Jong eendje zeiknat

peter 31
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 feb 2012 15:38
Land: belgie
M/V: M

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor peter 31 » 06 nov 2013 19:04

hallo het beste wat je kunt doen is het eendje inderdaad binnen houden, maar je zet er een kom water bij, waar hij in kan staan, niet kan zwemmen, dan zal hij zich wel af en toe beginnen te wassen en zal de stuitklier in werking treden, maar het zal wel pas na de rui helemaal in orden zijn, hij zal zijn volwassen verenkleed nog wel krijgen, en dan komt het wel in orde, mijn muskuseenden zijn soms ook lek, aleen de man maar dat is ook al ne oude, maar voor de rest zij het sterke eenden, ik zou ook wat groenvoer geven, en bij de kruidenier kun je silliceaD vinden dat is homeopatisch en dat helpt ook , maar nooit aan de stuitklier komen is het slechtste wat je kunt doen

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor muskuslove » 06 nov 2013 19:31

frankip schreef:. Heb je in het verleden veel onaardige reacties gehad op een of ander onderwerp ,dat je zo reageert ? Veel mensen werken ook overdag , en kunnen niet ala minuut reageren. Dus als jij om half 11 een bericht post , en om half 5 nog geen antwoord hebt , zou het zomaar kunnen zijn dat degene die je goede raad kunnen geven aan het werk zijn.

Helemaal mee eens van dat werken! Ook dat bedacht ik me later. En wat betreft die eerste vraag het volgende:
ik ben vorige week mijn andere jonge eend verloren aan, hoe kan het ook anders, longontsteking. Het ging heel goed met deze eend, at goed, zwom lekker, groeide goed, mooie veren. Van de ene op de andere dag, om precies te zijn na de storm van vorige week, was hij ziek. Gelijk naar de dierenarts gegaan voor Baytril. Alles op alles gezet om hem te redden. Het heeft niet mogen baten..:-( Twee dagen heeft hij nog gevochten voor zijn leven en toen gaf hij het op. Hij stierf in mijn armen en ik was er ziek van. Ik wou het eigenlijk op het forum schrijven, maar toen bedacht ik me. Ik weet nog van de vorige keer dat het advies toen al was: Longontsteking? Afmaken. Je bent alleen maar zijn lijdensweg aan het verlengen.
Ik voelde me op dat moment al beroert en schuldig genoeg. Op het moment dat hij heen ging dacht ik echt "vergeef me, vergeef me dat ik je dit heb aangedaan"... Ik zat echt niet te wachten op nog meer die harteloze opmerkingen. "Wie laat nu zo laat in het jaar nog eieren uitkomen???"
Hoe vaak ik al niet heb lopen zeggen in verschillende topics dat ik ALLE eieren weg haal... In het foto-topic bij de kippen, in mijn eigen topics. Talloze keren heb ik dat aangegeven en toch wist iemand mij nog even te zeggen dat het bespottelijk was dat er jonge eenden bij mij op komst waren. Mijn eend had die eieren verstopt waar ik niet bij kon en daar werd voor het gemak maar even overheen gelezen.
Ik vind dat NIET fijn. Punt.
Ik neem aan dat we allemaal hart voor onze dieren hebben en af en toe zou je dat niet zeggen hier op het forum. Mischien wel hart voor dieren, maar niet voor mensen. Ik begrijp het en ik begrijp het niet. Er zitten inderdaad af en toe mensen tussen waar je heel boos op kan worden, maar ik doe alleen mijn best om mijn dieren een mooi leven te bezorgen, dus hou dat soort hatelijke commentaar voor je.

De reden dat je op BYC meer reacties krijgt is natuurlijk omdat USA wat meer inwoners heeft. Verder zijn muskuseenden daar erg populair in Florida dus veel ervaringsdeskundigen.
Maar dat word ik ook nog wel.

Verder overleef ik dit inderdaad wel, snap jullie reacties en was ik inderdaad wat kort door de bocht.
Mijn excuus hiervoor.

Bedankt Peter31 voor je bijdrage!!!!

peter 31
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 feb 2012 15:38
Land: belgie
M/V: M

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor peter 31 » 06 nov 2013 19:41

is graag gedaan, een forum is voor te helpen he, en ik weet wel iets van eenden af, ook van gedomisticeerde :-)

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor Martine M » 06 nov 2013 19:53

Excuses aanvaard hoor ;)

Hopelijk komt het helemaal goed met je eendje, advies kan ik je nog altijd niet geven, dat laat ik aan de kenners over maar ik zou toch ook het eendje binnen houden.

