakjes hooi van Sluis, mooi hooi maar ik kon niet volgen met zo veel cavia's. Nadien kochten we grote balen hooi bij de maalderij. Uiteraard is het ene baal het ander niet en heb je het ene jaar beter kwaliteit hooi dan het ander jaar (te veel regen, te weinig zon) Eens ze ziek waren kocht ik kruidenhooi: Alpenweide en smulde ze heerlijk. Nu kocht ik nog enkel deze en geen balen meer.

Bij de Chinese kruiden heb je 'respire'. http://www.huisdierendokter.be/inbijsluiterrespire.html
Voor de rest maak ik een plakje met fluimucil op de sijmen op te lossen, frambozenpoeder en Vit C

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor Lies » 22 feb 2013 19:49

ik ben anti hooi nat maken, dat moet goed droog zijn en wie weet zorgt dat weer voor ongewenste schimmels


Niet als je het hooi dat je per keer voert van te voren even iets vochtig maakt. Zo snel gaat schimmel nou ook weer niet.


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten