Jong eendje zeiknat

muskuslove
Land: Nederland
M/V: V

Jong eendje zeiknat

Berichtdoor muskuslove » 06 nov 2013 10:30

Een paar dagen geleden ben ik benadert door iemand die een jonge muskuseend had gered. Waarschijnlijk was het beestje aangevallen door een kat of hond en zodoende zijn moeder kwijtgeraakt. Hij had wat wondjes in zijn nek. Deze persoon heeft hem meegenomen naar huis en bijna twee weken binnen gehouden (op een flat), zag in dat dit niet ging en is uiteindelijk bij mij beland met de vraag of ik dit beestje op wou nemen in mijn huidige groep muskuseenden.
Noem me stom, achterlijk of gek, ik ging hiermee akkoord.
Ik schat Wallie, dat is zijn naam, nu een week of 6. Aangezien hij zolang binnen heeft gezeten kan ik hem niet gelijk naar buiten gooien. Daarnaast vallen mijn andere eenden hem dan aan en hij is nog niet sterk genoeg om zich te verweren. Ik woon pal aan het water en ben bang dat ze hem verzuipen. Hij kan namelijk geen kant op als alleen het water in om te vluchten.
Gisteren ben ik met hem buiten geweest een poosje. Het viel mij op dat hij erg nat was van alleen een uurtje in het gras spelen. Vanochtend heb ik hem in bad gezet om te poedelen. Daar had hij niet echt intresse in en zodoende heb ik hem er weer uitgehaald. Van die korte aanraking met het water was hij doorweekt! Hij ging daarna liggen op de vloer en er lag gelijk een hele plas onder hem.
WAT NU... :?
Ik vraag me af of ik dit kleintje wel winterklaar krijg zo. Ik kan hem best even binnen houden en onder begeleiding naar buiten wanneer het droog is, maar er komt toch echt een moment dat hij helemaal naar buiten moet. Wat mij betreft zodra zijn verenpak goed ontwikkeld is. Dat kan zijn binnen een maand.
Zal zijn verenpak nog waterdicht worden? Ik zie hem weinig poetswerk doen. Ook de stuitklier ziet er niet vet uit. Bij mijn vorige jonge eenden was dit echt een vette plek waar de veertjes aan elkaar vastgeplakt zaten. Bij deze is het gewoon dons en droog.
Graag advies (en geen zinloos commentaar).

muskuslove

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor muskuslove » 06 nov 2013 16:29

Even een update:
Ik heb hem vanochtend terwijl ik hem vasthield voorgesteld aan mijn woerd. Die begon na wat gehijg driftig zijn hals langs de kleine te strijken. Daarna heb ik de kleine tussen mijn voeten op de grond gezet en het ritueel herhaalde zich. Tot mijn verbazing waren ze daarna beste vrienden. Mijn woerd was niet bij de kleine weg te slaan en porde de hele tijd even zachtjes met zijn snavel tegen die kleine zijn vleugeltjes. Echt mooi om te zien! De kleine wou het water in en ik vertrouwde het genoeg om te proberen. Hij zwom gelijk drie meter ver onder water. Alle bekende koprollen die muskuseenden maken erbij. Daarna gingen ze met zijn allen een stukje om. Ongeveer 20 minuten later met een stukje brood het water uit gelokt. En ja hoor, net een spons...:-(
Heb hem nu weer binnen gezet om op te drogen. Hij mag van mij zolang die zo is nog niet buiten blijven. Ik bedenk me wel nu dat mijn oudere eenden ook zeiknat werden in de regen en dat dat over ging toen ze weer goeie veren kregen na de rui. Ik hoop dat dit nu ook zo gaat met de kleine.
Dit is verder het laatste bericht wat ik ooit op dit forum schrijf want de desinteresse die ik hier tegen kom is echt ongelooflijk. Ik ga lekker verder op BYC waar ik tenminste wel vriendelijk antwoord krijg als ik ergens tegen aan loop of gewoon omdat ik mooie foto`s van mijn geweldige dieren wil delen met anderen.

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 06 nov 2013 17:30

O jee, het is dat je zegt dat je geen respons krijgt dat ik nu schrijf want ik heb helemáál geen enkele ervaring met eenden.
Omdat je al aangeeft alleen advies te willen ontvangen neem ik aan dat er daarom verder geen berichtjes van goedwillende medeforummers (en daar zijn er genoeg van dat weet ik zeker) zijn binnengekomen in dit topic.
Eigenlijk zit ik ongeveer met hetzelfde probleem maar dan met een kippenkuiken dat niet bij de anderen kan maar toch winterhard moet worden óf anders de winter binnen in huis bij mij moet doorbrengen.
En dan hóór ik de adviezen al die gegeven gaan worden, door sommigen.
Maar enniehoe, jij moet dus eigenlijk weten wanneer een eend zover is dat hij niet zinkt, dat is het belangrijkste.
Ik zou 'm zelf denk ik bij me houden en zo vaak als mogelijk is hem bij de anderen zetten zoals je gedaan hebt,
zodat ze toch contact hebben, het beestje wellicht wat eendenmanieren van hen oppikt en dan maar afwachten tot de tijd dat ie niet meer zinkt bij een duik.
Binnen zwemlessen verzorgen.
En toch inlichtingen verzamelen over eendenverenpakken.
Ik herinner me dat je eerder een "lekke" eend had.
Zoals gezegd weet ik daar niets van maar wens jou en de kleine het beste, je hebt de zorg op je genomen :duimop:
en al doende leert men zullen we maar zeggen.
Voor je het weet ben je een deskundige op dat gebied en komen er nog véél meer mensen met eendjes naar jou toe.;)
Veel succes en plezier met het kleintje.