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor muskuslove » 06 nov 2013 20:05

Thanks Martine :-D

Ennu, Peter, even over die bak water en niet zwemmen.
Dat is dus wat hij vandaag wel gedaan heeft; zwemmen met de grote. Hij ging lekker onder water en spetterde er op los. Daarna poetste hij zich uitbundig. Daarvoor had ik hem in bad gezet in een klein laagje water en hij stond alleen maar om zich heen te kijken, verder niks.
Kan het kwaad om hem buiten te laten zwemmen en binnen te laten opdrogen? Uiteraard direct uit het water naar binnen brengen...

peter 31
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 feb 2012 15:38
Land: belgie
M/V: M

Berichtdoor peter 31 » 06 nov 2013 20:46

Ja dan snachts binnen houden,ma ook wel een schotel water zetten dat hem zich kan blijven wassen,dat de stuitklier actief blijft,en is ni slecht siliciea d bij te geven

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor José » 06 nov 2013 22:08

Zolang hij niet volledig waterdicht is zou ik hem even met de anderen laten plonzen en poetsen als het buiten niet te koud is, dan weer mee naar binnen nemen en - net zoals Peter zegt- een bak water geven in bijv. de badkamer. Daar iets meer water in doen dan dat hij alleen maar kan staan, net zo diep dat hij ook de zwembeweging en duikbeweging goed onder de knie krijgt. Je kan hem er altijd weer tijdig uitvissen als je er bij blijft. Strooi er eens wat fijngesneden andijvie in, dan wil hij graag de bak in. Leert hij steeds beter het 'spetteren en spatteren'.
Als je hem dan 's nachts bij die waterbak houdt zou ik voorlopig wel weer eerst wat water er uit kiepen, zodat hij niet kan verdrinken terwijl jij slaapt (doordat hij nog niet waterdicht is en dus kan zinken). Bijvoorbeeld zo'n bed-roll box is heel handig hiervoor. Voor ca € 7,- te koop bij Xenos, Leen Bakker, Kwantum etc. Is 17 cm hoog, net mooi. En dan uiteraard vullen met koud water, de eend is al ca 6 weken oud, dus geen beginnend eikruipertje meer. En overdag zwemt hij ook in koud water, dus zorgen voor een niet te groot temperatuurverschil tussen 's nachts binnen en overdag even buiten. Er ook voor zorgen dat hij de woerd vaak genoeg kan ontmoeten, daar leert hij het meeste van. Nou ja, tot zover mijn advies.

(En vergeet het verschil in tijd niet tussen een USA site en een NL site. ;) ) En vergeet niet: een portie ongeduld heeft nooit zin...

frankip
Berichten: 2975
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor frankip » 07 nov 2013 09:22

Zo zie je dat je in nog geen 24 uur toch heel wat goede adviezen krijgt van eendenkenners . Het valt dus toch allemaal zwaar mee toch ?

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor muskuslove » 07 nov 2013 10:59

:gulzig:

Daar ben ik ook erg blij mee!
En nogmaals, uitzonderingen daar gelaten. Er zijn een aantal die altijd reageren (gelukkig).

Maar nu, even wat foto`s om dit verhaal wat visueel te maken.
Dit was vanochtend. Hij had een geweldige ochtend!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En Jip vind het allemaal wel prima.
Let goed op die kleine. Hier maakt hij zich gereed voor een duik in het water...
Afbeelding
Afbeelding

En weer boven water
Afbeelding

Mijn woerd blijft dicht bij hem. Op een hele lieve manier. Zou hij zich daadwerkelijk een soort pleegvader voelen voor dit kleintje? Hij raakt hem ook vaak met zijn snavel zachtjes aan, zoals je wel vaker muskuseenden met elkaar ziet kroelen.
Afbeelding
Afbeelding

En Jip heeft belangrijkere dingen aan haar hoofd als zo`n jong eendje...
Afbeelding

Wil nog even zeggen dat dit èèn van de mooiste dieren zijn die ik ooit ben tegen gekomen. Dat zal voor een groot gedeelte komen door hun lieve karakter. Ik vind het ook heel spijtig dat ze bij veel mensen negatief bekent zijn. Ze moesten eens weten...

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor José » 07 nov 2013 11:21

Het zijn in ieder geval heel mooie eenden. Hun karakters ken ik niet echt. Maar jouw kleine plons is inderdaad nog niet waterdicht. Een kruising tussen een speedboot en een onderzeeër. Laat "paps" hem maar goed opvoeden en geef hem tijd om goed in de pluimen te raken. Door het voorbeeld van de woerd zal hij vanzelf het vele poetsen overnemen.
Succes! (Ben nog niet helemaal overtuigd of het wel een 'hij' is, de uk :gossip:)


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast