Eendenei thuis broeden

nyckle
Land: nl
M/V: M
Contacteer:

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor nyckle » 23 mei 2013 23:30

Jackyduck schreef:Nyckle, wat er ook gezegd wordt, je kraakt het af. Ik heb mijn best gedaan, en hoe ik het heb gedaan is niet geheel te vergelijken met het broeden in een BM. Je zegt dat ik met de temperatuur en LVH experimenteel omgegaan ben, maar ik was me er wel heel erg bewust van dat ik nooit de gelijkmatigheid van een BM zou kunnen krijgen. En hierbij heb ik het broeden in de natuur als voorbeeld gezien: als een eend 10 eieren legt, zal nooit ieder ei constant dezelfde temperatuur krijgen. Ik heb me afgevraagd hoe een eend het voor elkaar krijgt 70-80% lvh te krijgen in de laatste dagen. Mijn redenering is dat het ei de benodigde lvh krijgt omdat de eend in de laatste week vaak haar nest verlaat, en waarschijnlijk weer nat terug komt. En wat doet ze als het een week lang regent? Nogmaals, ik heb me er voor verantwoordelijk gevoeld, dit was geen simpel probeersel.
Ontreddering, ik vond het een mooie uitdrukking van je, maar vergeet niet dat het ook nog een andere betekenis heeft dan 'redden'.
Aub, stoppen met dat negative gedoe. Je hebt je mening gezegd, het is duidelijk hoe je erover denkt. Ieder zijn eigen mening.

Ach, je voelt je heel verantwoordelijk, maar je begrijpt er niks van. Dat zal zeer waarschijnlijk ook niet gebeuren. Dus waar praten we over.
Als ik zie, wat jij in het zog van dat eendenei meebrengt, houd ik in elk geval mijn hart vast. Wees je dat wel bewust. Jij noemt het niet redden. Hoe wil je het dan noemen?

ont = geen redden. geen redden mogelijk. ontreddering geen redding meer mogelijk. Algehele verlatenheid van alles. Helemaal alleen gelaten.

Ik moet zeggen, dat je nogal wat over je zelf heen haalt simpel door de keuze om een ei te late liggen, of door het mee te nemen en uit te broeden naar een heel onzekere toekomst. Vooral, omdat je de werkelijke mogelijkheden niet hebt.

Als je gaat broeden, biedt je de meest gunstige omstandigheden. Temperatuur goed, lv goed. Dan is het nog een gok, wat er uit komt. Wat jij hebt gedaan, is maar wat doen! Ook al was er een kuiken uit gekomen, dan was het een gok geweest, wat er van het kuiken terecht was gekomen.

Redden dus. Maar dan ook redden wat er te redden viel. Meer kan ik er niet van maken.

Lies
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Lies » 24 mei 2013 01:45

Chantal schreef:
Ik heb me afgevraagd hoe een eend het voor elkaar krijgt 70-80% lvh te krijgen in de laatste dagen

Vogels weten wat ze doen als ze broeden. En heel bijzonder, ze communiceren al met het kuiken als dat zich nog in het ei bevindt. Al lang voordat het uitkomt! Als het ei/kuiken te warm wordt rolt de moeder het naar de buitenkant en als een ei/kuiken te koud wordt rolt ze het in het midden onder zicht. Heel bijzonder is dit alles. Tegen een kloek of andere broedse vogel kan geen mens of machine op. Ik ben ervan overtuigd dat kuikens in spe bij natuurbroed omdat ze al communiceren met de moeder, een streepje voor hebben.

Het is een feit dat je eieren die je in de natuur vindt bij de wet NIET mag uitbroeden. Je mag ze niet eens meenemen. Dat is gewoon zo, en dat heeft niets met het in stand houden van soorten te maken. Dat is niet iets voor particulieren.

Voor jou en je dochter vind ik het heel jammer dat het niet gelukt is ondanks je inspanningen en die moeten intens zijn geweest! Het kuiken is denk ik heel goed af, helaas.

MVG

Lies

Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”