een paar vraagjes over varkens

Gebruikersavatar
Thessa Keizer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 okt 2012 23:07
Land: Duitsland
M/V: V

Re: een paar vraagjes over varkens

Berichtdoor Thessa Keizer » 21 nov 2012 23:08

Ik heb sinds september twee Gottinger varkentjes en het is zo ontzettend leuk!! Alleen moet je je er wel goed op in stellen, ik heb een apart stuk voor ze afgezet met een fllink hok met stro, ervoor een plaatsje met tegels gemaakt en de rest (was) gras, dat is ondertussen volledig omgewoeld! Ik trek het regelmatig recht maar het woelen zit nu eenmaal in hun aard en dat moet je gewoon accepteren, er blijft niks van over ;) Schattig is het wel als ze met die aarde snuitjes je aankijken! Verder moet je een stevige omheining neerzetten, ik had me daar ook op verkeken, ze zijn echt heel sterk en halen een simpel gaaswerk zo omver.
Verder krijgen ze bij mij varkensbiks 2x dgs, staat er altijd schoon water en eten ze verder wat ik over heb aan groente, fruit enz.
Ik heb twee zeugjes genomen en merk nog niks van sjaggerijnig gedrag ofzo, ze zijn hartstikke lief, tam en komen altijd blij op me af zodra ze me zien. Je moet ze wel met zijn tweetjes minimaal houden anders vereenzamen ze. Bij mij zijn ze ook totaal niet bang van de honden, paarden of andere dieren, duurde wel even voordat ze mij helemaal vertrouwde, daar gaat wel even tijd in zitten maar met een beetje geduld, liefde en lekker voer help je ze snel over die angst heen :puh2:
Verder smeer ik die van mij om de dag in met uiercreme, aangezien ze een vrij droge huid hebben die anders wat scheurtjes vertoond, en dan gaan ze zo jeuken, houd je de huid wat vettig dan hebben ze hier een heel stuk minder last van.
Verdiep je goed in de verschillende rassen en daarbij behorende karakters en hoe groot en oud ze worden. Ze kunnen zeker tussen de tien en vijftien jaar oud worden.

DeGroeneOase_vzw
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jan 2013 16:05
Land: Belgie
M/V: V

Re: een paar vraagjes over varkens

Berichtdoor DeGroeneOase_vzw » 02 feb 2013 19:54

Als je een dier wil dat brandnetels lust, neem dan een paar geiten :puh2:

nienke
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 mar 2007 14:18
Land:
M/V: V
Locatie: op de heide

Re: een paar vraagjes over varkens

Berichtdoor nienke » 02 aug 2013 22:49

ook hier in de oriënterende fase v.w.b. wel/niet aanschaffen van 2 varkentjes. :mrgreen:

ik lees dat vele varkens en honden gewoon samen hebben. Hoe denken jullie over aujeszky? Is dit risico tegenwoordig eigenlijk nog groot? Enten jullie de dieren (varkens en/of honden)?


Terug naar “Varkens/minivarkentjes”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten