Ik ben bevangen door het eendenvirus...

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Ik ben bevangen door het eendenvirus...

Berichtdoor muskuslove » 06 mei 2013 07:32

Onlangs heb ik mij aangemeld bij het kippenforum, dit omdat ik graag mijn verhaal kwijt wil met gelijkgestemden.
Ik woon aan het water en afgelopen winter zag ik plotseling een wel heel aparte eend aan de overkant zitten. Ik heb normaal niet veel met wilde eenden, maar deze trok mijn aandacht. Ik liep naar buiten en begon hem te roepen met een stukje brood. Alle eenden kwamen naar me toe, maar hij zat te twijfelen. Uiteindelijk werd het hem teveel, de aanblik van al die smullende eenden, en vloog hij op me af. Letterlijk! Hij bleef twee seconden op schouderhoogte voor me hangen en besloot toen naast mijn voeten te landen. Wat bijzonder, dacht ik toen, en wat een grote eend... Hij at gelijk gretig uit mijn hand en maakte tussendoor hijgende geluiden. Dit is echt een gekke eend zeg. Afijn, een paar uur later was hij er weer, ditmaal met metgezel. Wat een dotje zeg! Die geluidjes die ze maakte als ik haar voerde. Ik kan helaas geen honden of katten houden wegens de allergie van mijn man, dus deze eenden waren een welkome afleiding. Ze waren in het begin helemaal uitgehongerd en liepen me constant met die platvoeten achterna. Drie keer per dag met een emmer en bezem over het vak lopen om sporen uit te wissen. Zodra manlief thuis kwam van het werk werd hij hartelijk verwelkomd door het nieuwe echtpaar dat inmiddels bij ons woonde. Het vrouwtje had vreselijk last van de vorst en liep met bloedende pootjes over het vak. Dat deed me echt pijn om te zien en zodoende kwam er een (honden)hok. Dit vonden ze echt prachtig om te zien, maar ze gingen er alleen naast liggen, aangezien hij echt veel te klein was. Eten deden ze er wel in. Omdebeurt. De schuur wouden ze graag in, maar dat was toch echt een NO-GO. Zodoende komt er nu een groot op maat gemaakt nachthok, met schuilplaats en legnest. Dit omdat ze nu op een hele vervelende plek zit te broeden. Ik ben gek op mijn lieve nieuwe vriendjes. Tegenwoordig lees ik alles wat los en vast zit over eenden en kippen. Het aanstaande hok is ook bedoelt voor een paar krielkipjes. Mijn hele vakantie geld heb ik voor hun gereserveert. Hoezo ik ben bevangen door het eendenvirus...:-) :ilove: Inmidels zijn mijn eenden weer goed aangekomen en lopen me niet meer constant achterna. Het vrouwtje sowieso niet. Die zit al vanaf 1 april te broeden en komt alleen even aankloppen voor een snelle hap, gaat badderen en verdwijnt weer. Maar goed nieuws! Gisteravond hoorde ik veel piepende geluidjes daar vandaan komen, dus vandaag zet ik mijn camera klaar :cheer:

Afbeelding

En manlief
Afbeelding

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Ik ben bevangen door het eendenvirus...

Berichtdoor muskuslove » 06 mei 2013 09:59

Even een update:
Afbeelding
:booze: :cheer: :hartje: :ilove:

Gebruikersavatar
ByTheSparkle
Berichten: 292
Lid geworden op: 22 mei 2011 16:00
Land: Duitsland
M/V: V

Re: Ik ben bevangen door het eendenvirus...

Berichtdoor ByTheSparkle » 06 mei 2013 10:02

Wat een mooi stel en wat een leuke frummels. :duimop:

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Ik ben bevangen door het eendenvirus...

Berichtdoor muskuslove » 06 mei 2013 11:07

ByTheSparkle schreef:Wat een mooi stel en wat een leuke frummels. :duimop:


Dankjewel Sparkle! Ik heb echt een beetje last van plaatsvervangende trots, terwijl zij toch al het werk heeft gedaan ;)

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Ik ben bevangen door het eendenvirus...

Berichtdoor muskuslove » 07 mei 2013 09:18

Weet iemand mischien hoe lang kuikentjes zonder eten kunnen? Ze is nog steeds niet van haar nest af gekomen... :(

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: Ik ben bevangen door het eendenvirus...

Berichtdoor marvin2985 » 07 mei 2013 09:36

laat nog maar een dagje zitten hoor, dat is echt geen probleem, eventueel kan je er een bakje water naast zetten, niet dat de moeder er bij kan maar iets verder af, als de moeder honger krijgt gaan de kleintjes gelijk mee.

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Ik ben bevangen door het eendenvirus...

Berichtdoor muskuslove » 07 mei 2013 10:15

Ze is zojuist naar buiten gekomen. Wat een opluchting zeg! Ze is heerlijk rondjes aan het zwemmen met haar koters. Zes in totaal. Ze leven hier in alle vrijheid. Zal ze nu met de noorderzon gaan vertrekken nu ze van het nest af is, of blijft ze hangen? Ik hoop het laatste. Ik ben inmiddels aardig gehecht aan haar en nog een paar eendjes erbij is echt geen probleem... Ruimte zat.

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: Ik ben bevangen door het eendenvirus...

Berichtdoor marvin2985 » 07 mei 2013 10:48

ik denk wel dat ze blijft hoor, zijn best honkvaste eenden.
ik denk alleen dat je pullen het niet lang zullen overleven, kraaien meeuwen snoek reigers en andere roofdieren vinden ze heerlijk en muskuseenden zijn te lomp om hun pullen goed te kunnen beschermen.
wil je wel laten leven dan is het aan te raden om ze de eerste 3 a 4 weken vast te houden en een overdekt hok te maken met een grote waterbak.

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Ik ben bevangen door het eendenvirus...

Berichtdoor muskuslove » 07 mei 2013 15:15

Helaas, je hebt gelijk. Kuiken nummer 1 is al verdwenen. Ze heeft er nu nog 5. Morgenavond hebben we een afspraak bij met ene mr. Bakker uit Hazerswoude. Die naam kwam ik hier op het forum tegen. Hij gaat een groot verblijf voor ons bouwen. Dus nu kan ik nog geen eend apart zetten. Het is wel de bedoeling om op termijn twee eendjes van een week of vijf te kopen en die dan echt supertam te maken. Ik vind ze echt geweldig. Maar eerst zorgen voor goede huisvesting.

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: Ik ben bevangen door het eendenvirus...

Berichtdoor marvin2985 » 07 mei 2013 18:06

je zou ze enkele dagen in de schuur of tuin vasthouden, of zelf wat fabriceren van gaas ofzo.
ze zal ook nog wel een keer gaan broeden en anders volgend jaar weer dus zo erg is het ook niet.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten