Jong eendje zeiknat

Kip La La
Moderator
Land: Nederland
M/V: V

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor Kip La La » 07 nov 2013 11:30

Wat leuk joh, echt waar! :-D
Ik wist niet dat ze zo tam konden zijn dat je ze zomaar kunt oppakken enzo, daar kijk ik van op.

Swoentje

Berichtdoor Swoentje » 07 nov 2013 12:23

Ik had je berichtje gisterochtend ook gelezen, maar omdat ik geen verstand van eenden heb, en ook liever geen overbodig commentaar geef, heb ik ook niet gereageerd..... Geen desinteresse dus.
Vind je foto's wel super leuk! Wat een zorg kun je hebben om zo'n beestje he?

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 07 nov 2013 12:46

Ik vind het ook heel spijtig dat ze bij veel mensen negatief bekent zijn. Ze moesten eens weten...

Bedoel je dan specifiek dit ras of eenden in het algemeen?
Ik ben in ieder geval wel dol op eenden, ik zou er graag een paar willen hebben. Niet dat ik er ook daadwerkelijk aan begin, maar als het zou kunnen dan wel.

jantien

Berichtdoor jantien » 07 nov 2013 12:59

Waarom staan ze dan negatief bekend bij mensen?
Dat snap ik niet zo?
Misschien vinden sommigen de woerd niet mooi vanwege de 'wrattige' kop maar voor de rest negatief?

*ik had hier nog niet eerder gelezen en dus niet geantwoord......
(en soms moet je gewoon even geduld hebben ;) )

frankip
Land: nl
M/V: M

Berichtdoor frankip » 07 nov 2013 13:12

Heel vroeger(in het stenen tijdperk toen ik nog jong was) hadden wij op de boerderij ook een tamme muskuseend vrouwtje gekregen. Ze heette Kwak(hoe origineel). Achter onze boerderij liep een beek met wilde eenden,waar ze heel af en toe naar toe ging . Hoewel ze wel kunnen kruisen met wilde eenden hebben we nooit nageslacht gehad. Wel liep ze vaak bij een kloek met kuikens, en een keer heeft ze een nest kuikens overgenomen van een kloek die dood was gegaan. Volgens mij moet die eend zeker 10 tot 12 jaar geleefd hebben.

muskuslove

Berichtdoor muskuslove » 07 nov 2013 13:18

Haha, nou, valt me mee dat ik niet verder afgeslacht word ;)
Ik zal nooit meer ongeduldig zijn... :saint:

Negatief bekent omdat ze in bepaalde woonwijken, door toedoen van een aantal liefhebbers en eendenvoerders, nogal brutaal aanwezig zijn. Een hoop mensen begrijpen ze gewoon niet. Wanneer je ze voert worden ze zeer tam en lopen ze op een gegeven moment jan en alleman achterna voor wat lekkers. Als je dat niet gewent bent kun je ervan schrikken.
Helaas is dat thuis ook al gebleken. een goede vriendin kwam langs en bij het binnenkomen zei ze, duidelijk aangedaan, "Ik werd bijna aangevallen door een eend!!"
Ze was ervan overtuigd dat het slecht had kunnen aflopen voor haar, terwijl het enige wat mijn woerd wou is iets lekkers. Hij was hier toen net. Moet je je voorstellen een grote eend met een gekke rode kop komt al hijgend op je af lopen en stopt niet... :gutgut:
Ze schrok zich wezenloos.
En wat betreft die woonwijk; ze scheten daar de boel onder en daar zijn mensen niet van gediend over het algemeen :?

Inge, ik heb het over specifiek dit ras. Andere eenden weet ik niet of ze ook zo tam worden.

José, helaas kan ik hem na het zwemmen niet buiten laten omdat ik bang ben dat ie dan een longontsteking krijgt, dus hij krijgt niet echt de kans om de woerd na te doen. Wanneer ik hem droog in de tuin leg jagen mijn kippen hem/haar het water in. Ze gaan er nogal fel bovenop. Niet verwacht. Tenminste, niet zo erg.
Maar we komen er wel. Duurt alleen even :-D

Frankip, wat leuk! En wat bijzonder dat ze dat nestje overnam...

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 07 nov 2013 15:20

Ook tijdens het zwem-kwartiertje leert hij een hoop hoor! ;)

peter 31
Land: belgie

Berichtdoor peter 31 » 07 nov 2013 18:55

ik vindt dat het allemaal nog meevalt dat lek zijn, maar als ik zo zie is dat voledig in orde als hij helemaal in de pluimen zit hoor, dus geen zorgen maken, ik heb al erger gezien, bij mijn eenden had ik ook is een lekke, maar de mijn zijn iets gevoeliger dan gedomisticeerde

marvin2985

Berichtdoor marvin2985 » 07 nov 2013 21:01

ik ben een beetje laat met reageren dus het advies is niet meer nodig.
wel wil ik zeggen dat ik het een erg mooi eendje vind en een aanwinst voor je groep.
erg lek is hij niet hoor want een pulletje die echt lek is is met 5 minuten gezonken, geloof me, ik heb het gezien.

muskuslove

Berichtdoor muskuslove » 08 nov 2013 12:07

marvin2985 schreef:ik ben een beetje laat met reageren dus het advies is niet meer nodig.

Geeft niet Marvin, ik ben gewend dat jij altijd reageert, dus ik dacht al dat je met andere dingen bezig was als het forum. Logisch. Ik ben ook niet altijd even actief.
Mijn eerdere opmerking wat betreft desinteresse was meer op toepassing van mijn eerdere topic "lekke eenden".
Ik had daar een update geplaatst met een eind goed al goed verhaal en mooie foto`s en alleen jij reageerde. Daar was ik blij mee, maar het gaf mij wel een gevoel van: Waarom deel ik eigenlijk alles op dit forum? 100 x bekeken en alleen Marvin neemt tenminste nog de moeite om wat te schrijven. Ik vraag me dan af of mensen wel zitten te wachten op mijn verhaaltjes. Dat is waarom ik van lieverlee ben gaan switchen naar BYC. Eigenlijk helemaal niet leuk, maar daar zijn meerdere liefhebbers van muskuseenden. Ik denk in Nederland dat het maar een heel klein groepje is. Ik ben inmiddels dusdanig aangestoken met het muskuseenden virus dat ik graag alles wil weten over ze en mijn (kleine) kennis graag deel. Of mijn ervaringen. Feedback van anderen is fijn!
Wat een verhaal weer hè...:-)

Ik zal de ogen nog even voeren :-D
Ja, ik ben ook blij met dit eendje. Ben erg benieuwd hoe die "opdroogt"
Ik krijg hem haast het water niet meer uit :?
Afbeelding

Rek en strek oefeningen
Afbeelding

En nog even een close-up
Afbeelding

Nu ga ik hem gauw weer binnen halen. Denk en hoop trouwens dat het een meisje is...

Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”