muskuslove

Berichtdoor muskuslove » 06 nov 2013 18:14

Haha, prachtig geschreven Kip lala! :duimop:
Op het moment dat ik die laatste opmerking schreef bedacht ik me al dat ik sommige daarmee te kort doe. Er zijn wel een aantal mensen die de moeite nemen te reageren. En positief.
Wel fijn te weten dat ik niet de enige ben in deze situatie. Ik vond het zo zielig dat hij in een flatje zat zonder soortgenoten dat ik eigenlijk geen moment getwijfeld heb of ik de zorg op me wou nemen. Nu ik hem vandaag zo lekker buiten bezig heb gezien met de andere eenden (en hun warme acceptatie) ben ik blij dat ik ja heb gezegd.
Ik had inderdaad veel commentaar verwacht. Wie houd een eend nou s`nachts en overdag als het regent binnen??
Mijn partner zou je nooit geloofd hebben als je dat een jaar geleden tegen hem gezegd zou hebben en nu ligt ie op zijn buik de eend te kroelen als ie thuis komt van zijn werk. Kan gek lopen.
Wat mij betreft word ie lekker groot met een vol verenpak en gaat ie dan pas 24/7 naar buiten. Verder zo vaak als mogelijk.
Bedankt voor je commentaar Kiplala en mischien dat ik dan toch nog eens wat post over mijn eendjes. Ook leuke dingen.
:gossip: Maar blijft een feit dat je op BYC veel meer reacties en adviezen krijgt.

Martine M
Land: Belgie
Contacteer:

Berichtdoor Martine M » 06 nov 2013 18:45

muskuslove schreef: :gossip: Maar blijft een feit dat je op BYC veel meer reacties en adviezen krijgt.

Dat zal dan zeker zijn omdat je daar niet duidelijk maakt dat je alleen advies wil en geen zinloze commentaren.

Als ik dat las was ik ook meteen weer weg hoor want ik vond het een beetje arrogant en ik ken namelijk ook niets van eenden.

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 06 nov 2013 18:52

Wat is BYC? :krab:

Het is niet helemaal raar dat je met vragen over eenden soms even geduld moet hebben, want er zijn hier tenslotte meer kippenkenners dan eendenkenners ;)
En wat dat betreft zou het jammer zijn als je dit forum de rug toekeert, want jouw bijdrage is ook nuttig voor andere eendenliefhebbers.

Oh jee, 3 mods op je nek :gutgut:

Martine M
Land: Belgie
Contacteer:

Berichtdoor Martine M » 06 nov 2013 18:55

:gutgut: Inge ze overleeft het wel denk ik. ;)

BYC (Back yard chicken) is een Engelstalig kippenforum.

frankip
Land: nl
M/V: M

Berichtdoor frankip » 06 nov 2013 18:56

Dat van die zinloze commentaren vond ik ook wel een beetje cru. Ik zou zo`n eendje ook genomen hebben. En als het niet zinloos is , zou je het eendje niet overdag in een overdekt rennetje kunnen houden, zodat hij/zij contact houd met de rest ,maar zelf droog blijft ? In elk geval veel succes met het eendje en de rest van de eenden en kippen. Heb je in het verleden veel onaardige reacties gehad op een of ander onderwerp ,dat je zo reageert ? Veel mensen werken ook overdag , en kunnen niet ala minuut reageren. Dus als jij om half 11 een bericht post , en om half 5 nog geen antwoord hebt , zou het zomaar kunnen zijn dat degene die je goede raad kunnen geven aan het werk zijn.

viefpief

Berichtdoor viefpief » 06 nov 2013 19:01

muskuslove schreef:Ik had inderdaad veel commentaar verwacht. Wie houd een eend nou s`nachts en overdag als het regent binnen??

Waar moet je hem anders laten als ie lek is? :geenidee: ik denk zelf niet dat iemand je in dit geval snel ongelijk zal geven hoor. Jij wil dat eendje graag grootbrengen, en gezien de omstandigheden ben je hartstikke goed bezig wat mij betreft. Ik zou het contact met de volwassen eenden wel op een dagelijkse basis proberen aan te houden.

Ook ik heb verder geen verstand van eenden, naast de dingen die ik zo nu en dan hier lees :mrgreen:

frankip schreef:Veel mensen werken ook overdag , en kunnen niet ala minuut reageren. Dus als jij om half 11 een bericht post , en om half 5 nog geen antwoord hebt , zou het zomaar kunnen zijn dat degene die je goede raad kunnen geven aan het werk zijn.

:duimop:

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 06 nov 2013 19:02

Martine M schreef::gutgut: Inge ze overleeft het wel denk ik. ;)

BYC (Back yard chicken) is een Engelstalig kippenforum.

Oh ja natuurlijk :oops:

Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”