Eendenei thuis broeden

Jackyduck
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Jackyduck » 14 mei 2013 16:29

Ik heb wat foto's van het ei gemaakt, maar dat is niet zo makkelijk in het donker zonder flits, ze zijn niet echt scherp! Héél erg niet scherp. Maar je kan wel de grootte van de luchtkamer zien. Ziet dit er ok uit? Het groeit kennelijk nog steeds, het wordt steeds donkerder in het ei, maar ik zie het niet meer bewegen....is dit normaal?
Het is denk ik niet mogelijk om direkt op het forum foto's te plaatsen, dus hier een link naar de site....

http://www.mijnalbum.nl/Album=V3V44YEF
Laatst gewijzigd door Jackyduck op 14 mei 2013 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

drazic123
Land: nederland

Berichtdoor drazic123 » 14 mei 2013 19:32

Ziet er volgens mij wel goed uit de luchtkamer , en het lijkt mij logische dat het kuikentje steeds minder gaat bewegen ivm ruimte gebrek. Bij mij viel het op dat het eitje een stuk minder warm was toen het kuikentje dood in zn eitje zat. Maar ja ik ben ook nog maar een leek op dat gebied, sommigen horen het kuiken wel eens piepen vanuit het ei :o

Thomas en Maarten C
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor Thomas en Maarten C » 15 mei 2013 15:14

Dat ziet er inderdaad goed uit!
Het zal niet al te lang meer duren voor het kuiken uit het ei komt. :-)

Jackyduck

Berichtdoor Jackyduck » 15 mei 2013 18:59

Ja? Daar ben ik blij om. En hoe zit het met het bewegen van het kuikentje? Zien jullie dat bij je eigen kuikens nog rond deze tijd?

Thomas en Maarten C
Land: Belgie

Berichtdoor Thomas en Maarten C » 15 mei 2013 19:21

Wij kunnen natuurlijk ook maar zeggen wat we zien op de foto's, maar daar zien we niet direct iets abnormaal. :-)

Het kuiken zou je in het ei normaal wat moeten zien bewegen, het blijft een levend wezen (of dat is te hopen alleszins ;) ). Maar het kan zijn dat het niet beweegt terwijl je het ei doorschijnt, ofdat je de beweging gewoon niet gezien hebt (ook doordat het ei steeds donkerder wordt).

Jackyduck

Berichtdoor Jackyduck » 16 mei 2013 13:42

Ik begrijp het, bedankt, de foto's zijn ontzettend slecht. Er valt weinig te zien behalve de luchtkamer. Vandaag gaat de temperatuur iets lager en de luchtvochtigheid omhoog. Maar eens kijken of de LVH goed gaat lukken. Maak me nog steeds zorgen erover dat ik het kuikentje niet zie bewegen, maar ik zal in deze laatste dagen nog gewoon mijn best doen en blijven hopen, dat toch alles in order is. Zaterdag moet het zoveer zijn, dan is het dag 28. ;-)

marvin2985

Berichtdoor marvin2985 » 16 mei 2013 16:35

vermiculiet, nat maken, dat het niet druipt maar goed vochtig is.
dan zal je het zeker hoog genoeg krijgen.

Jackyduck

Berichtdoor Jackyduck » 17 mei 2013 16:05

Mensen, ik denk dit kuikentje is een klein wonder. Ik ben de afgelopen 3-4 dagen ervan uit gegaan dat hoogstwaarschijnlijk dood is, omdat ik maar geen beweging meer kon waarnemen. Maar wilde toch nog minstens 28 dagen vol maken, voor het geval dat. Om de LVH weer naar 70 te krijgen heb ik net nog een natte spons erbij gelegd, en toch nog bij de luchtkamer even het zaklampje gehouden, zonder het ei op te pakken, en ik zie beweging bij de rand van de luchtkamer! Ik kon mijn ogen "werkelijk" niet geloven, en dacht dat komt door mijn staren in de hoop ergens beweging te zien. Maar naar wat keren knipperen met mijn ogen, was het er nog steeds.

De afgelopen dagen was ik best aangeslagen, had ik geweten wat er allemaal bij komt kijken om zo'n eitje een kans te geven, was ik er niet aan begonnen. Ik wist 0,0 over het broeden van eieren. En geloof me, met een gewone lamp, moet je om het halve uur kontrolleren of de temperatuur nog goed is. LVH ging wel redelijk goed. Maar 's nachts en de dagen dat ik moest werken, waren zon'n groot risiko. Twee maal was de temperatuur opgelopen tot boven 39 graden. Maar, dat was binnen de eerste twee weken. Wist natuurlijk ook niet voor hoe lang de temp. al zo hoog was, en kennelijk nog niet te lang. Maar al met al....werd me deze week bewust, dat het ook niet goed kan gaan. Het is niet eerlijk tegenover het kuikentje, maar ook ik heb er zoveel werk en zorgen in gestoken. De volgende keer laat ik zo'n ei liggen :-), .....

Moest dit even kwijt! En nu nog even goed door laten dringen dat het nog leeft...kan ik überhaupt nog iets verkeerd doen als ie al zoveer gekomen is? Het moet toch een kleine bikkel zijn, of niet?!

Bedankt voor de tip met de steentjes, had ik toevallig niet in huis, maar een spons werkt ook, LVH staat netjes op 70!

muskuslove

Berichtdoor muskuslove » 17 mei 2013 16:18

Supertof Jacky, hoe je het doet! En dat kuikentje ook! Is inderdaad een hele opgave en houd je vast ook wakker (gaat het wel goed, gaat het wel goed...). Het einde is in zicht en ik duim nog steeds met je mee! Binnenkort weer lekker slapen zonder kopzorgen :gulzig:

drazic123

Berichtdoor drazic123 » 17 mei 2013 16:18

aaaah wat gaaaaaaf :duimop: . elke keer kijk ik speciaal op het forum om te kijken of er al iets nieuws is over het eitje wat je gevonden heb. Dit moet echt goed komen. Je heb zo je best gedaan, dit kan en mag niet fout gaan!!
Als je bewegingen rond de luchtkamer ziet dan ligt het kuiken er goed voor. En mss heeft ie wel zn krachten gespaard de laatste dagen ;).

Succes met de 'laatste loodjes" en speciaal voor het kuikentje "zet um op" :yes2:

Gr Diana

Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”